آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21106

خطر رانش زمین در کمین لرستان

۲۱۸ روستای لرستان در معرض خطر رانش زمین قرار دارند، موضوعی که زنگ هشدار را به صدا درآورده و اقدام جدی متولیان را ضروری کرده است.

خطر رانش زمین در کمین لرستان
۲۱۸ روستای لرستان در معرض خطر رانش زمین قرار دارند، موضوعی که زنگ هشدار را به صدا درآورده و اقدام جدی متولیان را ضروری کرده است.
اخبار سبز کشاورزی : باران‌های سیل‌آسا، زلزله، دخالت‌های انسانی در طبیعت و جنس خاک منطقه، می‌توانند، باعث ایجاد لغزش زمین شوند، در ایران عامل دخالت‌های انسانی پررنگ‌تر از سایر عوامل است، نتایج پژوهش‌ها نشان داده که تغییر کاربری اراضی، تخریب جنگل، ساخت‌وساز غیراصولی، راه‌سازی و جاده‌سازی در ایجاد زمین لغزش دخیل هستند.
بر اساس اعلام مسئولان ۲۱۸ روستای لرستان در معرض خطر جدی رانش زمین هستند، موضوعی که نگرانی متولیان امر را به دنبال داشته است تا در جلسات مختلف بر لزوم تثبیت و پایدارسازی لغزش زمین در این استان تاکید شود.

رانش زمین زیرپای روستاهای لرستان

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه با مهر اظهار داشت: بیش از ۲۱۸ روستا که در معرض خطر رانش زمین در لرستان هستند شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه لرستان به علت قرارگیری در کمربند میانی زاگرس شرایط خاص زمین شناسی، تغییرات شدید کاربری اراضی و… از پتانسیل بالایی برای بروز مخاطرات محیطی از جمله زلزله، سیل و رانش زمین برخوردار است، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون بیش از دو هزار و ۹۸۰ نقطه زمین لغزشی به شکل زمین لغزش‌های منفرد یا پهنه‌های زمین لغزشی شناسایی شده‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: به علت عدم شناخت زمین لغزش به عنوان یک تهدید محیطی از قدیم تا کنون، بسیاری از زیرساخت‌های مهم از جمله مناطق روستایی بر روی مناطق زمین لغزشی یا در حریم این مناطق قرار گرفته‌اند.

۷۵۶ روستا در معرض خطر رانش زمین

نجفی با ابراز نگرانی برای بیش از ۲۱۸ روستا که به شکل مستقیم بر روی مناطق زمین لغزش احداث شده‌اند گفت: چنانچه محدوده ۱۰۰ متری مناطق لغزشی به عنوان حریم خطر در نظر گرفته شود، تعداد روستاهای در معرض خطر به بیش از ۷۵۶ روستا می‌رسد.
وی گفت: متأسفانه به علت تغییر کاربری اراضی از جمله احداث باغات، آبیاری سنتی، راه سازی و… بسیاری از مناطق زمین لغزشی تثبیت شده طبیعی و غیر فعال مجدد فعال شده و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مناطق روستایی احداث شده بر روی این اراضی عملاً غیرقابل سکونت شود که بایستی نسبت به جابجایی این مناطق هرچه سریع‌تر اقدامات لازم صورت پذیرد.
مدیرکل منابع طبیعی لرستان بیان داشت: تعداد زیادی از این روستاها، در شهرستان‌های دلفان، خرم آباد و الیگودرز واقع شده‌اند.

لزوم احداث طرح‌های آبخیزداری برای پایدار سازی لغزش زمین

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز پیش از این با اشاره به آسیب‌هایی سیلاب اظهار داشت: به منظور مهار سیل و تثبیت پایدارسازی لغزش زمین طرح‌های خوبی از جمله آب‌بندهای انحرافی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بارندگی و سیل در سال‌های اخیر به جاده‌ها و زیرساخت‌های این منطقه آسیب جدی وارد کرده است که اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برای پایدارسازی لغزش زمین، اجرای بیشتر طرح‌های آبخیزداری را ضروری دانست.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای