آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19890

خطر سیل در کمین 40 درصد ایران

تا اوایل هفته بعد فعالیت سامانه بارشی مونسونی ادامه دارد اخبار سبز کشاورزی: براساس گزارش‌های هواشناسی از ابتدای مردادماه ۱۴۰۱ تا دومین هفته از دومین ماه

خطر سیل در کمین 40 درصد ایران

تا اوایل هفته بعد فعالیت سامانه بارشی مونسونی ادامه دارد

اخبار سبز کشاورزی : براساس گزارش‌های هواشناسی از ابتدای مردادماه ۱۴۰۱ تا دومین هفته از دومین ماه تابستان ورود توده بارشی مونسونی به ایران نزدیک به ۴۰ درصد کشورمان را تحت تاثیرقرار داده و تا روزهای آینده جو ناپایدار و بارش‌های فراتر از نرمال در بسیاری از نقاط کشور و استان‌ها به‌جز غرب و شمال‌غربی تجربه خواهد شد.
ورود توده بارشی مونسونی به ایران از اوایل روز یکشنبه گذشته باعث افزایش قابل توجه حجم بارندگی‌ها در اغلب نقاط جنوب شرق ایران شده و سازمان هواشناسی نسبت به فعالیت غیرنرمال این توده در ایران در برخی از نقاط ایران هشدار صادر کرد.
درحالی که از روز گذشته شدت بارش‌های مونسونی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس و هرمزگان باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شد برآورد‌ها حکایت از آن دارد که این بارش‌ها تا پایان هفته ادامه دارد و به براساس نقشه‌های هواشناسی از مرکز کشور تا شمال غرب ایران کشیده شده و حتی سواحل خزر را نیز درگیر می‌کند.
به گفته کارشناسان سازمان هواشناسی از دیروز که فعالیت قدرتمند سامانه بارشی مونسونی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد رفته رفته این سامانه به سمت شمال و مرکز کشورمان کشیده می‌شود که همین اتفاق روند افزایش رگبار و رعدوبرق را در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه‌بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و غرب یزد شدت گرفته و حجم عمده اصلی بارش‌های این چند روز خواهند بود.
این درحالی است که کارشناسان سازمان هواشناسی تاکید می‌کنند فعالیت این سامانه پرقدرت بارشی به‌گونه‌ای است که علاوه بر استان‌های یاد شده در سایر نقاط کشور به‌جز مناطق محدودی از غرب، شمال‌غرب و شمال شرق کشور شاهد بارش خواهیم بود و شدت این بارش‌ها در ارتفاعات می‌تواند شدید باشد.

رشد نزدیک به ۳۷۰ درصدی بارش‌ها در سیستان و بلوچستان

به عنوان مثال در اولین روز فعالیت قدرتمند سامانه بارشی مونسونی به حدی بود که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از خشک‌ترین مناطق ایران تا ابتدای مردادماه نسبت به سال گذشته شاهد رشد نزدیک به ۳۷۰ درصدی بارش‌ها بوده‌ایم و به عنوان مثال در اولین روز مرداد ۱۴۰۱ بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر با ۵۰ میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین نقطه استان شناخته شد.
از سوی دیگر این حجم از بارندگی اگرچه در این نقطه از ایران نقطه امیدی برای بهبود شرایط خشکسالی در منطقه شناخته می‌شد، اما واقعیت امر اینجاست که خشکی بیش از حد زمین و همچنین نبود پوشش گیاهی مناسب و از همه مهمتر کمبود زیرساخت‌های مناسب مدیریت روان‌آب‌ها باعث شد تا جاری شدن روان‌آب‌ها در مناطق مختلف استان و البته رودخانه‌های فصلی خساراتی هم به بار آورد به عنوان مثال در اولین روز با سرریز شدن رودخانه سرباز منطقه با مشکلاتی مواجه شد و بندرکنارک هم درگیر آبگرفتگی سطح شهر شد.

تا اوایل هفته بعد فعالیت سامانه بارشی مونسونی ادامه دارد تا اوایل هفته بعد فعالیت سامانه بارشی مونسونی ادامه دارد

هشدار‌ها را جدی بگیریم

این درحالی است که بی‌توجهی برخی هموطنان به هشدار‌های صادر شده از سوی نهاد‌های مسئول باعث شده تا علی‌رغم تمام تمهیداتی که اندیشیده شده است در برخی نقاط شاهد بروز مشکلاتی از جمله موارد فوتی ناشی از گرفتار شدن در میان سیلاب باشیم و لازم است هموطنان بخصوص در مناطقی که سازمانه‌های مربوطه برای آن‌ها هشدار سطح زرد و نارنجی یا حتی قرمز صادر کرده‌اند نسبت به رعایت کامل موارد اعلامی جدیت داشته باشند تا با این شیوه میزان خسارات جانی این روان‌آب‌ها به حداقل برسد.
به عنوان مثال در برخی نقاط علی‌رغم جریان شدید آب در رودخانه تعدادی از هموطنان مشغول تماشای جریان شدید آب می‌شوند و بی‌توجه خطری که زیرپایشان در جریان است ناگهان ناخواسته درگیر مشکلاتی می‌شوند که بعضا جبران آن ناممکن است و گیرافتادن دو نوجوان در گویمرک منطقه سربازدر سیستان‌بلوچستان یکی از موارد نگران کننده روز گذشته بود.
کارشناسان در این زمینه با اشاره به حادثه استهبان در استان فارس تاکید دارند ایستادن در فاصله کمتر از ۲ متر از لبه روان‌آب‌ها بخصوص در رودخانه‌های فصلی می‌تواند در زمانی کوتاه باعث بروز مشکلات عمده برای افراد باشد به این دلیل که جریان شدید آب در مسیر رودخانه فصلی هنگامی که شدت داشته باشد همراه خود کناره‌های رودخانه را نیز خالی می‌کند بی‌آنکه از بالای سطح جریان آب چیزی مشخص باشد، اما ناگهان با خالی شدن و سست شدن بخشی از خاک شاهد ریزش آن داخل جریان هستیم که می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان افراد منجر شود.
این گروه تاکید دارند خطری سقوط داخل جریان شدید آب در ابنیه بتنی و همچنین پل‌های روی رودخانه نیز وجود دارد به این دلیل اتفاق یاد شده یعنی سست شدن و خالی شدن زیر سازه در جریان سیل‌های شدید و خروشانی مثل آنچه در منطقه سرباز استان سیستان و بلوچستان تجربه کردیم دور از انتظار نیست و ناگهان می‌تواند مشکل آفرین باشد؛ بنابراین در چنین شرایطی عاقلانه‌ترین راه این است که از ایستادن نزدیک به جریان شدید آب جدا خودداری شود.

احتمال برخورد صاعقه با زمین

به گفته کارشناسان البته خطر در شرایط جاری شدن سیل و بارندگی‌ها صرفا موضوع غرق شدن افراد در روان‌آب‌های ایجاد شده نیست بلکه به دلیل شدت گرفتن بارش‌ها و فعال شدن سامانه بارشی در چنین شرایطی احتمال برخورد صاعقه با زمین و ایجاد سوختگی‌های شدید و حتی مرگ برای افرادی که در محل نامناسب باشند بسیار بالاست و به همین دلیل نباید هموطنان هنگام اینگونه شرایط جوی در فضای باز، کنارتیر‌های فلزی، آنتن‌های تلفن همراه، دکل‌های برق یا در محل‌های مرتفع بایستند.

۳ محور مواصلاتی بلوچستان در پی وقوع سیلاب مسدود شد

علیرضا شهرکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: محور‌های مواصلاتی ایرانشهر- مهرستان، فنوج- اسپکه و نیکشهر- قصرقند از شب گذشته در پی طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب مسدود شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ نفر از نیرو‌های راهداری در قالب ۵۰ تیم با تجهیزات کامل در مناطق سیل‌زده جنوب استان در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، افزود: همه نیرو‌های اداری به ویژه در مجموعه‌های خدمت‌رسان برای مدیریت بحران در آماده‌باش به سر می‌برند. با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی تا پایان هفته شرایط بارندگی و احتمال جاری شدن سیلاب بلوچستان ادامه دارد، با تاکید استاندار جلسات مدیریت بحران به صورت روزانه در شهرستان‌های جنوبی استان برگزار می‌شود تا مدیریت بحران به بهترین وجه انجام شود.

تردد در مسیر رمشک به قلعه گنج به سختی انجام می‌شود

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های استان کرمان، اظهار داشت: در حال حاضر راه مواصلاتی مسدودی چه راه اصلی و یا راه فرعی در استان کرمان نداریم. مسیر رمشک به قلعه گنج و چند راه روستایی در شهرستان جیرفت به دلیل بارندگی‌ها دچار مشکل شدند که تردد در آن‌ها به سختی انجام می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اعلام هشدار سطح قرمز هواشناسی و فعالیت سامانه مونسونی در استان گفت: همه دستگاه‌ها و فرمانداری‌های استان در آماده باش هستند.
وی با بیان اینکه این سامانه بارشی براساس پیش‌بینی‌ها بسیار قدرتمند است، افزود: فعالیت شدیدتر این سامانه از اواخر وقت امروز آغاز شده و تا صبح جمعه ادامه دارد. از همه هم استانی‌ها درخواست داریم به توصیه‌ها و هشدار‌ها توجه داشته باشند، از تردد و مسافرت غیرضرور و تردد در جاده‌ها جدا خودداری کرده، از حضور در تفرجگاه‌ها و نزدیک شدن به بستر رودخانه‌ها خودداری کنند و با توجه به پیش‌بینی صاعقه و تندباد‌های لحظه‌ای صعود به ارتفاعات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
محمدجعفر جهانگیری معاونت عمرانی فرمانداری قلعه گنج نیز با بیان اینکه طوفان و گرد و خاک که در قلعه گنج آغاز شده و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: این طوفان تمامی روستا‌های بخش مرکزی و بخش چاه دادخدا قلعه گنج را در نوردید و موجب ریزش خوشه‌های درختان خرمای باغات کشاورزان شد.
وی با اشاره به اینکه میدان دید در این شهرستان به شدت کاهش پیدا کرده و امکان عبور و مرور در ساعات طوفان به سختی میسر شده است، گفت: در مسیر‌های ارتباطی قلعه گنج به کهنوج و قلعه گنج به رمشک و چاه دادخدا در حال حاضر هوا صاف اعلام شده است.

فعالیت سامانه بارشی مونسون تا جمعه در کرمان فعال است

حمیده حبیبی رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به آخرین وضعیت جوی استان کرمان اظهار داشت: پیش‌بینی بارش در اکثر مناطق استان کرمان می‌شود.
وی با بیان اینکه شرایط هشدار قرمز هواشناسی در سطح استان اعلام شده است، گفت: چند روزی است که مرتباً هشدار‌های جوی صادر و اطلاع‌رسانی‌های لازم از شرایط جوی استان به صورت مرتب انجام شده است.
رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون هستیم، افزود: شرایط جوی به همان صورت باقی است و پیش‌بینی می‌شود که افزایش ابر را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق پیش‌بینی شده است، ادامه داد: وزش تندباد‌های لحظه‌ای همراه با خیزش گرد و خاک را داریم و این شرایط امروز بیشتر مناطق استان کرمان را در بر خواهد گرفت.
حبیبی با اشاره به اینکه روز‌های قبل هم در بسیاری از مناطق جنوب و جنوب غرب استان بارش‌های رگباری منجر به جاری شدن سیلاب شده بود، گفت: برای امروز، فردا و پس‌فردا هم رگبار و رعد و برق در اکثر مناطق استان دور از انتظار نیست.

از صعود به ارتفاعات جداً خودداری کنید

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه و پنجشنبه شدت بارش‌ها برای نیمه غربی استان پیش‌بینی می‌شود، افزود: این شرایط جوی تا روز جمعه در سطح استان کرمان حاکم است.
رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان از احتمال وقوع تندباد‌های لحظه‌ای، طوفان، بارش تگرگ و احتمال برخورد صاعقه در ارتفاعات نیز خبر داد و گفت: توصیه می‌شود هم استانی‌های عزیز از صعود به ارتفاعات جداً خودداری کنند.
محسن بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در سطح استان و شهر کرمان اظهار داشت: امروز سه‌شنبه چهارم مردادماه میزان گرد و غبار در استان کرمان مقداری از حدمجاز گذشته است.
وی با بیان اینکه توصیه می‌شود کودکان، افراد سالمندان، زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی هستند از حضور در امکان و فضا‌های باز خودداری کنند، گفت: در صورت ضرورت به حضور در بیرون خانه توصیه می‌شود حتما از ماسک و یا پارچه مرطوب استفاده کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بقیه افراد هم تا زمانی که غلظت گرد و غبار کاهش پیدا کند از حضور در امکان باز تا حد امکان خودداری کرده و در زمان حضور در هوای آزاد از دویدن و فعالیت‌های ورزشی که منجر به افزایش تعداد تنفس می‌شود پرهیز کنند.
سامانه بارشی مونسون در استان هرمزگان فعالیت خود را از روز شنبه آغاز کرد و از شب گذشته فعالیت این سامانه در استان به ویژه در مناطق شمالی استان تشدید شده است.
طبق گفته فرماندار حاجی‌آباد از شب گذشته بارش‌های سنگین به همراه تگرگ دهستان کوهشاه را تحت تاثیر قرار داده است.
بعد از وقوع بارش‌های شدید باران و تگرگ سیلاب در مناطق مختلف جاری شد و خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزی این منطقه وارد کرد.
در شهرستان میناب هم برای حفظ آمادگی و افزایش سطح ذخیره آب و کنترل سیلاب دریچه‌های تحتانی سد استقلال بازگشایی شد تا با خروج ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب از این سد شرایط برای مهار سیلاب احتمالی مهیا شود.
همچنین احداث دایکت حفاظتی در این شهرستان در پایین دست سد در حال انجام است که می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از ورود سیلاب به روستا‌ها کند.
شب گذشته از بشاگرد خبر رسید دو کودک در سیلاب غرق شدند که بخشدار گوهران ضمن تایید فوت دو خبر، غرق شدن آنان در گودال آب را عامل اصلی این فوتی‌ها بر شمرد و گفت: در آن ساعات اصلا بارش و بارندگی در بشاگرد رخ نداده و جان باختن کودکان در سیلاب شایعه است.
هواشناسی استان بالاترین سطح هشدار را صادر کرده و اعلام نموده مردم تا جمعه از قرارگیری در حاشیه رودخانه‌های فصلی پرهیز کنند و به ارتفاعات نزدیک نشوند.
این سازمان پیش‌بینی کرده با فعالیت سامانه مونسون بیش از ۸۰ میلیمتر بارندگی در برخی مناطق استان شاهد باشیم که به سبب آن طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در انتظار خواهد بود.
در همین حال علی‌رغم تمامی هشدارها، سیل جان دو کودک را در هرمزگان گرفت و ذاکری، بخشدار گوهران در این زمینه گفت: متأسفانه غروب امروز دو دختر بچه ۸ و ۱۴ ساله از روستای پوسمن بخش گوهران بشاگرد در پی ورود به رودخانه فصلی دچار عمق آب می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند
هشدار‌های جدی به مردم مناطق مختلف برای جلوگیری از ورود کودکان و نوجوانان به حریم رودخانه‌ها و مانداب‌ها داده شده است و از مردم می‌خواهیم از امشب تا پایان هفته بیش از پیش مراقب باشند.

فعالیت در بنادر مسافری و تجاری شرق هرمزگان تا بهبود شرایط جوی ممنوع شد

حمیدرضا محمد حسینی تختی مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان صبح امروز با اشاره به آماده باش کلیه واحد‌های این مدیریت در پی احتمال وقوع طوفان و نیز اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با حوادث احتمالی افزود: با هشدار سطح نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان و ستاد مدیریت بحران اداره کل مبنی بر طوفانی شدن و وقوع سیل آب در منطقه، کلیه بنادر تابعه فعالیت خود را تا عادی شدن شرایط جوی به صورت محدود و در برخی ساعات ممنوع خواهند کرد.
این مقام مسئول افزود: بنادر شرق هرمزگان برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از وقوع طوفان در منطقه در آماده باش کامل است تا در صورت وقوع حوادث در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم به انجام رساند.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان بیان کرد: فعالیت‌های مسافری بنادر از جمله بندر شهید حقانی و هرمز در شرایط ناپیدار تا بهبود اوضاع آب و هوایی تعطیل خواهد شد و هموطنان می‌توانند با ارتباطات با سامانه تلفن گویا ۳۱۱۱ از وضعیت تردد شناور‌های مسافری در مرکز استان اطلاع حاصل نمایند.
محمدحسینی تختی عنوان کرد: اطلاع رسانی در زمینه رعایت نکات ایمنی و اخطاریه هواشناسی به طور کامل ارائه شده است و طی روز‌های آینده از تردد‌های دریایی جلوگیری و یا با احتیاط کامل انجام می‌شود.
وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده و تصمیمات متخذه در بندر باهنر نیز گفت: اقداماتی از قبیل، چیدمان مناسب تجهیزات بندری، آمادگی کامل ایستگاه‌های آتش نشانی بنادر، آمادگی یگان‌های حفاظت، هماهنگی و ارتباط با ستاد‌های مدیریت بحران در قالب صورت جلسه به تمامی بخش‌ها ابلاغ شده است.
طبق اخطاریه اداره کل هواشناسی با ورود سامانه بارشی به استان هرمزگان تا اواخر هفته، احتمال طوفان شدید و سیل آبی شدن رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

تعطیلی اسکله‌های قشم در پی متلاطم شدن آب‌های خلیج فارس

سعید رنجبر مدیر هواشناسی هرمزگان نیز در گفت‌وگویی کوتاه اظهار داشت: ما با هماهنگی و همکاری که با سازمان بنادر و دریانوردی داریم تحلیل‌های هواشناسی خود را در اختیار این سازمان قرار داده و می‌دهیم و هشدار‌های لازم را در باب سفر‌های دریایی طی روز‌های آتی داده‌ایم.
وی اظهار امیدواری کرد دستگاه‌ها و مردم با رعایت دستورالعمل‌ها و توجه به هشدار‌ها در صورت وقوع خطرات احتمالی بتوانند با کمترین چالش از روز‌های آینده گذر کنند.
همچنین محمد کاملی‌دیرستانی رئیس اداره هواشناسی قشم نیز که اداره تحت مدیریتش در حوزه هواشناسی دریایی نیز دارای ابزار و تجهیزات لازم است، در این راستا گفت: وزش باد‌های شدید جنوب شرقی در مناطق دریایی و پیرامونی جزایر جنوبی بندرعباس از جمله قشم، ابوموسی، هرمز و هنگام و لارک سبب مواج شدن دریا و اختلال در تردد‌های دریایی خواهد شد.
وی افزود: در این مناطق نیز با تاثیر سامانه بارشی، رگبار باران و رعد وبرق و تند باد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود که انتظار می‌رود بتوانیم با اطلاع‌رسانی و مدیریت شرایط، از بروز خسارات جلوگیری کنیم.

تشدید بارش‌های موسمی در فارس

شدید بارش‌های موسمی همراه با تندباد‌های موقتی و سیلابی از ابتدا تا هفتم مردادماه از سوی هواشناسی استان فارس اعلام شد که براساس آن میزان بارش‌ها در ۲۴ ساعته گذشته در کل استان ۳ دهم میلی‌متر ثبت شده است.
براساس گزارش تحلیلی هواشناسی بیشترین میزان ۲۴ ساعته گذشته مربوط به شهرستان نی‌ریز با ۳ میلی‌متر، استهبان با ۱.۶ میلی‌متر، فورگ داراب با یک میلی‌متر و ایستگاه حسن‌آباد داراب با ۲ دهم میلی‌متر بوده است که البته این بارش‌ها هنوز خسارتی نداشته است.

هشدار سطح قرمز و آماده‌باش در کل استان فارس

با این حال به دنبال هشدار سطح قرمز و آماده‌باش تمامی نیرو‌های امدادی و بحران در کل استان فارس به مدت یک هفته، هواشناسی استان در اطلاع‌رسانی جدید هشداری به فعالان بخش کشاورزی داده و مخاطرات احتمالی ناشی از این سامانه بارشی را مطرح کرده است.
براساس این پیش‌بینی رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید و بارش تگرگ ممکن است خسارت‌هایی به بخش کشاورزی وارد کند و این سامانه در نیمه جنوبی، نیمه غربی و مناطق مرکزی بیش از دیگر نقاط فعال خواهد بود.

رعایت اصول مراقبتی در محدوده فعالیت کشاورزی

در همین راستا رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی فارس از بهره‌برداران بخش کشاورزی درخواست کرد که با حضور فیزیکی و رعایت اصول مراقبتی در محدوده فعالیت کشاورزی خود نسبت به انجام اقدامات لازم و به موقع برای کاهش خسارت مخاطرات اقدام کنند.
به گفته نادر محمودی کشاورزان در اسرع وقت نسبت به بررسی و مستحکم کردن ابنیه و تاسیسات کشاورزی از جمله تاسیسات گلخانه‌ای، مرغداری، دامداری و سیستم‌های آبیاری اقدام و ماشین‌آلات و ادوات خود را که در مسیل‌ها یا مناطقی که امکان روان‌آب وجود دارد جمع‌آوری و به مناطق امن انتقال دهند.
وی با اشاره به پیش‌بینی قطع احتمالی شبکه برق در اثر طوفان و صاعقه از کشاورزان درخواست کرد که سوخت مورد نیاز ژنراتور‌های خود را تامین کنند تا در طی این هفته دچار مشکل نشوند همچنین دامداران نسبت به مدیریت چرای دام خود اقدام و از تردد دام در محل‌های پر خطر از جمله مسیل‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.
در ادامه این هشدار رئیس مدیریت بحران جهاد کشاورزی فارس گفته است که عشایر کوچ رو نیز نسبت به انتقال محل اسکان خود به مناطق امن اقدام کنند و زنبورداران نیز علاوه بر مسدود کردن راه‌های خروج زنبور از کندو، کندو‌های خود را به مناطق امن منتقل کنند.

شلتوک‌کاران در زمان صاعقه به هیچ عنوان در مزرعه غرقاب حضور نداشته باشند

به گفته وی شلتوک‌کاران در زمان صاعقه به هیچ عنوان در مزرعه غرقاب حضور نداشته باشند، چون خطر برق‌زدگی وجود دارد و باغداران چنانچه میوه درختانی از جمله انجیر و خرما در اثر عوامل باد، طوفان و رگبار ریزش کرد به محض ایجاد شرایط مساعد نسبت به جمع‌آوری و معدوم کردن اقدام کنند تا محل تجمع بیماری و آفت نشود.
رئیس اداره مدیریت بحران وکاهش مخاطرات بخش کشاورزی تصریح کرده است که در صورت بروز هر گونه خسارت برای محصولات تحت پوشش بیمه، بهره‌برداران کمتر از ۴۸ ساعت به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی و شرکت‌های خدمات بیمه کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند.
براساس این گزارش و تماس با ستاد بحران استانداری فارس هنوز خسارتی از فعالیت این سامانه بارشی اعلام نشده است.

بارش رگباری باران در همدان خطر بروز سیلاب را تشدید می‌کند

محمدحسن باقری شکیب اظهار داشت: از فردا بعد از ظهر رگبار و رعد و برق بیشتر مناطق شرقی استان را در بر می‌گیرد. در روز‌های جمعه و شنبه، در شهرستان همدان و بسیاری از نقاط استان بارش‌هایی به صورت رگبار همراه با رعد و برق رخ خواهد داد.
مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان با بیان اینکه با توجه به بارش‌های رگباری، احتمال بروز سیل، سیلاب و آبگرفتگی معابر وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس این شرایط هشدار زرد صادر شده است.
باقری شکیب با تاکید بر اینکه بارش‌های رگباری در مدت زمان کوتاهی بارش زیادی بر جای می‌گذارد، گفت: همین امر خطر بروز سیل و سیلاب را تشدید می‌کند.
وی با بیان اینکه امروز و فردا شاهد افزایش دمای استان خواهیم بود، اظهار داشت: تا روز جمعه حداکثر دمای بیشتر شهرستان‌ها به ۳۸ درجه می‌رسد.
مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان افزود: از روز جمعه به تدریج دمای مناطق مختلف استان، روند کاهشی طی می‌کند.
باقری شکیب با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های بلندمدت، میانگین دمای مرداد ماه نیم تا یک درجه گرمتر از نرمال خواهد بود، عنوان کرد: معمولا در نیمه دوم مرداد ماه از شدت گرما کاسته می‌شود.
وی به وضعیت دمای استان در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت اسدآبا با حداکثر دمای ۳۵ درجه به عنوان گرمترین نقطه استان و بهار با حداقل دمای ۱۳ درجه به عنوان خنک‌ترین شهرستان استان گزارش شده است.
مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان افزود: در این مدت دمای شهرستان همدان نیز بین ۳۳ و ۱۴ درجه سانتی‌گراد در نوسان بوده است. پیش بینی می‌شود برای فردا حداکثر دمای همدان به ۳۵ درجه سانتی‌گراد و در روز پنجشنبه به ۳۷ درجه برسد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای