آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22851

خطر گرسنگی یک میلیون نفر را تهدید می کند

در حالیکه سازمان ملل درمورد خطر روبرویی یک میلیون نفر در جهان با گرسنگی هشدار داده، فائو و برنامه جهانی غذا کانون های اصلی گرسنگی اعلام کردند

خطر گرسنگی یک میلیون نفر را تهدید می کند

کدام کشورها کانون گرسنگی هستند؟

در حالیکه سازمان ملل درمورد خطر روبرویی یک میلیون نفر در جهان با گرسنگی هشدار داده، فائو و برنامه جهانی غذا «افغانستان، اتیوپی، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن» را کانون های اصلی گرسنگی اعلام کردند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار، در حالی که جهان با بحران غذایی ناشی از وقوع خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان مواجه است و از سوی دیگر با اختلال در بازار غلات به واسطه جنگ روسیه و اوکراین روبرو است سازمان ملل هشدار داده است تعداد افرادی که در سرتاسر جهان با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند، به سرعت در حال افزایش است.
بر اساس این گزارش، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار می دهند که اگر کمک های بشردوستانه به سرعت افزایش نیابد، میلیون ها نفر با گرسنگی و مرگ روبرو هستند. این دو سازمان در بیانیه مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که افزایش درگیری ها، شرایط شدید آب و هوایی و بی ثباتی اقتصادی ناشی از تأثیرات ماندگار کووید-۱۹ و تأثیرات جنگ در اوکراین از جمله عوامل کلیدی امنیت غذایی حاد هستند.
گزارش منتشر شده در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) می گوید که ۱۷ کشور و ۲ خوشه منطقه ای به عنوان کانون های گرسنگی وجود دارد که در آن بخش هایی از جمعیت احتمالاً در دوره چشم انداز از اکتبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ با وخامت قابل توجهی از سطوح بالای ناامنی غذایی حاد روبرو خواهند شد و زندگی و معیشت شان به خطر می افتد.

بحران گرسنگی در شاخ آفریقا متمرکز است

گزارش منتشر شده WFP بر بحران گرسنگی در شاخ آفریقا متمرکز است، جایی که پیش بینی می شود طولانی ترین خشکسالی در بیش از ۴۰ سال گذشته ادامه یابد. بر این اساس گفته می شود وضعیت به ویژه در شاخ آفریقا نگران کننده است؛ به طوری که انتظار می رود تا ۲۶ میلیون نفر در سومالی، جنوب و شرق اتیوپی، و شمال و شرق کنیا با بحران و سطوح بالای ناامنی غذایی مواجه شوند.
در این گزارش آمده است درگیری های خشونت آمیز محرک اصلی گرسنگی حاد باقی می ماند و ادامه این روند تا پایان سال ۲۰۲۲ پیش بینی می شود. با نگرانی ویژه برای اتیوپی، جایی که انتظار می رود تشدید درگیری ها و خشونت های قومیتی در چندین منطقه تشدید شود و نیازهای بشردوستانه را افزایش دهد.
از سوی دیگر بر اساس آنچه در گزارش نامبرده آمده است، تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل عنوان شده است. در واقع تغییرات شدید آب و هوایی مانند سیل، طوفان های استوایی و خشکسالی، محرک های مهمی در بسیاری از نقاط کره زمین هستند.

سیل ویرانگر در پاکستان ۳۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است

به عنوان مثال، سیل ویرانگر تنها در پاکستان در سال جاری ۳۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و سودان جنوبی برای چهارمین سال متوالی با سیل شدید مواجه است. در همین حال، سومین فصل متوالی بارندگی کمتر از حد متوسط ‌در سوریه پیش بینی می شود. علاوه بر این، برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، رویداد اقلیمی لانینا(یک پدیده اقیانوسی) طی سه سال متوالی ادامه داشته است که بر کشاورزی تأثیر گذاشته و باعث از بین رفتن محصولات و دام در بسیاری از نقاط جهان از جمله افغانستان، غرب و شرق آفریقا و سوریه شده است.
دیگر عامل موثر بر گرسنگی جهانی، «ریسک های اقتصادی» عنوان شده است؛ به این معنا که بالا رفتن مداوم قیمت‌ های جهانی مواد غذایی، سوخت و کود همچنان باعث افزایش قیمت‌های داخلی و بی‌ثباتی اقتصادی می‌شود.
دو سازمان فائو و برنامه جهانی غذایی خواستار اقدام فوری بشردوستانه برای حفظ جان و معیشت و جلوگیری از قحطی در کشورهای کانون گرسنگی به ویژه «افغانستان، اتیوپی، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن» هستند. در این راستا «کیو دونگیو» مدیر کل فائو، گفت: بدون یک واکنش بشردوستانه گسترده که در هسته آن کمک‌هایی به بخش کشاورزی قرار دارد، احتمالاً در ماه‌های آینده وضعیت در بسیاری از کشورها بدتر خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای