آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27015

خواص بی‌نظیر کدو تنبل یا کدو حلوایی

اگر قصد کاشت کدو تنبل دارید در آغاز به یک بسته بذر کدو و به فضای مناسب برای کاشت نیاز است. کاشت کدو تنبل بسیار راحت است.

خواص بی‌نظیر کدو تنبل یا کدو حلوایی
کدو تنبل گیاهی از خانواده خیاریان است که رنگ نارنجی دارد. کدو تنبل بسیار درشت و به اشکال بیضی، کروی و بیشتر اوقات دمبلی شکل است و به دلیل جثه‌ی بزرگی که دارد به آن کدو تنبل گفته می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ سمیه لطفی میشامندانی | در آمریکای شمالی کدو تنبل علاوه بر مصارف خوراکی کاربردهای تفریحی و فرهنگی نیز دارد. در جشن هالووین بسیاری از مردم از کدو تنبل برای کنده کاری شکل‌های ترسناک استفاده می‌کنند. این گیاه از جمله گیاهان جالیزی است که بیشتر در استان گیلان کشت می‌شود.
بیشتر بخوانید: باغچه کوچک خانگی با سبزی خوردن ارگانیک

پخت انواع کدو حلوایی در گیلان

از گذشته‌های دور همیشه در استان گیلان از کدو حلوایی برای پخت انواع شیرینی، نان، غذا، دسر و… استفاده می‌کنند و این سنت از قدیم به مردم این استان به ارث رسیده است.
در این استان از کدو برای پخت آش کدو، کدو نان(که نوعی نان محلی است)، کاکا(نوعی شیرینی)، کدو مسما، کدو پخته شده همراه با شکر(نوعی دسر) استفاده می‌شود. فصل مناسب کاشت کدو در استان گیلان خرداد و فصل برداشت آن آخر شهریور است و در پاییز و زمستان از کدوها در طبخ غذا استفاده می‌کنند.

کدو تنبل یا کدو حلوایی کدو تنبل یا کدو حلوایی

پرورش کدو در استان گیلان

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی اعلام کرده بیش از 776 هکتار از زمین‌های گیلان به کاشت کدو حلوایی اختصاص داشته که از این میزان حدود 15 هزار و 183 تن کدو برداشت می‌شود. از انواع مختلف کدو می‌توان از کدو تنبل، انجیری، استخوانی، سنتی، سفید، تزئینی، شیرازی نام برد.
بیشتر بخوانید: گل هم، گل آفتابگردان

مراحل کاشت کدوتنبل

اگر قصد کاشت کدو تنبل دارید در آغاز به یک بسته بذر کدو و به فضای مناسب برای کاشت نیاز است. کاشت کدو تنبل بسیار راحت است. برای شروع اطمینان حاصل کنید که زمین شما به اندازه کافی نور دارد و همچینن باید به کدو تنبل در تمام طول تابستان به خوبی آب دهید. تا با فرارسیدن پاییز کدوتنبل‌های نارنجی رنگ حاصل شده باشد.
-مقداری بذر مناسب تهیه و یا یک کدوتنبل خریداری کنید و از دانه‌های آن برای کاشت کدو استفاده کنید.
-کدو تنبل در آب و هوای گرم با سرعت بیشتری می‌روید پس برای مناطقی که زمستان سرد و تابستان معتدل دارند بهترین زمان برای کاشت اواخر اردیبهشت است
-مکان مناسب کاشت باید نور آفتاب کافی داشته باشد. کدو تنبل گیاهی است که مانند درخت انگور گسترده می‌شود و طول آن به 6 تا 9 متر می‌رسد.
-خاک مناسب برای کشت کدوها باید دارای ph بین 6 تا 6/8 باشد و برای آزمایش آن می‌توان از نوار تست ph استفاده کرد. برای این‌که کدو تنبل تقویت شود خاک آن را با عمق 10 سانتی متر شخم بزنید و آن را با کمپوست ارگانیک مخلوط کنید.
یک تپه کوچک در جایی که قرار است دانه را بکارید درست کنید. این کار برای گرم کردن خاک و محفوظ ماندن بذر از آفات کمک کننده است. حالا بذر را در عمق 7/5 سانتی‌متری در مرکز تپه‌ای که درست کرده‌اید قرار دهید و به آرامی روی آن را با خاک بپوشانید. اگر قصد دارید چند عدد کدوتنبل بکارید این کار را در فاصله 2/1 تا 4/2 متر از یکدیگر بکارید.

کدو تنبل یا کدو حلوایی کدو تنبل یا کدو حلوایی

-به طور مرتب به گیاه آب برسانید و از خشک شدن خاک جلوگیری کنید.
چون کدوها به آب فراوان نیاز دارند. موقعی که خاک خشک شود با آب پاش به کدوها آب دهید و مطمئن شوید به ریشه‌ها هم آب رسیده چون ریشه این گیاه عمیقا در خاک فرو می‌رود. در نظر داشته باشید که اگر خاک از قبل خیس است نباید دوباره به آن آب داد چون گیاه فاسد می‌شود. گیاه را در صبح آب دهید تا به خوبی به تمام گیاه تا عصر آب برسد و اگر در عصر آب دهید باعث ایجاد سفیدک پودری در روی گیاه می‌شود. یک هفته قبل از برداشت دیگرنیازی به آب دادن نیست و آب دادن را متوقف کنید.
-مراقب آفات باشید. متداول‌ترین حشراتی که به کدو تنبل آسیب می‌رسانند؛ شته و سوسک خالدار است حشرات دیگری نیز هستند. اگر دچار آفات و حشرات شد می‌توانید از آب برای از بین بردن آنها استفاده کنید و اگر نرفتند می‌توانید از آب و صابون برای شستن آن قسمت از برگ‌هایی که آسیب دیده‌اند استفاده کنید و باز اگر برطرف نشد و خواستید از سم های حشره کش استفاده کنید این را فقط در شب انجام دهید تا آسیبی به زنبورهای عسل در روز نزنید زیرا زنبورهای عسل گل افشانی گل کدو را انجام می‌دهند.
-برداشت کدو تنبل، مرحله آخر و بهترین مرحله در کشاورزی برداشت محصول است. زمانی که می‌خواهید کدوتنبل را برداشت کنید توجه کنید که رنگ آنها نارنجی روشن باشد و شاخه‌های کدو شروع به چروک و خشک شدن می‌کنند. مهم‌تر از همه این‌که پوسته آن محکم می‌شود. مقداری از شاخه‌های بالای کدو را بگذارید و با استفاده از قیچی شاخه را جدا کنید. پس از جدا کردن کدو آن را شسته و خشک کنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. این کدوها تا زمستان قابلیت نگهداری دارند.
-کدوتنبل خواص بسیار دارد و بر مصرف آن در زمستان تاکید شده است. همانطور که گفتیم می‌توان در آش وشیرینی و به صورت پخته از آن استفاده کرده. پرورش آن در گلدان نیز امکان پذیر است. از دانه‌های آن نیز می‌توان استفاده کرد.

سمیه لطفی میشامندانی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای