آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28051

دامداران، مرغداران و زنبورداران بخوانند

با توجه به هشدارهای هواشناسی و سرد شدن هوا و افت محسوس دما طی چند روز آینده، سازمان دامپزشکی به مرغداران، دامداران و زنبورداران توصیه‌هایی کرد.

دامداران، مرغداران و زنبورداران بخوانند
با توجه به هشدارهای هواشناسی و سرد شدن هوا و افت محسوس دما طی چند روز آینده، سازمان دامپزشکی به مرغداران، دامداران و زنبورداران توصیه‌هایی کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ توصیه‌های سازمان دامپزشکی به شرح زیر است:
*با توجه به شرایط سردی و کاهش دما، دامداران پناهگاه مسقف را برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق را برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام‌ها ایجاد کنند.
*با توجه به بارندگی و سرما و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها، برخی از بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم‌، شیوع پیدا می‌کند.
*تأمین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز دام‌ها ضروری است.
*خشک کردن نوزاد دام‌ها بلافاصله پس از تولد در هوای سرد، خوراندن آغوز گرم بلافاصله پس از تولد و خوراندن شیر گرم به آن‌ها از دیگر اقدامات لازم برای مقابله با آسیب سرما به دام‌هاست.
*انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروهای ضدانگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.
*در فصل سرد، تغذیه دام‌ها با علوفه پر انرژی دارای قند، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس مفید است و به دنبال آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی مانند جو استفاده کرد.
*مرغداران، طیور را در این فصل، گرم و خشک نگه دارند و به منظور حفظ و تداوم تولید تخم مرغ، فضایی گرم و خشک برای طیور خود مهیا کنند.
*تهویه مناسب در نظر گرفته شود. خروجی‌ها در واقع به منزله تهویه هستند؛ اما در صورت افزایش تراکم هوا، به جریان هوای بیشتری نیاز است.
*همچنین زنبورداران، فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و پارچه‌های ضخیم پر کنند تا فضای داخل کند و کاملاً تنگ و متراکم شود و به حفظ گرما در روزهای سرد کمک کند.
*قدرت زمستان گذرانی خوب کندو وابستگی مستقیم به عملکرد کلنی زنبور عسل دارد و در فصول سرد سال با مصرف عسل، انرژی مصرفی به صورت گرما در فضای اطراف بدن پخش می‌شود از این رو عسل در بقای زمستانه زنبورهای عسل نقش مهمی دارد.
*کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد. برای زمستان گذرانی زنبورهای عسل، منطقه‌ای معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندوها در مسیر وزش باد و در مسیر سیلاب نباشند.
*کندو باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد تا رطوبت را از زمین نگیرد و همچنین با آمدن برف، دریچه پرواز بسته نشود.
*کندو باید عاری از هر گونه موم، موم مانده از سال گذشته، لاشه زنبوران مرده و هر گونه ماده دیگر شود.
گفتنی است دامداران در صورت پرسش می‌توانند با شماره ۱۵۱۲ تماس بگیرند. این سامانه پاسخگوی شبانه روزی دامداران است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای