آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30012

دانش و فناوری بسترساز دسترسی اقتصادی محصولات شیلاتی است

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج آن کشاورزی گفت: از مولفه‌های امنیت غذایی، دسترسی اقتصادی است

دانش و فناوری بسترساز دسترسی اقتصادی محصولات شیلاتی است
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج آن کشاورزی گفت: از مولفه‌های امنیت غذایی، دسترسی اقتصادی است و محصولات شیلاتی در این زمینه نیاز به تحقیق و توسعه دارد که برای رفع این چالش باید از مسیر دانش و فناوری بگذریم.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی ، سیدمجتبی خیام‌نکویی در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه شیلات، تامین امنیت غذایی را رسالت مهم وزارت جهاد کشاورزی خواند و گفت: امنیت غذایی در واقع رسالت دولت‌هاست و در کشور ما، عمود خیمه امنیت غذایی در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی افزود: سازمان تات برای دستیابی پایدار به امنیت غذایی همه ظرفیت‌ها را در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج سازماندهی می‌کند و امروز سازمان برای رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی نیازمند انقلاب در بهره‌وری بخش کشاورزی است.

پرواز قیمت آبزیان میگو غذای شاهانه شد‌ پرواز قیمت آبزیان میگو غذای شاهانه شد‌

افزایش جمعیت به ۱۰۳ میلیون نفر در ۴۰ سال آینده

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به برآوردهای افزایش جمعیت در سال ۱۴۳۰ گفت: با احتساب آرا در افزایش جمعیت به ۱۰۳ میلیون نفر در ۴۰ سال آینده، نیاز غذایی جامعه به ۱۸۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت یعنی با ۱۲۵ میلیون تن تولید فعلی باید در افق ۱۴۰۶ به ۱۴۰، در سال ۱۴۱۰ به ۱۵۰ و در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن دست یابیم تا بتوانیم امنیت غذایی پایدار را فراهم کنیم.
وی با بیان این که بهره‌وری سبد غذایی مردم از محصولات شیلاتی را در حال حاضر قابل قبول نیست، افزود: فراهمی، دسترسی اقتصادی، سلامت و پایداری؛ چهار مولفه امنیت غذایی است و تولیدات شیلاتی ما در دسترسی اقتصادی با چالش‌های جدی مواجهند که برای رفع آن باید ارزان‌سازی این محصولات در دستور کار قرار گیرد و بدیهی است که ارزان‌سازی با بکارگیری علم و فناوری قابل تحقق است.

افزایش مصرف محصولات آبزی، سلامت آحاد جامعه را تامین می‌کند

خیام‌نکویی کاهش خوراک‌‌دهی آبزی، اصلاح نژاد و تنوع شیلاتی را از مولفه‌های ارزان‌سازی فرآورده‌های شیلاتی برشمرد و گفت: با اختصاص گونه‌های مختلف ماهی در سبد غذایی دهک‌های جامعه، ضمن فراهم‌‌سازی دسترسی اقتصادی مردم به فرآورده‌های شیلاتی؛ با افزایش مصرف محصولات آبزی، سلامت آحاد جامعه نیز تامین می‌شود.
معاون وزیر در سازمان تات خاطرنشان کرد: محصولات شیلاتی نسبت به سایر پروتئین‌ها از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است و تمام اجزای آن قابل استفاده است، این در حالی است که سهم شیلات از ۱۲۵ میلیون تن غذای تولیدی کشور، ۱.۳ درصد را شامل می‌شود و این میزان باید به ۳ درصد افزایش یابد و این مهم با متناسب‌سازی ظرفیت بخش خصوصی و دانشگاهی در کنار حوزه‌های اجرایی و برنامه سازماندهی شده در بازه زمانی ۴ ساله قابل دسترسی است.
خیام‌نکویی در ادامه، افزایش ثروت ملی و ارتقای سلامت جامعه را از مزایای محصولات شیلاتی خواند و گفت: با تحول در خوراک آبزیان و تمرکز بر تولید واکسن و کیت بیماری آبزیان و پرورش انواع میکروجلبک و ماکروجلبک‌ و استخراج رنگدانه، ارزش افزوده را ارتقا می‌دهیم.

تمرکز بر ماهیان زینتی

به گفته وی، تمرکز بر ماهیان زینتی که مورد تقاضای فراوان در منطقه ماست، می‌تواند به عنوان یک ظرفیت تولید ثروت توسط موسسه تحقیقات شیلات کشور مورد توجه قرار گیرد و نیز فرآوری محصولات شیلاتی برای تولید صنایع آرایشی و بهداشتی از موارد قابل بررسی در این زمینه است.
رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که گردشگری شیلات، برجسته‌‌ترین ظرفیت گردشگری کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: این ظرفیت تاکنون مغفول مانده، که با احیای آن می‌توانیم به ظرفیت بزرگی در تولید ثروت دست یابیم.

ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی در شیلات

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی در شیلات گفت: کسب و کارهای شیلاتی با ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی گسترش خواهد یافت و همچنین با ایجاد دهکده‌ فناوری و نوآوری شیلات توسط بخش خصوصی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ضریب نفوذ دانش و به دنبال آن افزایش بهره‌وری و دستیابی به امنیت غذایی پایدار محقق خواهد شد.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم تفاهم‌نامه‌های متعددی بین شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی در حوزه دانش‌بنیان امضا و به کارآفرینان برتر بخش شیلات لوح تقدیر اهدا شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای