آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33111

در نکوداشت بزرگ‌مردی که نهال عشق می‌کاشت

زنده یاد علی‌اکبر ایران‌نژاد، متولد ۱۳۱۳ شهرستان گلوگاه، شرقی‌ترین نقطه استان مازندران است که عمری را در راه خدمت به هموطنان خود و‌ خدمت به طبیعت سپری کرد و

در نکوداشت بزرگ‌مردی که نهال عشق می‌کاشت
زنده یاد علی‌اکبر ایران‌نژاد، متولد ۱۳۱۳ شهرستان گلوگاه، شرقی‌ترین نقطه استان مازندران است که عمری را در راه خدمت به هموطنان خود و‌ خدمت به طبیعت سپری کرد و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در گذشت.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی آب و خاک و محیط زیست از استان گلستان | به خاطر فعالیت‌های برجسته‌ ایران‌نژاد در درختکاری و به خصوص کاشت نهال انجیر، به او لقب « پدر انجیر» داده‌اند.

غرس ۲۰ هزار اصله نهال انجیر

وی در دوران زندگی خود بیش از ۲۰ هزار اصله نهال انجیر غرس کرد؛ نقطه اوج کار او کاشت نهال در حاشیه جاده جنگلی گلوگاه است که به دلیل شیب تند آن مشقت بسیاری دارد و ایشان با جان و دل و با عشق بسیار این نهالها را چون فرزندان خود مراقبت نمود تا به ثمر نشستند و امروز ردپای ایشان در جای جای مازندران به ویژه ۲۰ کیلومتر جاده گلوگاه به هزارجریب دیده می‌شود.
وی که دارای اندیشه‌ای سبز بود اعتقاد داشت طبیعت مادر انسان است، خداوند به قدری محبت این مادر را در قلبم نهاده است که نمی‌توانم روزی را تصور کنم که به جز درختکاری و حفاظت از محیط زیست کار دیگری انجام دهم.

من عاشق سرسبزی و زیبایی طبیعت هیرکانی هستم

این جملاتی است که ایران‌نژاد پیوسته آن را تکرار می‌کرد و می‌گفت: بنویس من عاشق سرسبزی و زیبایی طبیعت هیرکانی هستم، من در دل جنگل‌های هیرکانی و طبیعت بزرگ شده‌ام. طبیعت به من و امثال من نیاز ندارد بلکه ما انسان‌ها هستیم که به طبیعت نیاز داریم.
همچنین وی می‌گفت: اگر عشق باشد می‌توان شهری را آباد کرد و به قول حضرت حافظ:
ساقی به نور باده برافروز جامِ ما
مطرب بگو که کارِ جهان شُد به کامِ ما
ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم
ای بی‌خبر ز لذتِ شربِ مدامِ ما
هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریدهٔ عالم دوام ما
یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
بیشتر بخوانید: یادی از کریم ساعی؛ بنیانگذار علم جنگل در ایران
دیدگاه تان را بنویسید

  • عباد موجریان پاسخ به نظر

    به نام حق
    مایه سریلندی من و همشهریان است که بزرگ مردی با اندیشه های والا را از نزدیک زیارت و معاشرت کردیم .
    حاح علی اکبر ایران نژاد همانند نام خانوادگی اش یک ایرانی پاک سیرت بود.
    روحش شاد

چندرسانه‌ای