آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20357

دسترنج نخلداران فهرجی بر روی درخت خشکید

با آغاز فصل برداشت خرما، محصول کشاورزان شهرستان فهرج در شرق کرمان بر شاخه‌های درختان خشکید.

دسترنج نخلداران فهرجی بر روی درخت خشکید
با آغاز فصل برداشت خرما، محصول کشاورزان شهرستان فهرج در شرق کرمان بر شاخه‌های درختان خشکید.
اخبار سبز کشاورزی : کشاورزان فهرجی این روز‌ها در گرمای سوزان تابستان و فصل خرماپزان آماده می‌شوند که دسترنج یکساله خود را برداشت کنند، اما قهر طبیعت، شیرینی خرما را به کام کشاورزان تلخ کرده است.
کدوری یکی از کشاورزان فهرجی ساکن روستای عامریه که بخش زیادی از محصول کشاورزی اش خشکیده می‌گوید: تمام محصول ما بر روی شاخه‌های درختان خشکیده و ازبین رفته است و تمام زندگی من بخاطر خشکیدگی خرما از بین رفته است و حتی نمی‌توانم به ۳ کارگری که در این باغ کار می کنند دستمزد ماهیانه بدهم.
این کشاورز در ادامه گفت: از دولت می‌خواهیم به کمک کشاورزان بیاید و بخشی از خسارت ما کشاورزان را پرداخت کند.
او عامل خشکیدگی خوشه‌های خرمایش را طوفان‌های شدید شن می داند.
حسین خورشیدی رئیس شورای اسلامی شهرستان فهرج و از کشاورزان این منطقه نیز گفت: کشاورزان همه ساله با عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما روبرو هستند و امسال نیز محصول خرما قبل از برداشت، ریزش بی سابقه دارد و نخلستان‌ها بالای ۸۰ درصد دچار خشکیدگی شدند.
او همچنین گفت: چندین سال برای علت عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما از سوی جهاد کشاورزی کار، بررسی و تحقیق می‌شود، اما تاکنون نتوانسته اند راه حلی مناسب برای خشکیدگی خوشه‌های خرما ارائه کنند از مسئولان کشوری می‌خواهیم به شهرستان فهرج سفر کنند، مشکلات کشاورزان را از نزدیک ببینند و به داد ما برسند تا ما بتوانیم در این منطقه زندگی کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ناچار می‌شویم به شهر‌ها مهاجرت کنیم.
هوشنگ رضوانی از دیگر کشاورزان منطقه است که می‌گوید: ۸۰ درصد محصولات کشاورزی ما خشکیده است و صندوق بیمه نیز خسارات کشاورزان را جبران نمی‌کند از مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان می‌خواهیم این مشکل در ستاد بحران استان مطرح شود تا از ستاد بحران استان جبران این خسارات شود.

محققان وارد میدان شدند

محمد خیراندیش مدیرکل سازمان جهادکشاورزی شمال استان درگفت و گو با خبرنگار فهرج گفت: عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما خسارات زیادی به کشاورزان شرق استان وارد کرده است.
او گفت: در سفری که به این منطقه داشتیم کشاورزان گله‌مند بودند البته تیمی از محققین، اساتید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی بررسی علل خشکیدگی خوشه‌های خرما را شروع کردند و خشکیدگی خرما را بررسی می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن علل خشکیدگی خوشه‌های خرما را بررسی و راه جلوگیری از آن را به کشاورزان اعلام خواهند کرد.
خیراندیش در جلسه کارگروه کشاورزی و رفع موانع تولید شهرستان فهرج گفت: خشکیدگی خوشه‌های خرما از مشکلات اساسی این شهرستان است بطوری که میزان خشکیدگی برخی از باغات به بالای ۷۰ درصد می‌رسد.
خیراندیش می‌گوید: طبق مطالعات صورت گرفته خشکیدگی خوشه‌های خرما یک عامل خاص ندارد و باید تمام عوامل دخیل بررسی شوند.

هوای گرم خرما را خشکاند

حسین سعید نیا فرماندار شهرستان فهرج گفت: توفان‌های مهیب محصولات خرمای کشاورزان را تحت الشعاع قرار داده و باعث ازبین رفتن این محصول شده است.
او گفت: امسال افزون بر ۶۰ درصد محصولات خرمای کشاورزان دچار خشکیدگی شده و از بین رفته است.
سعید نیا می‌گوید: نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیر این مشکل است و از ما خواسته اند که این موضوع را هرچه سریعتر بررسی و میزان خسارت را به وی و جهادکشاورزی استان اعلام کنیم.
به گفته سعید نیا، شهرستان فهرج سالانه بیش از ۳۷ هزار تن خرما تولید می‌کند که امسال بخش اعظم آن ازبین رفته است.
رئیس ستاد بحران شهرستان فهرج، گفت: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم به شهرستان فهرج سفر کند. بصورت مکتوب از استاندار نیز خواستیم در سفر وزرا به شهرستان‌ها، اولویت شهرستان فهرج برای سفر وزرا، سفر وزیر جهاد کشاورزی باشد تا مشکلات کشاورزان این شهرستان را کاهش بدهیم.
شهرستان فهرج سومین تولید کننده خرما در استان بشمار می‌رود که بخشی از خرمای تولیدی این شهرستان به استان‌های دیگر و کشور‌های مختلف صادر می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای