آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19896

دسترنج نخودکاران در جیب دلالان

شهرستان دلفان به‌عنوان قطب تولید حبوبات ازجمله نخود شناخته‌شده است و این در حالی است کهدسترنج نخودکاران در جیب دلالان می رود

دسترنج نخودکاران در جیب دلالان

نخود لرستان به نام دیگر استان‌ها

شهرستان دلفان به‌عنوان قطب تولید حبوبات ازجمله نخود شناخته‌شده است و این در حالی است که با جولان دلالان دسترنج کشاورزان به نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.
اخبار سبز کشاورزی : استان لرستان با دارا بودن ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی رتبه نخست تولید حبوبات را در کشور به خود اختصاص داده است.

دلفان رکورد دار تولید نخود در ایران

از ۲۸۵ هزار تن میانگین تولید نخود در کشور، شهرستان دلفان در استان لرستان به تنهایی با تولید سالانه ۲۰ هزار تن نخود رکورد دار تولید این محصول در ایران به شمار می‌رود.
این شهرستان با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که تنها ۲۰ درصد از آن به صورت آبی بوده و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود زمینه مناسبی برای تولید نخود دارد.
میانگین تولید نخود در ایران ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که این رقم در دلفان به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌شود.
در این ایام به هر گوشه از این شهرستان که سر بزنی کشاورزان زحمتکش این دیار در حال برداشت دسترنج یک ساله خود هستند و برداشت انواع محصولات کشاورزی و تب و تاب کشاورزان نشان از رضایتمندی آنها از محصولشان است.
علی رغم خشکسالی‌های اخیر مردم شگر گزار نعمت پروردگار خود هستند، شغل اغلب مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است و از این راه امرار معاش می‌کنند.

افزایش تولید نخود در اراضی کشاورزی

علی رستمی یکی از جوانان کشاورز شهرستان دلفان با اشاره به اینکه با وجود خشکسالی، امسال برداشت خوبی داشته‌ایم و از خداوند بابت این نعمت ممنون و شکرگزار هستیم که روزی خود را در سخت‌ترین ایام هم به کشاورزان زحمتکش می‌دهد.
حمیدرضا جهانیان یکی دیگر از کشاورزان نخودکار این شهرستان نیز با اشاره به اینکه اگر دولت از کشاورزان به نحو شایسته حمایت کند قطعاً تولید نخود در شهرستان افزایش پیدا می‌کند ادامه داد: اگر به ما اجازه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی داده شود در سال می‌توانیم دو برابر این محصول را تولید کنیم.
حاج اسد خاص امیری کشاورز نمونه نخود کار شهرستان دلفان نیز بهره گیری از راهکارهای کارشناسان جهاد کشاورزی در چگونگی کشت مکانیزه را مهم‌ترین عامل افزایش تولید نخود امسال خود عنوان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه امسال توانسته‌ام نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش تولید داشته باشم و از این بابت شکرگزار خداوند هستم.

جولان دلالان در قطب تولید حبوبات

علی همتی یکی دیگر از کشاورزان نخودکار شهرستان دلفان نیز قیمت بالای کود شیمیایی و عدم استفاده از چاه‌های کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید ما کشاورزان منطقه به خاطر اجازه دادن برداشت بی رویه سیب زمینی کاران غیر بومی از سفره‌های زیر زمینی بسوزیم و بسازیم.
یک بانوی کشاورز نیز گفت: متأسفانه تمام دسترنج خود را باید به قرض به دلالان بدهیم و بازار خرید و فروش منظمی وجود ندارد که بتوانیم با اطمینان خاطر محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم.

پیش بینی برداشت ۲۰ هزار تن نخود

سید سعید حسینی رئیس جهاد کشاورزی دلفان اظهار داشت: این شهرستان با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن نخود یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در استان و کشور است.
وی عنوان کرد: امسال میزان ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دلفان به کشت نخود اختصاص پیدا کرده است و تعداد هشت هزار بهره بردار تولید نخود در دلفان در حال برداشت محصول خود هستند.
رئیس جهاد کشاورزی دلفان، سال گذشته را یکی از سال‌های خشک بر شمرد و ادامه داد: در سال گذشته با توجه به خشکسالی، سرمازدگی و کمبود آب مورد نیاز کشاورزی تنها ۱۵ هزار تن نخود در این شهرستان تولید شد که خوشبختانه امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن برداشت شود.
حسینی، طرح جهش تولید و کشت مکانیزه نخود را یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش تولید این محصول برشمرد و گفت: خوشبختانه در این طرح با استفاده از دستورالعمل‌های علمی کشت مکانیزه و بهره بردن از ظرفیت کشاورزان نمونه توانسته‌ایم از میانگین ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار به ۶۵۰ کیلوگرم در هر هکتار برسیم.

فروش نخود لرستان به نام دیگر استان‌ها

وی در ادامه مهم‌ترین مشکل کشاورزان نخود کار دلفان را نداشتن کارخانه بزرگ بسته بندی و صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: نخود تولیدی این شهرستان در دیگر استان‌ها بسته بندی و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی دلفان، تعداد واحدهای بسته بندی حبوبات در این شهرستان را سه واحد عنوان کرد و افزود: به دلیل ناتوانی در رقابت با رقبای برون استانی، عدم توازن قیمت و مشکل نقدینگی تمامی این واحدها امروز تعطیل شده‌اند.
به دلیل نبود کارخانه‌های بزرگ بسته بندی، و برند سازی متأسفانه دسترنج یک ساله کشاورزان این دیار، با قیمت بسیار پایین در آشفته بازار این محصول به فروش می‌رسد و با نام استان کرمانشاه معرفی و صادر می‌شود.
خیابان شهید مدرس شهر نورآباد محلی است که اکثر حبوبات فروشان شهرستان در آنجا کار خرید و فروش نخود و دیگر محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، آنها نیز وجود دلالان کرمانشاهی و نبود کارخانه بسته بندی را از مهم‌ترین معضلات و مشکلات کشاورزان این شهرستان عنوان می‌کنند.

دسترنج نخودکاران در جیب دلالان

صفری یکی از فروشندگان حبوبات در شهرستان دلفان گفت: یکی از بهترین نخودهای صادراتی در این شهرستان تولید می‌شود و کشاورزان این منطقه با هزاران مشقت و مرارت و سختی این محصول را کاشت، داشت و برداشت می‌کنند و همین نخودی که تولید می‌کنند با قیمت بسیار پایین توسط دلالان کرمانشاه جمع آوری می‌شود و به نام استان کرمانشاه به دیگر کشورها صادر می‌شود و باید گفت دلیل اینکه نخود مرغوب و با کیفیت دلفان باید اینگونه در مظلومت قرار گیرد چیست؟
الواری یکی دیگر حبوبات فروش این شهرستان گفت: نخود با کیفیت ما را دلالان کرمانشاه هر ساله قبل از برداشت از کشاورزان خریداری می‌کنند و به نام استان خودشان بسته بندی و صادر می‌کنند.
امیدواریم مسئولان در این شهرستان که قطب تولید نخود کشور است با ایجاد کارخانه‌های بسته بندی حبوبات و شرکت‌های بازرگانی مانع از از بین رفتن دسترنج کشاورزان منطقه شوند.
رضائیان هم با در دست گرفتن نخود مرغوب دلفان و با چشمانی ناراحت می‌گوید: این حق کشاورزان دلفانی نیست که ممتازترین نخود ایران را تولید کنند اما نامی از دلفان نباشد و این گناه نابخشودنی را باید چه کسی پاسخگو باشد.

ضرورت ایجاد کارخانه‌های بسته بندی و صنایع تبدیلی

اصغر قهرمانی فرماندار دلفان نیز با ابراز تأسف از اینکه نخود تولیدی دلفان به نام کرمانشاه در بازار شناخته می‌شود گفت: نخود تولیدی این شهرستان به نام کرمانشاه بسته بندی و بعضاً در بازارهای داخلی و خارجی فرآوری می‌شود و با برند کرمانشاه بسته بندی می‌شود.
وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود تولید حبوبات به ویژه نخود در دلفان و تولید بالای این محصولات افزود: از تمامی سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم نسبت به راه اندازی و ایجاد کارخانه‌های بسته بندی و صنایع تبدیلی در این شهرستان ورود پیدا کنند و این نوید را به این عزیزان خواهیم داد که از حمایت‌های ویژه دولت در این خصوص بهره خواهند برد.
فرماندار دلفان با اشاره به اینکه سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این عرصه بازار را به دست گرفته و ضمن ارزش افزوده نسبت به اشتغالزایی نیز اقدام کنند، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک نخود تولیدی این شهرستان با نام دلفان و برند دلفان به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود.
بنا بر این گزارش، امید می‌رود که با توجه به وضعیت کشاورزی شهرستان و وجود نیروی کار جوان با ایجاد بسترهای مناسب و حمایت‌های همه جانبه مسئولان در جذب سرمایه گذاران شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشاورزی در دلفان باشیم.

سمیه لطفی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای