آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26226

دلالان به دنبال تسلط بر بازار دام

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید کسانی که می خواهند جلوی صادرات را بگیرند قصدشان تسلط بر بازار دام در داخل کشور است

دلالان به دنبال تسلط بر بازار دام
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور می‌گوید کسانی که می خواهند جلوی صادرات را بگیرند قصدشان تسلط بر بازار دام در داخل کشور است. البته برخی نیز به دنبال منافع خود یعنی واردات هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ؛ افشین صدر دادرس با بیان اینکه هنوز صادرات دام به طور کامل متوقف نشده است، گفت: قرار است بر روی شیوه نامه صادرات دام تغییراتی ایجاد شود و تا آن زمان مجوز جدید برای صادرات داده نمی شود.
وی ادامه داد: امیدواریم این تغییرات در جهت تسهیل صادرات دام باشد، زیرا شیوه نامه قبلی اشکالاتی داشت و این اشکالات باعث شده بود که مجوز فروشی صورت گیرد و افرادی که صادرکننده نبودند نیز وارد عرصه شوند.

قیمت گوشت ارتباط زیادی با قیمت دام ندارد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با بیان اینکه آیا عدم صدور مجوز جدید برای صادرات به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در داخل کشور است یا خیر؟ گفت: قیمت دام زنده با قیمت گوشت رابطه مستقیمی ندارد. برای مثال در اسفند ۱۴۰۰ که صادرات دام متوقف شد و قیمت دام زنده ۷۵ هزار تومان بود تا مهرماه ۱۴۰۱ که صادرات دام از سرگرفته شد این قیمت از کیلویی ۷۵ هزار تومان به زیر ۶۵ هزار تومان رسید. این یعنی قیمت دام زنده سیر نزولی داشت.
وی تصریح کرد: شش‌ماه اول هر سال زمان عرضه دام به بازار است. بره‌هایی که در زمستان متولد شده‌اند در ابتدای سال بعد عرضه می‌شوند. با وجود کاهش قیمت دام زنده و عرضه فراوان آن به بازار در شش ماه اول سال قیمت گوشت نه تنها پایین نیامد بلکه روند افزایشی به خود گرفت. همچنین در این مرحله از صادرات به‌دلیل تعرفه بالا گوساله‌ای از کشور صادر نشد اما قیمت گوشت گوساله سیر صعودی در بازار داشت. مجموعه این شواهد نشان می‌دهند که قیمت دام زنده ارتباط زیادی با قیمت گوشت ندارد و به نظر می رسد عوامل دیگری وجود دارد که نقششان از قیمت دام زنده پررنگ تر است.

قیمت هر کیلو دام زنده سبک؛ ۹۰ هزارتومان

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در ادامه گفت: قیمت هر کیلو دام‌زنده ۹۰ هزار تومان است و باید قیمت گوشت بره نر حدود ۲۰۰ هزار تومان باشد، ولی قیمت‌ها در بازار به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

بازار میش و بز پر رونق تر از بره شد

این فعال صنعت دامپروری افزود: مشاهدات عینی و گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بازار میش و بز بسیار پر رونق تر از بازار بره نر است. قیمت یک راس میش پروار شده حداکثر کیلویی ۵۰ هزار تومان است و گوشت آن باید با قیمت حدود کیلویی ۱۲۰ به دست مردم برسد. همچنین یک راس بز زنده پروار ۴۰ هزار تومان قیمت دارد و گوشت آن باید حداکثر ۱۰۰ هزار تومان باشد ولی آیا در بازار، گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و ۱۲۰ هزار تومان پیدا می‌شود؟

کسانی که می‌خواهند جلوی صادرات را بگیرند قصدشان تسلط بر بازار دام است

دادرس در پاسخ به اینکه چرا برخی علت افزایش قیمت گوشت قرمز را صادرات دام می‌دانند؟ گفت: دام زنده یا صادر می‌شود یا در داخل کشور عرضه می‌شود. بازار صادرات یک بازار متنوع با آدم‌های مختلف است و انحصاری در آن وجود ندارد. اما بازار داخل دقیقا برعکس است و خریداران عمده محدود هستند. وقتی بازار صادرات بسته شود اختیار دامدار به دست کسانی خواهد افتاد که در بازار داخل فعالیت می‌کنند و طبیعی است که هر تصمیمی بخواهند برای دامدار می‌گیرند. در حقیقت کسانی که می‌خواهند جلوی صادرات را بگیرند قصدشان تسلط بر بازار دام در داخل کشور است. البته برخی نیز به دنبال منافع خود یعنی واردات هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای