آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21926

دلالان عامل نوسان شدید قیمت انار در بازار

محقق حوزه انار رعایت اصول کشاورزی در تولید انار ارگانیک را باعث برتری انار شهرستان ساوه نسبت به شهرهای دیگر دانست و گفت: انار ساوه به خاطر وجود واسطه‌ها در

دلالان عامل نوسان شدید قیمت انار در بازار
محقق حوزه انار رعایت اصول کشاورزی در تولید انار ارگانیک را باعث برتری انار شهرستان ساوه نسبت به شهرهای دیگر دانست و گفت: انار ساوه به خاطر وجود واسطه‌ها در بازار از نوسانات قیمت شدیدتری برخوردار بوده است.
اخبار سبز کشاورزی : انار یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده در ایران است که تنوع بالایی برای آن گزارش شده است. انار با عنوان علمی Punica granatum دارای ارقام متنوعی در ایران است که در آب و هوا و اقلیم نیمه‌خشک معتدل بیابانی، خشک، نیمه‌خشک، نیمه مرطوب و نیمه مرطوب سرد مناطق غربی و مرکزی کشور که دارای انواع خاک‌های متفاوت است به صورت درخت و درختچه در غالب ۳۰۰ گونه کشت می‌شود.
میوه انار دارای منبع غنی از فتوکمیکال ها با اثرات آنتی اکسیدان بسیار بالاست که اثرات درمانی گسترده‌ای در طب سنتی و مدرن دارد که همین امر باعث شده در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، چاقی، بیماری‌های التهابی، عفونی و میکروبی و… مؤثر باشد.
بیشتر بخوانید: انارکاران در پیچ و خم مشکلات
ایران دارای غنی‌ترین ذخایر ژنی انار جهان است و از نظر تنوع، کشت، سطح زیر کشت، تولید و صادرات مقام اول دنیا را داراست و توانسته جایگاه خود را در تولید و صادرات این میوه به دست بیاورد.
به بهانه برگزاری نخستین همایش جشنواره ملی انار در شهرستان ساوه طی روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ماه قصد داریم ابعاد مختلف تولید، صادرات، بازار و چالش‌های این میوه را در گفت‌وگو با متخصصان این حوزه به نگارش در آوریم.

آگاهی باغداران به اصول پرورش عامل کیفیت انار ساوه

یکی از محققان حوزه انار و نویسنده چند کتاب و مقاله معتبر در زمینه انار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه، انار تولید شده در این شهرستان را از نوع مرغوب دانست و گفت: یکی از دلایل بالا بودن کیفیت انار ساوه علاوه بر شرایط اقلیمی مناسب، آگاهی باغداران به اصول پرورش این میوه و داشتن تخصص لازم در این زمینه هستند.
عباس قاسم‌زاده اظهار کرد: در شهرستان ساوه گونه‌های مختلفی از انار وجود دارد اما انار محبوب این شهر از نوع ملس است که در کنار انار رباب از مرغوب‌ترین انارهای صادراتی کشور به حساب می‌آید.
وی با بیان اینکه صادرات انار ساوه با توجه به کیفیت آن هرساله درآمد خوبی را برای کشور به همراه دارد افزود: باید تلاش کنیم با آموزش به‌روز باغداران و افزایش سطح زیر کشت این محصول، حجم صادرات را نیز گسترش دهیم تا علاوه بر شناساندن بیشتر انار این شهرستان، درآمد حوزه صادرات را نیز بیشتر کنیم.

این محقق حوزه انار رعایت اصول کشاورزی در تولید انار ارگانیک را باعث برتری انار شهرستان ساوه نسبت به شهرهای دیگر دانست و عنوان کرد: انار درجه یک ساوه را می‌توان از آبدارترین نوع این محصول در بازار به حساب آورد که باعث شده علاوه بر مصرف خود محصول فرآوری‌های دیگری همچون کنسانتره به دست آورد.
قاسم‌زاده با بیان اینکه از انواع انار درجه یک ساوه در کارخانه‌های صنعتی به منظور تهیه حجم بالای رب انار نیز استفاده می‌شود اضافه کرد: هرساله میزان تقاضای صادرات انار مرغوب ساوه به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و همین امر فرصت خوبی برای باغداران است تا به اشتغال‌زایی بیشتری دست بزنند.
وی از شهرت بالای انار ساوه در دنیا نام برد و با بیان اینکه همه این شهر را با نام یاقوت سرخ می‌شناسند تصریح کرد: ساوه دارای یکی از برندهای مطرح انار در کشور است و همگان با شنیدن نام ساوه، یاقوت‌های سرخ این شهر را در ذهن خود تداعی می‌کنند.

دلالان عامل نوسانات شدید قیمت انار

این محقق حوزه انار در پاسخ به سؤالی در خصوص عوامل قیمت‌گذاری بر روی انار گفت: انار ساوه به‌واسطه کیفیت بالایی که دارد هرساله با تناژ بالا وارد بازار کلان‌شهرها می‌شود اما به خاطر وجود واسطه‌ها در بازار شهرهایی چون تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و … از نوسانات قیمت شدیدتری برخوردار بوده است.
قاسم‌زاده ادامه داد: قیمت انار صادراتی نیز به فاکتورهای زیادی همچون نوع و کیفیت انار، نوع بسته‌بندی، حمل و … وابسته است و تغییرات هریک از این موارد ذکر شده باعث تغییر قیمت محصول می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه انار ساوه از دیرباز تاکنون در ایران و دیگر کشورهای جهان جزء پربازده‌ترین نوع از محصولات بوده و در اذهان عمومی جایی برای خود باز کرده است عنوان کرد: ساوه به مرکزیت و پایتختی انار در کشور معروف است و به اقتصاد خود تکیه کرده ولی متأسفانه طی سال‌های اخیر بعضی از باغات این شهرستان دچار سرمازدگی شده و خشک شدند.
محقق ساوجی حوزه انار شهرستان ساوه با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار هکتار سطح زیر کشت انار سهم بسزایی در تأمین نیاز داخل دارد خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های انار ساوه ماندگاری بالا و در کنار آن شیرینی این محصول و نازک بودن پوست آن است که انار منطقه را بر سر زبان‌ها انداخته و باعث شده تا علاوه بر تأمین بازار داخلی گزینه مناسبی برای صادرات این محصول باشد.
گفتنی است امسال برای نخستین بار جشنواره ملی انار در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ماه در مسجد جامع شهر ساوه برگزار خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای