آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27457

دمنوش‌های گیاهی برای روزهای آلوده

 آغاز فصول سرد سال به دنبال برودت و وارونگی هوا همواره مشکل آلودگی هوا به شکل جدی مطرح می‌شود. موضوعی که همه گروه‌های سنی با آن درگیر هستند اما در شرایطی که

دمنوش‌های گیاهی برای روزهای آلوده
آغاز فصول سرد سال به دنبال برودت و وارونگی هوا همواره مشکل آلودگی هوا به شکل جدی مطرح می‌شود. موضوعی که همه گروه‌های سنی با آن درگیر هستند اما در شرایطی که حتی گاهی غیرحضوری شدن مدارس و دورکار شدن کارمندان هم دوای درد نیست، شاید بتوان با رعایت توصیه‌های طب ایرانی اندکی از عوارض قرارگیری در معرض آلودگی هوا را کاهکش دهیم.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، آنچه که مسلم است تا چند دهه گذشته مبحث آلودگی هوا به شکل امروزی مطرح نبوده است و هرگاه حُکما در مورد آلودگی هوا صحبت کرده‌اند،‌ به منظور آلودگی ناشی از بخارات نامناسب از مرداب‌ها و محل‌های انباشت زباله و یا آلودگی ناشی از انتشار بیماری‌های واگیر بوده است اما، از آنجا که مکتب طب ایرانی مکتبی پویا است می‌توان دستورات لازم برای مقابله با عوارض آلودگی هوای امروزی را نیز از آن به دست آورد.

پرهیزها:

۱_ از ورود مواد زائد و سمی دیگر که در نهایت باعث افزایش انباشت سموم در بدن می‌شوند جلوگیری کنید. این موارد شامل نکات زیر است:
_ پرهیز از مصرف سیگار و قلیان
_ عدم استفاده از حشره‌ کش در محیط
_ پرهیز از پخت و پز بدون تهویه مناسب در آشپزخانه
_ پرهیز از مصرف غذاهای مانده،‌ گوشت‌های صنعتی، خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چندبار حرارت دیده مانند فست‌فودهای سرخ شده بازاری،‌ تنقلاتی مانند چیپس و …
۲_ پرهیز از خوردن خوراکی‌هایی که غلظت خون را افزایش می‌دهند مانند مصرف گوشت گاو، عدس،‌ قارچ، بادنجان به خصوص میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی و غذاهای چرب و سنگین مانند کله‌پاچه.
۳_ از خوردن خوراکی‌هایی که یبوست آور هستند و دفع مواد زائد از طریق روده را کاهش می‌دهند مانند غذاهای خشک،‌ عدس پلو، موز سفت، میوه‌های ترش، سنجد و خرمالوی گس اجتناب کنید.
۴_ از آرایش‌های سنگین که تنفس اندک پوست را کاهش می‌دهند بپرهیزید.
۵_ از همه اموری که نیروی عمومی بدن را کاهش می‌دهند مانند خواب ناکافی و شب زنده‌داری، ورزش شدید و طولانی،‌ مواجهه با هوای سرد و مواجهه طولانی با تابش‌های الکترومگنتینگ به خصوص یارانه و تلفن همراه خودداری کنید.
به طور کلی توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از خوراک‌ها و روش‌هایی استفاده شود که از راه‌های گوناگون، آثار زیان آور مواد آلاینده را کاهش می‌دهند. به این ترتیب مصرف خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید:
_ سیب شیرین
_ انار شیرین یا کمی مایل به ترش
_ خوردن کدو حلوایی یا کدو سبز به اشکال مختلف مخصوصا همراه با آلو بخارا
_ مصرف فلفل دلمه‌ای در وعده‌های غذایی
_ مصرف پیاز و سیر پخته شده در وعده‌های غذایی که منجر به پاکسازی مجاری ادراری می‌شود
_ مصرف پرتقال شیرین
_ استفاده از سالاد کاهو، هویج رنده شده، روغن زیتون با کمی آب نارنج طبیعی. البته بهتر است سالاد همراه غذای اصلی میل نشود و خود یک وعده جداگانه باشد.
_ مصرف سوپ‌های سبزیجات همراه با زرشک، هویج رنده شده، شلغم و به
_ مصرف دمنوش آویشن شیرازی بویژه برای مبتلایان آسم و برونشیت
_ مصرف دمنوش گل‌گاوزبان همراه ریشه سنبل‌الطیب و بهارنارنج بویژه برای افسردگان و افراد مبتلا به پرفشاری خون
_ مصرف عرق بارهنگ برای تقویت ریه
_ استفاده از چای دارچین و یا استفاده از دارچین در برنج
_ مصرف ماءالشعیر طبی
_ استفاده از سیرترشی در کنار غذاها
بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، البته توجه به این نکته ضروری است که هر فردی باید با توجه به شرایط فردی و خصوصا گوارشی یک یا چند مورد را انتخاب کرده و انجام دهد. همچنین توصیه می‌شود افراد مرتبا اقدام به شست‌وشوی مجاری تنفسی خود کرده و همچنین اقدام به بوییدن گلاب، عرق بهارنارنج، برگ شمعدانی عطری، سیب و به کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای