آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20716

دولت به جای دادن یارانه ثروت آفرینی کند

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کوچک شدن بازار کالاهای اساسی، گفت: دولت به جای دادن یارانه باید ثروت آفرینی کند. به گزارش اخبار سبز کشاورزی، ناصر پاشا پور

دولت به جای دادن یارانه ثروت آفرینی کند
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کوچک شدن بازار کالاهای اساسی، گفت: دولت به جای دادن یارانه باید ثروت آفرینی کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، ناصر پاشا پور نیکو، کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازار کالاهای اساسی در نشستی خبری با اشاره با اشاره به اینکه ما در سال حدود ۶۰ قلم کالای اساسی را در گروه‌های مختلف مورد رصد و پایش قرار می‌دهیم، گفت: این اقلام شامل کالاهایی که در سوپرمارکت‌ها، کیوسک‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه سایز بازار کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است، گفت: حاشیه سود شرکت‌های تولید کننده نیز به شدت کاهش یافته و همین یکی از دلایلی است که بین دولت و شرکت‌های بخش خصوصی بر سر قیمت کالاها، مناقشه در می‌گیرد.

افزایش قیمت کالاها بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای

این تحلیلگر بازار کالاهای اساسی با اشاره به افزایش قیمت کالاها بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و همچنین افزایش شدید هزینه‌های تولید، اضافه کرد: در واکنش به این مسأله، سازمان‌های مانند صدا و سیما اعلام کردند که وام بدون بهره به تولیدکنندگان می‌دهند، به عبارتی این سازمان‌ها با شرکت‌های تولیدی قرارداد ۵ ساله امضا کردند که شرکت تولیدی بتواند تبلیغات خود را انجام دهد و هزینه آن را در طول ۵ سال با شیب به سال پنجم پرداخت کند.
پاشاپور اضافه کرد: این اقدام بسیار خوبی در جهت حمایت از شرکت‌های تولیدی بود چرا که اگر اتفاقی نمی‌افتاد آنها قادر به سرمایه‌گذاری برای تبلیغات نبودند.
وی با اشاره به افزایش ۵٠٠ برابری هزینه تبلیغات، اضافه کرد: این مسأله نشان می‌دهد که تقاضا برای کالاها کاهش یافته که شرکتها ناچار به هزینه بیشتر برای تبلیغات شده اند.

بخش خصوصی با افزایش هزینه‌های تمام شده تولید مواجه است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر میان دولت و بخش خصوصی بر سر تعیین قیمت محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی و تن ماهی بحث زیادی در گرفته، این درحالی است که بخش خصوصی با افزایش هزینه‌های تمام شده تولید مواجه است و از طرف دیگر اگر قیمت محصولی مانند تن ماهی به بیش از ارقام فعلی برسد، مردم قادر به خرید آن نخواهند بود، گفت: این کالاها برای تولید نهایی فقط به گوجه فرنگی و ماهی نیاز ندارند بلکه نیازمند اقلام دیگری از جمله قوطی هستند که فقط قیمت قوطی نسبت به پارسال ٣ تا ۴ برابر شده است.
پاشا پور اضافه کرد: از طرفی هزینه‌های حمل و نقل، انرژی، دستمزد و … نیز افزایش چشمگیری داشته است به طوری که برای بسیاری از شرکت‌ها تولید این محصولات با حاشیه سود صفر و یا حتی زیان همراه است.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی شرکت‌های بزرگ بتوانند تولید خود را به نحوی حفظ کنند، افزود: اما شرکت‌های کوچک‌تر در شرایط فعلی از بازار حذف خواهند شد و دولت باید در بحث قیمت گذاری دستوری این مسائل را لحاظ کنند.
این تحلیلگر بازار با اشاره به اینکه وقتی دولت ثروت آفرینی نمی‌کند و فقط می‌خواهد با کنترل بازار را مدیریت کند مسئله برای همیشه حل نشده باقی می‌ماند، گفت: در ماه حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود اما به دلیل اینکه ثروت آفرینی نمی‌کند واشتغال زا نیست نمی‌تواند مؤثر واقع شود.
پاشاپور گفت: اقدام دولت در اعطای یارانه قابل ستایش است اما تأثیر گذار نیست و در کشورهای دیگر اقداماتی مانند یارانه و کوپن و کالا برگ برای امور زیربنایی و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای