آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17757

دولت سیزدهم خط قرمزهایش را فراموش کرده است؟

«خط قرمز دولت سیزدهم سفره و معیشت مردم است»؛ این جمله‌ای کلیشه‌ای است که بارها و بارها پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم از رئیس دولت و وزرای آن شنیده‌ایم،

دولت سیزدهم خط قرمزهایش را فراموش کرده است؟
اخبار سبز کشاورزی : «خط قرمز دولت سیزدهم سفره و معیشت مردم است»؛ این جمله‌ای کلیشه‌ای است که بارها و بارها پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم از رئیس دولت و وزرای آن شنیده‌ایم، ولی آنچه تاکنون رخ داده، برعکس این شعار است و سفره مردم نه تنها هر روز کوچک‌تر می‌شود، بلکه سفره بسیاری از مردم نیز از فرط نداری جمع و باز بازار فروش اسکلت مرغ در مناطق مختلف کشور داغ شده.
حالا با رئیس جمهوری مواجهیم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آشفتگی بازار مرغ و تخم‌مرغ و جوجه‌کشی را ناشی از سوءمدیریت می‌دانست، اما حالا خود با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کند؛ با رئیس جمهوری مواجه هستیم که پس از شفاف‌سازی یارانه‌ها تنها افزایش قیمت چهار قلم کالا را مجاز می‌دانست، ولی اکنون مردم هر روز با گرانی 20 تا 70درصدی بسیاری از کالاها مواجهند و کسی هم پاسخگو نیست و یا در نهایت مسئولان مردم را به گزارش گران‌فروشی به تعزیرات دعوت می‌کنند که نه تنها مشکلی از مردم حل نمی‌کند، بلکه به آتش آشفتگی روحی و روانی مردم بنزینی می‌ریزد که به راحتی خاموش شدنی نیست.
حال این سوال پیش می‌آید که آیا دولت نمی‌داند چاقوی جراحی اقتصادی‌اش نه تنها گوشت، بلکه استخوان معیشت اقشار ضعیف جامعه را ناکار کرده؟
قدر مسلم این است که می‌داند و خود را به ندانستن می‌زند. آنچه در این میان مردم درک کرده‌اند این است که دولت رئیسی نه تنها برنامه‌ای برای تأمین معیشت آنان ندارد، بلکه همان معیشت قبلی را به ورطه نابودی کشانده و اعتراضات معیشتی گوناگون فعلی گواهی صادق بر این مدعاست.
حال مردم از خود می‌پرسند دولتی که جراحی اقتصادی را در صدر برنامه‌هایش قرار داده، بهتر نبود این جراحی را از سیستم بانکی و اداری و… شروع می‌کرد نه از سفره آنان.
حقیقت آن است که برنامه‌های وزرای دولت نیز نه تنها محقق نشده، بلکه با آن شعارها فاصله بسیار دارد و حالا آن‌ها مانده‌اند و حجم عظیمی از خرده‌گیری‌ها بر سیاست دولت قبل و کارنامه بسیار ضعیف خود در تأمین معیشت مردم.
جالب‌تر آن‌که عزیزانی که تا دیروز تورم و گرانی را ثمره سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان دولت روحانی می‌دانستند، امروز همین مشکلات را نتیجه امتحان الهی می‌دانند و سخن دیگری بر زبان نمی‌رانند.
در پایان باید گفت مردم از دولت انتظار دارند با هر شیوه‌ای که خود صلاح می‌داند، آب رفته از جوی معیشت را دوباره به آن برگرداند و مسئولان ضعیف و ناکارآمد و بانیان وضع موجود را برکنار و از افراد متخصص و آشنا به درد اقشار ضعیف جامعه استفاده کند تا شاید وضعیت کمی بهتر شود، وگرنه با راهی که دولت در پیش گرفته نه تنها بوی بهبود از احوال معیشت مردم استشمام نمی‌شود، بلکه باید منتظر روزهای بدتری هم بود.

مهدی احمدی لفورکی- خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای