آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26751

دولت محصول شالیکاران را مفت‌تر از دلالان می‌خرد

خرید توافقی برنج پرمحصول در مازندران آغاز شد و شالیکاران به دلیل نرخ های پایین رغبتی برای فروش محصول به دولت ندارند.

دولت محصول شالیکاران را مفت‌تر از دلالان می‌خرد
خرید توافقی برنج پرمحصول در مازندران آغاز شد و شالیکاران به دلیل نرخ های پایین رغبتی برای فروش محصول به دولت ندارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ پس از اجرای سیاست نادرست کشت قراردادی برنج اکنون نوبت به خرید توافقی و تضمینی ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول رسید و قیمت های پایین در زیرسایه گرانی اقلام و نهاده ها، سبب شده تا شالیکاران رغبتی برای فروش محصول به دولت را نداشته باشند.
از چند روز گذشته مراکز خرید برنج در برخی شهرهای مازندران برپا شد تا با خرید ارقام پرمحصول، بازار راکد خرید و فروش برنج را گرم کند اما به اعتقاد کشاورزان، این طرح نه تنها منجر به رونق بازار نمی شود بلکه زمینه را برای جولان دلالان بیشتر می کند.
به اعتقاد آن ها به رغم آن خرید توافقی برنج پرمحصول در مازندران آغاز شد اما این طرح هم نمی تواند مرهمی بر دردها کهنه شالیکار باشد. درحالی ۱۱ مرکز برای خرید ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول در مازندارن دایر شد که وجود بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج در انبارهای استان، اجرای این طرح را شبیه نوشدارو کرده است.

حمایت های دولت نوشدارو است

قصه شالی و شالیکار همواره با درد نوشته شده است و فروش نرفتن برنج دغدغه زمستانی شالیکاران مازندران را افزایش داده است.یک کشاورز مازندرانی با اظهار این که کشاورز برای فروختنن یک کیسه برنج و ادای قرض و پرداخت قبوض برق و آب با مشکل روبرو شده است، افزود: حمایت های صورت گرفته از سوی دولت، شبیه نوشدارو است.
علی احمدی با اظهار این که دولت در نرخ گذاری برای خرید تضمینی تورم، افزایش بهای نهاده هایی نظیر کود و سم را درنظر نگرفته است، گفت: نرخ تعیین شده با شرایط بازار همخوانی ندارد.
وی با این پرسش که آیا دولت می خواهد با خرید زیرقیمت از کشاورزان حمایت کند، این سیاست را نادرست بیان کرد.
همچنین کشاورز دیگری نرخ تعیین شده برای خرید توافقی برنج پرمحصول را غیرکارشناسی دانست و افزود: قیمت کود از ۶۶ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است درحالی که نرخ برنج کاهش یافته است.
جعفری با بیان این که چگونه نهاده ها سه برابر قیمت دارد ولی دسترنج کشاورزان با افزایش روبرو نیست، نسبت به سیاست های نادرست متولیان امر انتقاد کرد.

قیمت برنج 109 هزار تومان شد قیمت برنج 109 هزار تومان شد

دولت می خواهد برنج را با کمترین قیمت بخرد

محمد قربان زاده عضو شالیکوبی داران مازندران نیز با بیان این که دولت می خواهد برنج را با کمترین قیمت خریداری کند، افزود: این شیوه خرید معنای حمایت نمی دهد و سبب ضربه به آینده شالیکاری می شود. وی از دولت خواست تا بازنگری در قیمت برنج داشت داشته باشد.
امسال بیش از یک میلیون تن برنج در استان تولید شد و تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار تن آن در انبارها و شالیکوبی ها باقی مانده است و دولت از چند روز پیش خرید تضمینی و توافقی ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول ندا و شیرودی را شروع کرده است.
در حال حاضر برنج رقم ندا کیلویی ۳۳ هزار تومان و شیرودی ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان از شالیکاران خریداری می شود و پایین بودن قیمت خرید سبب شده تا استقبال کشاورزان برای فروش محصول به دولت کمرنگ باشد.
رئیس جهاد کشاورزی مازندران از راه اندازی هشت مرکز خرید توافقی برنج پرمحصول در استان خبر داد و گفت: برنج مازاد کشاورزان خریداری می شود.
حسن عنایتی با اشاره به روند روبه رشد تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج درباره خرید توافقی برنج پرمحصول، هدف آن را حمایت از تولید و تولیدکننده دانست و گفت: امسال برای حمایت از کشاورزان، کشاورزی قراردادی برنج در استان اجرا شد.
وی با بیان این که ۳۹ میلیارد تومان برای تامین نهاده و بذر در قالب طرح کشت قراردادی برنج هزینه شده است، افزود: امسال استقبال کشاورزان از کشت قراردادی برنج مطلوب بوده است و شاهد افزایش عملکرد تولید در استان بودیم.
۳۹ میلیارد تومان برای تامین نهاده و بذر در قالب طرح کشت قراردادی برنج هزینه شده است و امسال استقبال کشاورزان از کشت قراردادی برنج مطلوب بوده است و شاهد افزایش عملکرد تولید در استان بودیم
وی با اظهار این که ضریب تبدیل برنج در شالیکوبی ها نسبت به چند سال گذشته رشد داشته است، گفت: افزایش تولید در سطح و ضریب تبدیل سبب شده بیش از ۴۹۰ هزار تن برنج محصول در استان تولید شود.
عنایتی به خرید ۵۰ هزار تن برنج به صورت توافقی در استان اشاره کرد و گفت: از پنجشنبه هفته گذشته هفت مرکز خرید در شهرستان های مختلف استان راه اندازی شد و چهار مرکز جدید نیز دایر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خرید برنج کشاورزان فعال در طرح کشت قراردادی برنج را از جمله برنامه ها برشمرد و گفت: برنج با احتساب هشت تا ۱۰ درصد شکستگی خریداری می شود.
وی گفت: برنج ندا با قیمت ۳۳ هزار تومانی و شیرودی نیز با نرخ ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود و قیمت برنج خریداری شده حداکثر تا ۱۵ روز پرداخت می شود.
آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی حکایت از خرید حدود ۱۰۰ تن برنج پرمحصول از کشاورزان دارد. مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد و ۴۰ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند، بالابودن نهاده ها، رکود بازار و نبود برنامه مدون برای حمایت از کشاورزی و واردات بی رویه آینده شالیکاری در مازندران را به خطر انداخته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای