آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28124

دو برابر قطر کره زمین لوله کشی گاز داریم

میرنظامی، رییس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مصرف نهایی انرژی در کشور وابسته به گاز است، افزود: دو برابر قطر کره‌زمین

دو برابر قطر کره زمین لوله کشی گاز داریم

قیمت واقعی گاز نسبت به ۲۰ سال گذشته، صفر است

میرنظامی، رییس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مصرف نهایی انرژی در کشور وابسته به گاز است، افزود: دو برابر قطر کره‌زمین، در ایران لوله‌کشی گاز صورت گرفته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ سیدرضا میرنظامی، رییس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در نشست چهل‌ودوم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به طرح موضوع آسیب‌شناسی بازار گاز کشور که از سوی این پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفته، پرداخت و در توضیحاتی، ریشه مشکلات و چالش در گاز کشور را در سرمایه‌گذاری و بدهی‌ها و همچنین مصرف این بخش از انرژی عنوان کرد.
او با بیان اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران در مقایسه با کشورهایی که در این بخش دارای صنعت ملی هستند، اصلا قابل قبول و مناسب نیست، یادآور شد که ایران در زمینه بازپرداخت بدهی‌ها نسبت به دارایی‌ها نیز از رقبا عقب است.
میرنظامی سپس به وضعیت مصرف گاز در کشور اشاره کرد و با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد مصرف نهایی انرژی در کشور وابسته به گاز است، افزود: دو برابر قطر کره‌زمین، در ایران لوله‌کشی گاز صورت گرفته است.
تا سال ۱۳۸۸، متناسب با تورم، قیمت گاز در کشور افزایش پیدا می‌کرد که با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، به‌رغم افزایش نرخ مصوب گاز در کشور، به دلیل جهش در نرخ تورم، قیمت گاز عملاً کاهش یافت به طوری که قیمت واقعی گاز نسبت به ۲۰ سال گذشته، صفر است
رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف همچنین، قیمت‌گذاری نادرست گاز در کشور را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: در حالی تا سال ۱۳۸۸، متناسب با تورم، قیمت گاز در کشور افزایش پیدا می‌کرد که با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، به‌رغم افزایش نرخ مصوب گاز در کشور، به دلیل جهش در نرخ تورم، قیمت گاز عملاً کاهش یافت به طوری که قیمت واقعی گاز نسبت به ۲۰ سال گذشته، صفر است.
میرنظامی سپس با اشاره به اینکه ناترازی گاز در وهله نخست به تولید آسیب وارد کرده‌است، بسته پیشنهادی پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف و گروه انرژی این موسسه تحقیقاتی و مطالعاتی برای اصلاح رویه‌های ناکارآمد در بخش گاز را ایجاد بورس گاز در کشور عنوان کرد و گفت: مکانیزم بازار گاز در دیگر کشورها از جمله روسیه نیز به کار گرفته شده و موفق عمل کرده است.

راه اندازی بورس گازی

به گفته او، نیاز بخش انرژی و صنعت کشور به گاز را از طریق بورس گاز می‌توان برطرف کرد، علاوه بر اینکه امکان کشف قیمت گاز نیز فراهم می‌شود و این مکانیزم به بخش خصوصی نیز انگیزه می‌دهد تا برای عرضه‌های جدید در این بازار فعال شود.
به گفته او، در قالب این طرح، مصرف‌کنندگانی که بالاتر از حد مجاز در سال، مصرف گاز دارند نیز می‌توانند نیاز مازاد خود را از طریق بورس گاز تامین کنند.
میرنظامی سپس، الزامات موفقیت در اجرا و پیاده‌سازی بورس گاز در کشور را انحصارزدایی در عرضه گاز و راه‌اندازی بازار آتی و معاملات کاغذی در این بازار بیان کرد و یادآور شد که خدمات انتقال نیز باید در اختیار تمامی فعالان این بازار قرار گیرد.
او همچنین مکانیزم لازم برای ورود فعالانه بخش خصوصی به بورس گاز را نیز در اجازه استفاده از گازهای فلر و عرضه و تولید گاز در میادین کوچک دانست و گفت: شرکت ملی نفت انگیزه‌ای برای ورود به آن ندارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای