آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26680

دو گام خوب در دیپلماسی

حسن بهشتی‌پور کارشناس روابط بین‌الملل ایران اعلام کرده است‌ که آماده است در مورد برجام مذاکره کند. کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی

دو گام خوب در دیپلماسی
حسن بهشتی‌پور کارشناس روابط بین‌الملل ایران اعلام کرده است‌ که آماده است در مورد برجام مذاکره کند. کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی اعلام کرده مشکل در احیای برجام به مساله پادمان بازمی‌گردد و اگر این مشکل حل شود، آمادگی احیای برجام وجود دارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ایران با چنین رفتاری سعی دارد اعلام کند که اهل چانه‌زنی و مذاکره است و بورل نیز در اردن فضای مثبتی را در این ارتباط ایجاد کرد؛ زیرا کشورهای غربی در انتظار بودند که ناآرامی‌های داخلی ایران به کجا می‌رسد و آیا شرایط داخلی رفتار ایران را تغییر می‌دهد.
با وجود ایران غربی‌ها همچنان دست نگاه داشته‌اند که نتیجه تحولات داخلی ایران چه خواهد شد. از سوی دیگر ایران اعلام کرده که آمادگی احیای برجام را دارد.
این اعلام آمادگی بسیار مثبت بوده، زیرا تهران در هر صورت باید آماده گفت‌وگو و مذاکره باشد و این گفت‌وگو و مذاکره نشان از خردمندی ایران است.
ایران باید در مذاکرات دستی پر و پیشنهادهای جدید داشته باشد. در مذاکرات عبداللهیان و بورل احتمالا تحولاتی صورت گرفته است تا سطح آن تحولات مشخص نشود.
نمی‌توان در مورد آینده برجام به صورت صریح اظهار نظرکرد. البته مذاکره کنندگان آژانس به تهران آمدند و بعد از مذاکرات کوتاهی از ایران خارج شدند و ابعاد این مذاکرات هم مشخص نیست.
اظهارات امیرعبداللهیان به گونه‌ای است که گویا وی قصد دارد فضای داخلی را روبه جلو نشان داده و اجازه اثرگذاری بیشتر فشارهای اخیر اروپایی‌ها به ایران را ندهد که از منظر روانی هم اقدام خوبی است و می‌تواند اثر خوبی بر روی بازار بگذارد.
اگرچه دولت رئیسی مرتبا اعلام می‌کرد که مذاکرات را به سفره مردم گره نخواهد زد اما در حال حاضر رئیس‌جمهور و تیم هیات دولت این مورد را پذیرفته‌اند که دولت قبل هم مذاکره را به سفره مردم گره نزده بود و به‌طور طبیعی واکنش بازار به تحرکات دیپلماسی به وجود می‌آید.
اکنون نیز همین طور است و بازار هم اکنون هم به‌طور طبیعی به تحولات اخیر علیه ایران در حوزه روابط بین‌الملل واکنش نشان می‌دهد.
در آن دولت هر زمان مذاکرات موفق بود، واکنش بازار مثبت بود و هر زمان مذاکرات به نتیجه مورد نظر نمی‌رسید واکنش بازار هم منفی بود. اکنون دولت به این سمت رفته که فضای مثبتی را برای گفت‌وگو و مذاکرات ایجاد کند.
از سوی دیگر مذاکرات ایران و عربستان نیز در دستور کار است و 4 دور مذاکرات در سطح امنیتی انجام و اعلام شده که توافقات امنیتی هم حاصل شده است و سطح مذاکرات را به سطح وزرای خارجه ارتقا دهد و اکنون این امیدواری وجود دارد که عادی سازی روابط بین ایران و عربستان نیز ایجاد شود که این مورد هم گام مثبتی است و نشان از آن دارد که ایران به دنبال حل مشکلات خود با کشورهای منطقه است و اگر چنین شود، موضع تهران در مذاکرات با کشورهای 5+1 قوی‌تر از قبل خواهد بود.
برخی تصور می‌کردند جنگ روسیه و در اوکراین موجب خواهد شد کشورهای غربی به‌خاطر احتیاج به انرژی ایران انعطاف نشان دهند تا بحران انرژی را از طریق رفع تحریم‌های ایران رفع کند اما عملا این گونه نشد و غربی‌ها مصرف انرژی خود را مدیریت کردند. از این منظر اکنون آمادگی برای گفت‌وگو و مذاکره وجود دارد اما طرف مقابل دست نگه‌داشته است که تحولات داخلی ایران به کدام سمت و سو خواهد رفت.

منبع آرمان ملی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای