آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31780

راه نجات کشاورزی ایران از خشکسالی بزرگ

عربستان سعودی رقم خیره کننده ۵۰۰ میلیارد دلار برای ايجاد تكنولوژي‌هاي سبز نوين و پنل‌های خورشیدی در فضایی

راه نجات کشاورزی ایران از خشکسالی بزرگ

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان-10

اخبار سبز کشاورزی ؛ عربستان سعودی رقم خیره کننده ۵۰۰ میلیارد دلار برای ايجاد تكنولوژي‌هاي سبز نوين و پنل‌های خورشیدی در فضایی به وسعت ۲۶ هزار کیلومتر مربع سرمایه‌گذاری کرده است تا جایگزین سوخت‌های فسیلی کند.
عربستان هم اکنون بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین تاسیسات آب‌شیرین کنی منطقه را دارد و به تازگی نیز قراردادی به ارزش 2/7 میلیارد دلار با BNP Paribas امضاء کرده است تا ۹ مرکز بزرگ دیگر را در کرانه دریای سرخ راه‌اندازی کند.
بیشتر بخوانید: عربستان، ما و دیپلماسی کشاورزی

امارات متحده عربی و تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر

همچنین امارات متحده عربی با تخصیص ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر انجام داده است برای اینکه بتواند تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد نیاز انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند.
سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر، یعنی کاستن از هزینه‌های انرژی‌های گران قیمت فسیلی و کاستن از آلودگی و اثرات هولناک تغییرات اقلیمی، از جمله خشکسالی است که هستی کشورهای خاورمیانه را نشانه گرفته است.
همچنین امارات تسهیلات ویژه‌ای برای استفاده از خودروهای الکتریکی و رسیدن به چشم‌انداز شهر carbon-free(بدون کربن) اعمال کرده است.
بیشتر بخوانید: آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی

کره جنوبی پیشرو در صنایع و تکنولوژی‌های سبز

در کره جنوبی تدوین و اجرای توسعه بدون کربن و سبز در سال ۲۰۰۸ هماهنگ با دغدغه‌های زیست محیطی و با هدف کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مقابله با چالش تغییرات اقلیمی تصویب و در دست اجرا قرار گرفت.
براساس این طرح تا سال ۲۰۲۵ کره جنوبی جزو ۵ کشور اول دنیا در صنایع و تکنولوژی های سبز قرار می‌گیرد و همزمان قرار است شغل‌های مربوط با تکنولوژی‌های سبز ایجاد شود.
بیشتر بخوانید: امنیت غذا ایران و عربستان، حرف اول

طرح مبارزه با تغییرات اقلیمی در سنگاپور

سنگاپور نیز طرح مبارزه با تغییرات اقلیمی را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است، تقریبا همه ۱۶۵۰ برج و ساختمان‌های بزرگی که از سال ۲۰۰۵ تا کنون ساخته شده‌اند؛ براساس انرژی‌های سبز ساخته شده‌اند.
براساس سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ میلادی، سنگاپور ۳۵ درصد منبع انرژی‌هاي شهري و حمل و نقل باید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر باشد و ۸۰ درصد ساختمان‌ها باید گواهینامه سبز دریافت کنند.

هلند، الگوی توسعه کشاورزی

کشور هلند و مدیریت خیره کننده آن را می‌توان از عجایب دنیای مدرن نامید؛ کشور کوچک هلند ۴۱ هزار کیلومتر مربع که فقط یک چهلم وسعت ایران است و با بهره‌گیری از تکنولوژی فوق پیشرفته کشاورزی و صنعتی خود دومین صادرکننده مواد غذایی دنیا بعد از آمریکاست.
راندمان تولید محصولات کشاورزی هلند فاصله خیره کننده‌ای با کشورهای پیشرفته حتی آلمان و آمریکا دارد! هلندی‌ها در سال ۲۰۰۰ میلادی با شعار «تولید محصول دوبرابر با استفاده از نصف منابع انرژی و آب» جنبشی را آغاز کردند که با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و start-up های کشاورزی صنایع غذایی پیشرفته خود را بسیار پیشرفت‌تر کردند.
بیشتر بخوانید: عربستان، تغییرات پارادایمیک در ژئوپلیتیک خشک و پایداری کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی هلند۲ برابر صادرات نفتی ایران

هلند سالانه ۷۹ میلیارد دلار (تقریبا ۲ برابر صادرات نفتی ایران) محصولات غذایی و کشاورزی صادر می‌کند و علی‌رغم وسعت بسیار کوچکش از آلمان، فرانسه، چین و ژاپن بسیار جلوتر است.
کافی است راندمان تولید گوجه فرنگی در هلند را با چین مقایسه کنیم؛ هلند در هر مایل مربع ۱۴۴ هزار تن گوجه فرنگی تولید می‌کند؛ درحالیکه این رقم برای چین ۳۸۶۰ تن در هر مایل مربع است که ۳۸ برابر بیشتر است.
دانشگاه WUR هلند که مغز متفکر پشت نوآوری‌های کشاورزی است به ده‌ها کشور مشاوره ویژه ارائه می‌کند که البته کشور ما جزو آنها نیست!

راه نجات ایران از خشکسالی

بنابراین برای نجات ایران از خشکسالی حتی نیاز به توقف کشاورزی نیست و فقط کافی است از الگوی توسعه کشورهایی مثل هلند پیروی کرد.
کانال اکونومیست فارسی در این باره نوشت ایران امروز باید شعار Big drought is coming یعنی «خشکسالی بزرگ می آید» را بر همه شعارهایش اولویت دهد و همه امکانات کشور را با نگاهی آینده‌نگر معطوف دشمن بزرگ خشکسالی کند که از مرزهایش گذشته است و شهرهایش را یکی پس از دیگری با بی‌رحمی درمی‌نوردد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای