آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18696

رئیس دستگاه قضا چه منظوری از امنیت دارد؟

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا در سخنرانی خود به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه و نشست سراسری این قوه چند موضوع مهم را مورد اشاره قرار داده است.

رئیس دستگاه قضا چه منظوری از امنیت دارد؟
اخبار سبز کشاورزی : غلامحسین محسنی اژه‌ای در سخنرانی خود به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه و نشست سراسری این قوه چند موضوع مهم را مورد اشاره قرار داده است.
وی گفته که با برهم زنندگان امنیت مقابله خواهد شد. البته اینکه رئیس دستگاه قضایی وعده مقابله با برهم زنندگان امنیت را بدهد، وعده و عملی مغتنم است؛ ما این امنیت به چه کسی یا چه نهادی باز می‌گردد.
آیا منظور رئیس دستگاه قضا از امنیت، امنیت حاکمیت است؟ در این صورت و با توجه به اعتراض‌های اخیر صف‌های گوناگون اقتصادی ـ اجتماعی، رئیس قوه قضائیه هشدار می‌دهد که این اعتراض‌ها، اعتراض‌هایی است که سبب افزایش آسیب‌پذیری امنیت خواهد شد و برنامه دستگاه قضا آن است که با این اعتراض‌ها مقابله کند.
این هشدار لزوماً به این معنی است که از این پس اعتراض‌ها صنف یا تجمع‌هایی که در آن خواست‌های صنفی بیان و اعلام شود در صورتی که براساس سلیقه دستگاه‌های قضایی و امنیتی نباشند، ضدامنیتی تشخیص داده شده و مورد مواخذه و مقابله واقع خواهد شد.
در این صورت بهتر است تجمع‌کنندگان و اعتراض‌گران بیشتر مراقب رفتار خود باشند و خطوط قرمزی را که براساس سلیقه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضائی تدوین و طراحی شده، زیر پا نگذارند.
با این حال، اگر موضوع امنیت حاکمیتی مدنظر رئیس دستگاه قضا باشد، آنگاه او باید توضیح دهد که برای اتفاق‌های ضدامنیتی در تهران و شهرهای دیگر که ترور و خرابکاری در تاسیسات حساس کشور نتیجه آن بوده است، چه تمهیدی اندیشیده است و آیا از نظر رئیس دستگاه قضایی، این تمهیدات به رویدادهای ضدامنیتی که باعث نگرانی و آشفتگی افکار عمومی شده، پایان خواهد داد؟
اما اگر اولویت امنیت از دیدگاه رئیس قوه قضائیه، امنیت اجتماعی و امنیت شهروندان باشد، آنگاه محسنی اژه‌ای باید توضیح دهد که با توجه به افزایش غیرقابل مهار سرقت و کلاهبرداری، دستگاه قضایی برای جلوگیری از گسترش و تعمیق جرم و مخصوصاً جرم‌های خشن در کشور چه تمهیدی اندیشیده است.
برای توضیح بیشتر باید به رویدادهایی که در آن سرقت‌های به عنف و خشن انجام شده اشاره کرد که در موارد متعددی به کشته یا مجروح شدن شهروندان انجامیده است.
تقریبا هر روز خبر تصویر یا کلیپ سرقت به عنف یا سرقت خشن از یک شهروند یا یک مرکز تجاری مشاهده می‌شود. در هر مورد نیروی انتظامی پیش یا حین وقوع جرم در محل حاضر نبوده و ده‌ها مورد از این سرقت‌ها به طور کامل انجام شده و زیان دیدگان بلاتکلیف رها شده‌اند.
آیا رئیس قوه قضائیه چنین اراده کرده است که به وقوع این حوادث ضد امنیت اجتماعی که عواطف عمومی را جریحه‌دار می‌کند، پایان دهد؟
در این صورت، اگر تعداد حوادث رخ داده شده در ماه گذشته یا در سال گذشته منتهی به خردادماه 1401 مبنا قرار گیرد، آنگاه باید در خرداد یا سال منتهی به خرداد 1402 شاهد کاهش وقوع این جرائم باشیم. آیا غلامحسین محسنی اژه‌ای چنین وعده‌ای را ارائه کرده است؟

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای