آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17631

رابطه قهوه و کلسترول

شاید قهوه‌خوران مایل نباشند که نوشیدن آن را متوقف کنند، اما آن‌هایی که کلسترول بالایی دارند یا سعی در حفظ سلامتی خود می‌کنند، باید در نوشیدن قهوه دقت

رابطه قهوه و کلسترول
اخبار سبز کشاورزی : شاید قهوه‌خوران مایل نباشند که نوشیدن آن را متوقف کنند، اما آن‌هایی که کلسترول بالایی دارند یا سعی در حفظ سلامتی خود می‌کنند، باید در نوشیدن قهوه دقت بیشتری داشته باشند. بعضی‌ها دوست دارند روز خود را با یک لیوان قهوه شروع کنند، اگر چه این نوشیدنی مزایای زیادی از قبیل آنتی‌اکسیدانت‌ها دارد، اما به‌دلیل استفاده نامتعارف از افزودنی‌ها می‌تواند جنبه مضری به خود بگیرد.
افزودن موادی مانند خامه می‌تواند یک عادت همیشگی باشد، اما باید در چنین عاداتی بازنگری کرد. چربی‌های اشباعی نظیر خامه‌ها چنانچه در طول روز چندین بار به قهوه اضافه شود تاثیر زیادی بر بالا بردن مقدار کلسترول خون دارند.
کلسترول بالا وضعیت ناهنجار خاموشی است که نتایج آن پس از مراجعه به یک آزمایشگاه پزشکی معلوم می‌شود.

کلسترول بالا چیست؟

اعداد پس از آزمایش نشانگر مقدار کلسترول در خون هستند که می‌توانند عامل مشکلات مهمی برای سلامتی، مانند عوارضی قلبی باشند. کلسترول توسط حامل‌های موجود خون به جریان می‌افتد و به دو شکل شناخته می‌شود، LDL یا کلسترول بد و HDL یا کلسترول خوب. درصد هریک از این دو در خون مجموعه کلسترول را نشان می‌دهد و معلوم می‌کند که شما چه نوع چربی‌هایی مصرف می‌کنید و تا چه اندازه تحت‌‌تاثیر آن‌ها قرار دارید.
اما نکته مهم آن است که بعضی از غذاها از قبیل چربی‌های ناسالم و حتی قند می‌توانند اثرات بدی بر سطح کلسترول خون داشته باشند. البته چربی‌ها همه یکسان نبوده و کیفیت مشابهی ندارند، بلکه نوع آن‌ها اهمیت دارد. یک نمونه از غذاهایی که می‌تواند بر LDL (چربی بد) اثرگذار باشد انواع کره‌ها است، در صورتی که برای کمک به HDL (چربی خوب) می‌توان از آووکادو استفاده کرد.
یکی از نکاتی که می‌تواند بر چگونگی مصرف چربی‌ها اثر داشته باشد، نوع زندگی است که منجر به انتخاب روش‌های تغذیه‌های می‌شود، اگر چه می‌توان آن را به سمت یک روش سالم تغییر داد. برخی از عوامل بالا رفتن کلسترول بد در خون عبارتند از: مصرف چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس در غذاهای بسیار چرب دامی، گوشت‌چرب، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ شده و بسیاری از فست‌فودها.
نوشیدن قهوه نیز می‌تواند وسیله‌ای برای مصرف چربی و قند باشد. قهوه با روش‌های مختلف، اندازه‌های متفاوت و مقادیر نامتعارفی از قند و شکر، انواع خامه، شربت‌ها و … تهیه می‌شود که می‌تواند دارای مقدار زیادی کالری باشد.
پرسش این است که چرا افراد دارای کلسترول بالا باید مواظب نوشیدن قهوه به ویژه همراه با خامه باشند. البته می‌توان به سادگی روش نوشیدن قهوه را تغییر داد، اما باید برای قهوه‌نوشان و به ویژه آن‌هائی که روزانه چند لیوان قهوه می‌نوشند بر این موضوع توجه داشته باشند.
بنابراین بهترین روش برای تهیه قهوه در صورت داشتن کلسترول، کنار گذاشتن افزودنی‌های مرسوم مانند خامه و شکر به قهوه است و اگر بتوانند «قهوه سیاه» مصرف کنند بسیار خوب خواهد بود، اما چنانچه انتخاب چنین گزینه‌ای سخت است، ترجیح داده می‌شود که از افزودنی‌های فاقد شکر مانند شیر یولاف، شیر بادام، شیر سویا و یا موادی از این قبیل استفاده شود.
می‌توان علاوه‌‌بر حذف شکر و خامه‌های شیرین در زمان افزودن شیرهای فوق از یک افزودنی خوش‌طعم مانند دارچین یا کاکائو استفاده کرد. در صورت داشتن کلسترول بالا، به هر حال باید از مصرف زیاد قند و چربی‌های اشباع خودداری کرد. یکی از دلایل کاهش مصرف قند با قهوه آن است که قند تاثیر منفی بر سطح کلسترول خوب(HDL) و تری‌گلیسیریدها می‌گذارد.
اگر چه نوع زندگی و غذا خوردن نقش بسیار مهمی در کاهش کلسترون دارد، اما شاید در بعضی موارد نیاز به دارو داشته باشید. در هر صورت، چنانچه مشکل کلسترول داشته باشید بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید. تغییر عادت مصرف خامه و شکر در نوشیدن قهوه اگر چه اقدام کوچکی است؛ اما می‌تواند موثر باشد. برداشتن یک گام کوچک در نوشیدن مناسب قهوه، یک حرکت بزرگ است و می‌تواند تغییر جهتی به سمت اقدامات مثبت در رژیم غذایی و رعایت سلامت باشد.
داشتن توانایی تغییر مسیر در رعایت بهداشت و سلامت می‌تواند موجب توانمندی انسان گردد. اتخاذ یک روش آهسته و پایدار در حفظ سلامتی در دست هر فردی است و او است که می‌تواند به‌گونه‌‌ای عمل نماید که اثرات سوء کلسترول را دفع نماید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای