آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23535

راهکارهای مقابله با بحران غذایی

چرا قیمت‌های جهانی بالا می رود جنگ روسیه و اوکراین، شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی از مهمترین عواملی است که اقتصاد کشورها، امنیت غذایی و بازارهای جهانی

راهکارهای مقابله با بحران غذایی

چرا قیمت‌های جهانی بالا می رود

جنگ روسیه و اوکراین، شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی از مهمترین عواملی است که اقتصاد کشورها، امنیت غذایی و بازارهای جهانی را تهدید می‌کند در این میان سه راهکار اصلی برای مقابله وجود دارد.
‌به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از فارس، امنیت غذایی در جهان را این روزها عوامل مختلفی تهدید می‌کنند که اگر اجماع جهانی برای بهتر شدن اوضاع نباشد تامین غذا و قیمت‌های بازار در آینده بسیار بدتر از این خواهد شد. جنگ روسیه و اوکراین، شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی از مهمترین عواملی است که اقتصاد کشورها، امنیت غذایی و بازارهای جهانی را تهدید می‌کند.
نهادهای بین المللی، صندوق بین المللی پول،‌بانک جهانی، سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد بارها در این باره هشدار داده اند.

تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین

مهمترین تهدید امنیت غذایی در جهان است که از دهه‌های گذشته به دلیل دست اندازی انسان به طبیعت شروع شده و هر روز این تهدیدات بیشتر می‌شود، دخالت انسان در روند طبیعی این طبعیت پویا،‌از بین بردن جنگل ها، تخریب مراتع، افزایش مصرف سوخت فسیلی و تشدید انتشار گازهای گلخانه‌های باعث شده کره زمین گرمتر شود.
اکنون این کره خاکی 1.5 درجه گرم تر شده است و این به تنهایی تولیدات کشاورزی را کمتر می‌کند طبق اعلام فائو(سازمان خواروبار جهان) زمین که گرمتر می‌شود عملکرد بالقوه بذور کاهش می‌یابد اما این پایان کار نیست،‌کاهش کیفیت محصولات کشاورزی،‌ افزایش ضایعات،‌ نیاز به آب بیشتر و غیره متاثر از گرم شدن کره زمین تولیدات کشاورزی را کاهش می‌دهد.
تغییرات آب و هوایی با سرعت بیشتری امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند تا سال 2027حدود 8 درصد زمین‌های کشاورزی از بین می‌رود.
خشکسالی، امواج گرما، سیل و آفت‌های جدید باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند محصول دلخواه خودشان را در گوشه و کنار جهان پرورش دهند، نتیجه گرم شدن کره زمین این خواهد بود که 8 درصد زمین‌های کشاورزی جهان تا سال 2027 شرایط کشت را از دست بدهد.

30 درصد زمین‌های آفریقا تا سال 2050 به واسطه گرم شدن کره زمین از بین می‌رود

بانک جهانی اعلام کرده که گرم شدن کره زمین اختلال جدی را در امنیت غذایی دنیا به‌ویژه کشورهای آفریقایی طی 30 سال آینده ایجاد خواهد کرد.
بانک جهانی اعلام پیش بینی کرده است که کشورهای آفریقایی تا سال 2050 حدود 30 درصد زمین‌های ذرت و آناناس و 60 درصد زمین‌های تولید لوبیا از دست خواهد داد.
در گزارش بانک جهانی آمده است: در سال 2020 بیش از یک پنجم مردم آفریقا با گرسنگی مواجه شدند و این قاره سالانه بیش از 43 میلیارد دلار غذا وارد می‌کرد.
بانک جهانی در این گزارش، به اهمیت مقابله با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین تاکید کرده و نوشته است کشورهای جهان باید از همین الان با این پدیده مهم که از آن به فاجعه طبیعی یاد کرده مبارزه کند.
بانک جهانی هشدار داده است: برآوردها نشان میدهد در صورتی که این کشورها تدابیر مالی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در نظر بگیرند اثر به مراتب بهتری نسبت به هزینه ای که برای واردات غذا می‌کنند خواهد داشت.
در پی این گزارش، این نهاد بین المللی در حال حاضر منشاء بسیاری از سیل‌های اخیر در کشورها از جمله پاکستان را تغییرات آب و هوایی اعلام کرده که در سالهای گذشته آرام آرام اثرات منفی آن شکل گرفته و اکنون به بحران کشورها تبدیل شده است.

شیوع ویروس کرونا تهدید دیگر اقتصاد و امنیت غذایی جهان

شیوع ویروس کرونا که از دو سال پیش در این کره خاکی ظهور کرد عامل مهمی در اختلال عرضه محصولات کشاورزی بوده ، از یک سو باعث شد که کشورها صادرات خود را محدود کنند تا ابتدا از تامین نیاز داخل مطمئن شوند و ذخیره استراتژیک کافی هم داشته باشند.
از سوی دیگر اشتها برای واردات و ذخیره سازی کشورها هم بیشتر شد مثلا کشور چین 50 درصد کل گندم وارداتی را در انبارهای خود ذخیره کرده است.
همچنین ایجاد پروتکل‌های بهداشتی برای صادرات و واردات هم خود عامل محدود کننده تجارت برون مرزی شد.
اندیشکده «مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی» پیامدهای یک ساله شیوع بیماری کرونا در جهان را بررسی و عنوان کرد این بیماری به ویژه کشورهای درحال توسعه و فقیر را با بحران غذایی عمیقی روبرو کرده و چهره فقر و گرسنگی در سراسر جهان را دگرگون ساخته است.

جنگ روسیه و اوکراین عامل مهمتر در بحران امنیت غذایی

اسفند سال گذشته بود که جنگ بین روسیه و اوکراین شکل گرفت و اختلال عرضه کالا موجب شد که قیمت ها‌بالا رود، این دو کشور 30 درصد نیاز غلات دنیا راتامین می‌کنند و تولید کنندگان اصلی دانه‌های روغنی هستند.
بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد که قیمت برخی کالاهای اساسی مانند گندم و ذرت طی دو سال اخیر 200 درصد رشد داشته است.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید رشد اقتصاد جهانی پس از جنگ روسیه به اوکراین و اوج‌گیری قیمت‌های انرژی از شش درصد در سال گذشته به ۳.۲ درصد در سال جاری و ۲.۷ درصد در سال آینده کاهش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش آمریکا، چین و کشورهای حوزه یورو بیشترین کاهش رشد اقتصادی را خواهند داشت، این گزارش می‌افزاید تورم جهانی نیز از ۴.۷ درصد در سال گذشته به ۸.۸ درصد در سال جاری خواهد رسید.
رشد اقتصادی خود روسیه در سال جاری منفی ۳.۴ درصد و در سال آینده منفی ۲.۳ درصد خواهد بود.
همه این عوامل باعث رشد قیمت‌های جهانی شده است به طوری که امروز نیز افزایش قیمت ها‌تدوام داشت گندم 10 دلار رشد قیمت داشته و هر بوشل از این محصول به قیمت 859 دلار به فروش رفت.
قیمت کالای اساسی ذرت هم امسال 1.5 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 682 دلار در هر بوشل رشد قیمت را تجربه کرد.
دانه‌های روغنی هم از این قافله افزایش قیمت ها‌عقب نماندند و سویای روغنی نزدیک به یک دلار و گیاه روغنی کانولا 1.8 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.
نهادهای بین‌المللی برای مقابله با این مشکلات پیشنهادهایی داده‌اند نخست اینکه کشورها به قانون تجارت آزاد عمل کنند و یا حداقل عوارض سنگین برای واردات و صادرات وضع نکنند.
دوم‌ اینکه از ذخیره‌سازی بیش از اندازه در انبارها بپرهیزند و اجازه دهند کالاها به ویژه محصولات اساسی بین کشورها بچرخد.
سوم؛ محققان و پژوهشگران روی اصلاح بذرهای مقاوم به خشکی و شرایط سخت گرمایی کار کنند تا بتوان از بهره وری بیشتری از زمین‌های کشاورزی داشت. فائو معتقد است که در 40 سال آینده 90 درصد امنیت غذایی جان متکی به تحقیق و پژوهش خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای