آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16982

راهکاری برای برون‌رفت از بحران

زنگ گرانی برای کالاهای مصرفی خانوار یکی پس از دیگری به صدا درمی‌آید؛ وقتی قیمت خرید شیر از دامداران افزایش یافت، روشن بود که لبنیات نیز افزایش قیمت خواهد یافت

راهکاری برای برون‌رفت از بحران
زنگ گرانی برای کالاهای مصرفی خانوار یکی پس از دیگری به صدا درمی‌آید؛ وقتی قیمت خرید شیر از دامداران افزایش یافت، روشن بود که لبنیات که بر پایه شیر خریداری شده تولید می‌شود نیز افزایش قیمت خواهد یافت.
اخبار سبز کشاورزی : در ابتدای امر گفته می‌شد که فقط اقلام اعلام شده دچار افزایش قیمت می‌شوند و بقیه کالاها در همان قیمت قبلی باقی می‌مانند.
در آن هنگام این سوال پرسیده می‌شد که مگر ممکن است که وقتی قیمت شیر خریداری شده افزایش پیدا می‌کند کالاهای دیگر هم گران شوند.
البته در روزهای نخست کالاهای مذکور افزایش قیمت نداشت و در همان قیمت قبلی باقی ماند؛ اما به تدریج و از پایان هفته گذشته و آغاز هفته جاری قیمت کالاهای دیگر ازجمله لبنیات گران شد و افزایش قیمت داشت.
این افزایش از حدود 10 درصد شروع شده و به حدود 50 درصد قیمت پیشین افزایش یافته است. چنین افزایشی البته با وعده‌های گذشته رئیس جمهور و همکاران او مبنی‌بر اینکه فقط قیمت کالاهایی که اعلام شده تغییر می‌کنند و سایر کالاها را دربرنمی‌گیرد، مغایرت دارد؛ اما این حرف و رویداد متناقض اکنون اتفاق افتاده و همه شهروندان ایرانی را درگیر خود کرده است.
این در حالی است که قیمت تعیین شده برای برخی کالاها با نارضایتی تولیدکنندگان مواجه شده است؛ مثلاً در مرغ اگرچه برخی تولیدکنندگان قیمت 60 هزار تومان را برای مرغ مناسب و منصفانه می‌دانند و می‌گویند با اندکی بهره‌وری، تولیدکنندگان خواهند توانست از سود بیشتر برخوردار شوند؛ اما برخی مقامات اتحادیه‌ها و صنف تولیدکنندگان مرغ می‌پرسند وقتی قیمت نهاده شش برابر شده برای مرغ که 57 درصد هزینه آن را تغذیه و نهاده‌های غذایی تشکیل می‌دهد، چگونه می‌توان قیمت را فقط دو برابر کرد؟
البته درباره همین گوشت مرغ قیمت در مراکز عمده‌فروشی پایین‌تر از نرخ مصوب است و گفته می‌شود که برای همین نرخ پایین‌تر نیز خریداری وجود ندارد.
کسانی که به تعیین نرخ مرغ اعتراض می‌کنند و می‌گویند این نرخ واقعی و منصفانه نیست، درباره رسوب نرخ در مراکز عمده‌فروشی توضیح می‌دهند که علاوه‌بر آنکه بالا بودن قیمت مرغ بسیاری از شهروندان را از خرید مرغ ناتوان کرده است، دولت بخشی از ذخایر خود را وارد بازار کرده و همین امر باعث شده تا مرغ بدون مشتری از آنچه تصور می‌شد ارزان‌تر شود.
این افراد می‌گویند با به فروش رسیدن ذخایر دولتی رفته‌رفته مرغ در بازار کمیاب و گران می‌شود و آنگاه می‌توان مشاهده کرد که چگونه این قیمت‌ها رشد صعودی خواهد داشت.
البته با افزایش قیمت مرغ و سایر کالاها اگر حمایت پولی وعده داده شده دولت همچنان و برابر راهبرد اعلامی ادامه یابد، آنگاه خرید نیز افزایش می‌یابد و شهروندان مصرف گوشت مرغ را کاهش نمی‌دهند و این امر باعث می‌شود تا ذخیره تزریق شده از سوی دولت با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری به پایان رسد که در این صورت در مدت کمتری باید انتظار افزایش قیمت داشت.
با این همه، هم‌اکنون اعتراض‌هایی از سوی برخی شهروندان ایراد می‌شود. این اعتراض‌ها در همه موارد رویکرد و مجوز اقتصادی دارد و به توان اقتصادی شهروندان برای گذران زندگی مربوط می‌شود. حال اگر دولت توان خود را برای بهبود وضعیت کسب و کار شهروندان به کار گیرد و در این امر موفق شود، آنگاه می‌توان امیدوار بود که این اعتراض‌ها رفته‌رفته کاهش یابد و آرامش به کشور بازگردد.

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای