آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16460

راه اندازی بازار آب راهی برای مهار بحران

در حالی کاهش بارندگی و ذخیره‌های آبی زنگ خطر را در سال جاری برای مردم استان قزوین به صدا در آورده که به نظر می رسد ایده بازار آب راهی برای مهار بحران باشد.

راه اندازی بازار آب راهی برای مهار بحران

زنگ خطر بحران آب به صدا درآمد

در حالی کاهش بارندگی و ذخیره‌های آبی زنگ خطر را در سال جاری برای مردم استان قزوین به صدا در آورده که به نظر می رسد ایده بازار آب راهی برای مهار بحران باشد.
مزرعه سبز : بی آبی یکی از دغدغه‌های جدی سال‌های اخیر مردم قزوین است. دغدغه‌ای که روز به روز بر آن افزوده می‌شود و گویای این است که شرایط روند خوبی را طی نمی‌کند.
این در حالی است که خروج از این بحران نیازمند ابتدا درک خطر توسط مردم و سپس برنامه‌ریزی برای این بحران خطرناک است.
اما خطر این بحران در حالی این روزها جدی تر شده که آمارها گویای کاهش جدی بارندگی و نزولات آسمانی و همچنین کاهش ذخیره آبی در استان قزوین است.
این کاهش ذخیره آبی نشان می‌دهد اگر در ایام پیش رو برنامه‌ریزی جدی برای مدیریت مصرف آب توسط مردم و همچنین مسئولین صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های جدی روبرو خواهیم شد.

کمبود آب و فرونشست زمین دو چالش اصلی قزوین

شاید یکی از اولین نفراتی که در سال گذشته آب را یک چالش جدی برای استان قزوین دانست آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین بود.
امام جمعه قزوین آبان ماه سال گذشته در شورای اداری و در جمع مدیران استان قزوین کمبود آب و فرونشست زمین را دو چالش اصلی و عمده شهر قزوین دانست.
آیت الله عابدینی بیان کرد: دشت قزوین چند سانتیمتر فرونشست دارد که این امر امنیت زیر بنایی را با مشکل روبرو می‌کند و بهتر است پیش از وقوع حادثه به آن رسیدگی شود.
وی افزود: مسئله کمبود آب باید بررسی شود خطرات پیش رو را باید دید و به‌جای تکثیر چاه‌های آب باید سبک مصرف را تغییر داد.
آمارها گویای این است که این پیش بینی امام جمعه قزوین در رابطه با چالش پیش روی استان قزوین گویا به زودی رنگ تحقق به خود خواهد گرفت.
این در حالی است که محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین ۱۸ دی ماه در دیدار با مدیران رسانه‌های استان آب را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های استان قزوین دانسته و بیان کرده بود باید همه مدیران دغدغه آب را داشته باشند.

کاهش ۱۲ درصدی بارش در قزوین

مریم بهروزی در این رابطه اظهار کرد: در سال جاری ما با کمبود بارش مواجه هستیم چنانچه میزان بارش در شهر قزوین نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.
کارشناس هواشناسی استان قزوین اذعان کرد: میزان بارش در سال جاری ۱۶۲/۲ میلیمتر بوده در حالی که سال گذشته میزان بارش در استان قزوین ۱۷۶/۷ میلیمتر بوده است که نشان می‌دهد میزان بارش در سطح استان نسبت به سال گذشته ۸/۲ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در این میان شهرستان آوج با ۲۲۴/۷ میلیمتر بارش نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته‌است و به عنوان بیشترین منطقه که با کاهش بارش مواجه بوده شناخته می‌شود.
وی گفت: منطقه کوهین با ۱۴۱/۸ میلیمتر بارش نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش بارش را داشته و به عنوان کمترین میزان کاهش بارش منطقه محسوب می‌شود.

کاهش حدود ۷۰ درصدی سهم قزوین از آب سد طالقان

یدالله ملکی با اشاره به وضعیت سد طالقان اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری با خشکسالی روبه‌رو هستیم که میزان سطح آب سدها نیز به واسطه این امر کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اذعان کرد: حجم کلی آب سد طالقان ۲۲۱ میلیون متر مکعب است که ۱۲۱ میلیون متر مکعب آن حجم مفید آب و الباقی حجم مُرده است.
وی افزود: سال گذشته ۳۲۳ میلیون متر مکعب حجم آب سد طالقان بود که ۲۲۳ میلیون متر مکعب حجم مفید داشت و در قیاس با سال گذشته متوجه می‌شویم که حجم آب سد طالقان بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است و این آمار نسبت به دوسال قبل با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کاهش حجم آب همراه است.
این مسئول ابراز کرد: با توجه به کاهش بارندگی سهم ما از آب طالقان نیز کاهش داشته است به طوری که سهم ما از سد طالقان تا آخرین آمار در ۳۱ فروردین ماه ۷۵ میلیون متر مکعب یعنی حدود یک سوم سال گذشته است که در صورت افزایش میزان بارندگی امکان افزایش سهمیه به میزان کم وجود دارد.
وی عنوان کرد: رودخانه‌های منتهی به دشت قزوین از جمله زیاران و باراجین به علت کاهش میزان باران وضعیت خوبی ندارند و برخی رودخانه‌ها نیز خشک شده‌اند.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به کاهش سهیمه آب طالقان و کاهش باران به ناچار فشار به سفره آب‌های زیرزمینی بیشتر خواهد بود.
وی در پایان گفت: با توجه به خشکسالی پیش‌رو از مردم می‌خواهیم همانند گذشته مشارکت و همکاری لازم در کشت و کشاورزی را داشته باشند و با توجه به احتمال کمبود آب در تابستان از کشت‌های مازاد و پرآب پرهیز کنند.

نزدیک به نیمی از مردم قزوین الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند

این داده‌ها زنگ خطر کم آبی در سال جدید را به صدا درآورده است و نیاز است تا مدیریت مصرف آب مخصوصاً در حوزه‌های خانگی و کشاورزی جدی گرفته شود.
داراب بیرنوندی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین نیز با اشاره به رعایت الگوی مصرف در قزوین عنوان کرد تنها ۵۲ درصد مردم قزوین الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند.
وی تاکید کرد: مدیریت مصرف آب به عنوان راهکار نهایی، امکان برخورداری همگان از نعمت آب را فراهم کرده و حیات فرزندانمان را نیز تضمین می‌کند.
اما اعلایی استاندار قزوین مدتی پیش راهکاری جدید برای مدیریت مصرف آب در قزوین ارائه داد.

راه اندازی بازار آب در استان قزوین

وی در جمع رئیس و معاونین دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین از راه اندازی بازار آب در قزوین خبر داده و گفته بود نیاز است جامعه علمی استان قزوین در این حوزه کمک کند.
اعلایی بیان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که دانشگاه می‌تواند در کنار ما باشد مشکل آب است و دانشگاه امام خمینی با ارائه یک نقشه راه جدی در این زمینه می‌تواند باعث افزایش بهره وری آب در استان قزوین بشود.
وی بیان کرد: ۸۸ درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی، هشت درصد در حوزه شرب خانگی و چهار درصد هم در حوزه صنعت استفاده می‌شود و باید برای مصرف درست آب یک برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
اعلایی از راه اندازی طرح بازار آب در استان قزوین خبر داد و عنوان کرد: جامعه دانشگاهی می‌تواند در این زمینه ورود کند تا یک اقدام ماندگار و اثرگذار در حوزه آب شکل بگیرد.
تغییر ساختار در کشاورزی به عنوان پر مصرف ترین بخش و مدیریت مصرف خانگی بدون شک می‌تواند راهی برای تغییر شرایط باشد.
این امر نیازمند این است تا مردم و مسئولین هر دو و با هم این خطر بزرگ را درک کرده و برای حل آن با یکدیگر متحد و همراه شوند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای