آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30396

راه مدیریت حباب‎ بازارهای مختلف چیست؟

در اقتصاد یا بازار مفاهیم مختلفی وجود دارند که هر کدام بار معنایی خاص خود را داراست. یکی از این مفاهیم حباب اقتصادی است که با مفهوم نوسان قیمتی و آشوب

راه مدیریت حباب‎ بازارهای مختلف چیست؟

انفجار هم‎زمان حباب بازارهای مختلف

در اقتصاد یا بازار مفاهیم مختلفی وجود دارند که هر کدام بار معنایی خاص خود را داراست. یکی از این مفاهیم حباب اقتصادی(Economic bubble)‌ است که با مفهوم نوسان قیمتی (Price volatility)‌ و آشوب (Chaos) تفاوت جدی دارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ محمد قربانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد | اما حباب اقتصادی (بازارها، قیمتی) چیست؟ حباب اقتصادی یا حباب قیمت زمانی رخ می‌‎دهد که تقاضای زیادی برای کالاها و یا دارایی‌های یک بازار شکل می‌گیرد به‌گونه‌ای که قیمت آن بیش از ارزش واقعی خواهد شد.
این پدیده‌ ناشی از کارکردهای طبیعی و یا اخبار مثبت و یا اتفاقات ناشی از کارکردهای دقیق و سنجیده یک بازار نبوده و انواع رفتارهای احساسی، اخبار بد، شایعات و حتی تبانی های جمعی می‌‎تواند به رشد غیرواقعی قیمت‌‎ها و یا ارزش‌ها منجر شوند.
بیشتر بخوانید: حسابداری کالاهای کشاورزی و تحول در ساختار اطلاعات

چرا در ایران گفته می شود بازارها دارای حباب هستند

چرا در ایران گفته می‌شود بازارها دارای حباب هستند اما این حباب‌ها مدیریت نمی‌شوند و به‌اصطلاح نمی‌ترکند؟ یکی از نکات مهم در مدیریت حباب‌‎های قیمتی این است که باید به ساختار بازارهای شکل‌گرفته در اقتصاد توجه کرد که آیا این بازارها جدای از هم بوده و به‌اصطلاح جزیره‌ای رفتار می‌کنند یا این‌که به‌نوعی سیستمی و یکپارچه عمل می‌کنند و به‌اصطلاح بازارهای یکپارچه هستند.

انفجار حباب‌های بازارهای مختلف

اگر بازارها جدای از هم باشند مدیریت حباب‌ها ساده است و می‌توان آن‎ها را ترکاند اما اگر بازارها یکپارچه باشند ترکاندن حباب‌ها مفهوم چندانی ندارد و در این شرایط مفهومی به نام انفجار حباب‌های بازارهای مختلف مطرح می‌‎شود که مدیریت آن پیچیده تر است. زیرا در این حالت به عنوان مثال، اگر با مدیریت دستوری و یا اقدامات مبتنی بر مدیریت علمی حباب بازار خودرو ترکانده شود، بازارهای دیگر حباب تولید می کنند و با حرکت مدیریت به سمت کنترل یا ترکاندن حباب بازار یا بازارهای دیگر به‌صورت مرحله ‎ای یا گام‌به‌گام، بازار خودرو فرصت تولید حباب پیدا می کند.
تولید حباب در بازارهای مختلف زمانی تشدید می ‎شود که مردم از قدرت خرید پول یا ارزش دارایی خود دل‌نگرانی داشته باشند که خود پدیده مدیریت حباب‌ها را سخت‌تر می‌کند
فرایند تولید حباب در بازارهای یکپارچه مانند فرایند تولید حباب توسط تعدادی از کودکان است که اگر به فرض، تولید حباب توسط فرد اول مدیریت شود، بقیه کودکان همچنان به تولید حباب ادامه می‌‎دهند و با حرکت به سمت کنترل نفر دوم، سوم و… فرد اول و بعد فرد دوم و به همین ترتیب فرصت تولید حباب پیدا می‌کنند و عملاً کنترل حباب‌ها غیرممکن می‌شود.
باید دستگاه حباب‎ساز و یا ماده اولیه تولید حباب (منشأ اخبار بد و شدت دادن به اخبار خوب، شایعه، هیجانات و احساسات)را از همه کودکان به‌طور هم‎زمان دور کرد.
تولید حباب در بازارهای مختلف زمانی تشدید می‌شود که مردم از قدرت خرید پول یا ارزش دارایی خود دل‎نگرانی داشته باشند که خود پدیده مدیریت حباب ها را سخت‌تر می‌کند. اما چاره کار چیست؟ راه ‎حل در اصل هم‎زمانی مدیریت حباب‎ ها نهفته است. یعنی باید دستگاه حباب‎ساز و یا ماده اولیه تولید حباب (منشأ اخبار بد و شدت دادن به اخبار خوب، شایعه، هیجانات و احساسات)را از همه کودکان به‌طور هم‎زمان دور کرد.
نتیجه این‌که در ایران به دلیل یکپارچه و به‌هم‌پیوسته بودن بازارهای مختلف، برای مدیریت حباب‎های موجود در بازار و جلوگیری از رشد آن‎ها در طول زمان، باید مدیریت یکپارچه ‎ای را نه برای ترکاندن بلکه انفجار حباب‎ها در دستور کار قرار داد زیرا ترکاندن حباب‌ها به دلیل رشد آن‎ها در طول زمان و مقاوم شدن‌ و از طرفی اختلال‌‎های اقتصادی تشدیدکننده احساس واقعی مردم در ارتباط با موضوعات پیش گفته، عملاً امکان‎پذیر نبوده و تنها باید آن‎ها را منفجر کرد.
انفجار حباب‌‎ها اولاً نیازمند اطلاعات جامع راجع به میزان حباب‎ها، درجه پایداری و مقاومت آن‎ها و نیز منشأ شکل گیری آن‎ها است تا بتوان مهمات لازم و اثرگذار را تدارک دید به ‎گونه‎ای که به طور هم‎زمان به نابودی حباب‎ها منجر شود و ثانیاً نیازمند مدیریت مقتدر است تا بتواند علاوه بر فرماندهی فرایند عملیاتی ‎سازی انفجاز، ساختارهای اقتصادی ایجادکننده اختلال در حوزه احساس مردم که واقعی است، را نابود و یا اصلاح کند.
امید این که بتوان حباب‎های شکل گرفته در بازارهای به هم پیوسته را مدیریت کرد وگرنه فضای اقتصادی که از مرحله نوسانات قیمتی عبور کرده و به مرحله حباب اقتصادی رسیده است در کمترین زمان به مرحله آشوب خواهد رسید که عملاً مدیریت را بسیار دشوار و پرهزینه‌ خواهد کرد. امید به تأثیرگذاری در فرایند تصمیم گیری.

منبع: https://t.me/MoToseeh1405 (معجزه ذهن)

دیدگاه تان را بنویسید

  • سندانی پاسخ به نظر

    شکاف میان اعتقاد مردم و تصمیم‌گیران، عامل وجود حباب یا افزایش بی‌رویه قیمت‌های کالاها است.

چندرسانه‌ای