آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23851

رتبه ۷ ایران تولید گازهای گلخانه‌ای

ایران از آسیب پذیرترین کشورها در مقابل تغییرات اقلیمی است رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما یکی از آسیب پذیر ترین کشورها در

رتبه ۷ ایران تولید گازهای گلخانه‌ای

ایران از آسیب پذیرترین کشورها در مقابل تغییرات اقلیمی است

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما یکی از آسیب پذیر ترین کشورها در مقابل تغییرات اقلیمی است و نباید در مقابل آن غافلگیر شویم.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، داریوش گل علیزاده در نشست تخصصی «ایران برابر تغییرات اقلیمی» که صبح امروز به مناسب روز جهانی مقابله با تغییر اقلیم، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه بیش از سه دهه است جامعه جهانی نسبت به تغییر اقلیم حساسیت هایی نشان داده است و کشورها این موضوع را در رویکردهای خود لحاظ کرده اند، اظهار کرد: متأسفانه با تغییر اقلیم تغییر رویکردها در کشورمان مشاهده نکردهایم و باید می پذیرفتیم که پدیده تغییر اقلیم موضوعی بسیار جدی است و تغییر رویکردها در برنامه ها و سیاست های کشور گنجانده می شد.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا برای مهار سیلابها برنامه هایی وجود دارد و ظرفیت خوبی است که به نحو احسن بتوانیم استفاده کنیم، اظهار کرد: ۱۷ کشور دنیا دچار چالش آبی هستند که از این میان ۱۲ کشور در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارند. ایران نیز جزو ۹ کشور آسیب پذیر است که اثرات سو تغییر اقلیم بر آن تأثیر می گذارد و همین اهمیت موضوع را نشان می دهد و باید ذیل برنامه هایی میزان آسیب پذیری را به حداقل برسانیم.

ایران در رتبه ۷ تولید گازهای گلخانه ای قرار دارد

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم با اشاره به تأثیر متقابل آلودگی هوا و تغییر اقلیم بر یکدیگر گفت: اثرات تغییر اقلیم به آلودگی هوا منجر میشود و از طرفی آلودگی هوا موجب افزایش رویکرد تغییر اقلیم میشود. در مصرف سوخت های فسیلی و با افزایش میزان تقاضا در اثر انقلاب صنعتی که در دهه های گذشته اتفاق افتاد باعث افزایش گازهای گلخانه ای شد و این یک سونگری جهان را آسیب پذیرتر کرد. بر اثر تغییر اقلیم، خاک، آب و پوشش گیاهی خود را از دست دادهایم و باید هرچه زودتر کشور با تغییر اقلیم سازگار شود.
باید بپذیریم که کشور ما یکی از آسیب پذیر ترین کشورها در مقابل تغییرات اقلیمی است و نباید در مقابل آن غافلگیر شویم.
گل علیزاده با بیان اینکه ایران در رتبه ۷ تولید گازهای گلخانه ای قرار دارد، گفت: برخی از کشورها از جمله آمریکا، روسیه، چین و هند در بیان آمار انتشار خود شفافیت ندارند در صورتی که شفافیت لازمه رسیدن به یک راهکار جهانی برای کاهش انتشار این گازها است.
وی تأکید کرد: بر اثر تغییر اقلیم، خاک، آب و پوشش گیاهی خود را از دست دادهایم و باید هرچه زودتر کشور با تغییر اقلیم سازگار شود. باید بپذیریم که کشور ما یکی از آسیب پذیر ترین کشورها در مقابل تغییرات اقلیمی است و نباید در مقابل آن غافلگیر شویم.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه تبعات تغییر اقلیم به مرور اما به شدیدترین شکل خود را نشان میدهد، تصریح کرد: مهاجرت از فلات مرکزی به استان های شمالی کشور یکی از اثرات نگران کننده تغییر اقلیم است. شمال کشور نیز ظرفیت اکولوژیک محدودی دارد و اگر دیر بجنبیم، شمال کشور را نیز از دست میدهیم. باید توجه داشته باشیم که جبران نابودی آب، خام و تنوع زیستی بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است.
گل علیزاده در بخشی از سخنان خود به تشریح برنامههای سازمان حفاظت محیط زیست در کاهش انتشار گازهای گلخانهای پرداخت و گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داریم که یکی از آنها کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است، در این راستا وزارت نیرو قول داده است تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت برق تولیدی از انرژی های تجدید پذیر را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش دهد که امیدواریم حداقل ۶۰ درصد این مقدار تحقق یابد. ایران بهترین پتانسیل را برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد اما متأسفانه کمتر از یک درصد برق ما از منابع تجدیدپذیر تأمین می شود.
وی افزود: در حال حاضر سند مشارکت ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بازنگری شده است و در مرحله تصویب در کارگروه ملی تغییر اقلیم قرار دارد.
وی با بیان اینکه لایحه تغییر اقلیم در حال تدوین است، گفت: انتشار گازهای گلخانهای در کشور باید به طور سالانه احصا شود و کارشناسان فنی گزارش های خود را در این خصوص ارائه دهند و تا این موارد در برنامههای کشور لحاظ شود.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم گفت: کنواسیون تغییر اقلیم و برنامه اجرایی تغییرات آب و هوایی نیز دیگر برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره وری انرژی تأکید شده است.

۹۴ درصد برق ما از احتراق سوخت های فسیلی تأمین می شود

گل علیزاده با اشاره به اینکه کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از دیگر برنامه هایی است که در سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می شود، افزود: مصرف انرژی در کشور ما ۳ برابر میانگین جهانی است و با توجه به اینکه ۹۴ درصد برق ما از احتراق سوخت های فسیلی تأمین می شود باید هرچه سریعتر به سمت برق تجدیدپذیر برویم تا هم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و هم کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم.
وی به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست را نباید تنها متوجه سازمان محیط زیست بدانیم، بلکه این وظیفه بر عهده همه دستگاه ها و تکتک مردم است. باید امکانات و زیرساختهای لازم در این خصوص مهیا تا این وظیفه بهترین شکل اجرا شود.
وی با بیان اینکه تحریمها یکی از دلایل عدم تحقق برنامه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است، افزود: از مجامع بین المللی توقع داریم تا بر اساس وظایف خود در این مورد عمل کنند و دیدگاه فرامرزی به محیط زیست داشته باشند.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم استفاده از فناوریهای پیشرفته در مدیریت پسماند در مراکز دفع، ساماندهی فعالیت های کشاورزی به ویژه در بخش دامداری ها و تقویت پایش صنایع بزرگ و نظارت بر اجرای برنامه های وزارتخانه ها و سازمان های مشمول در کاهش آلودگی هوا از دیگر فعالیت های این سازمان دانست.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای