آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20354

رشد ۲۶ درصدی صادرات ایران به کشورهای همسایه

بررسی وضعیت صادرات در فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند و چین نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۶ درصد رشد داشته است

رشد ۲۶ درصدی صادرات ایران به کشورهای همسایه
بررسی وضعیت صادرات در فروردین ۱۴۰۱ نشان می‌دهد صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند و چین نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۲۶ درصد رشد داشته است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از سازمان توسعه تجارت که از داده‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده، در فروردین ماه ۱۴۰۱ بیشترین میزان صادرات در بین کشورهای همسایه به امارات، عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بوده است. ارزش صادرات در یک ماهه اول امسال به کشور امارات ۶۶۸ میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری به این کشور در یک ماهه سال گذشته، صادرات به این کشور ۸۶ درصد رشد داشته است.
اما صادرات به عراق در یک ماهه ابتدای امسال و در مقایسه با سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته است به این ترتیب که ارزش صادرات به عراق در یک ماهه ابتدای امسال ۴۲۶ میلیون دلار بوده است در حالی که ارزش صادرات به عراق در یک ماهه فروردین سال گذشته ۴۳۷ میلیون دلار بوده است.
به ترکیه در یک ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد رشد داشته به طوری که صادرات به ترکیه از ۱۸۲ میلیون دلار در فروردین ماه گذشته به ۳۶۱ میلیون دلار در فروردین ماه سال جاری رسیده است. صادرات به افغانستان در یک ماهه اول امسال ۱۰۸ میلیون دلار و به پاکستان ۸۲ میلیون دلار بوده است. صادرات ایران به چین در یک ماه نخست امسال یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار و در یک ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۹۹ میلیون دلار بوده که به این اساس صادرات به این کشور به لحاظ ارزشی ۲۹ درصد رشد داشته است.

صادرات به هند ۱۸ درصد کاهش داشته است یعنی صادرات ایران به این کشور از ۱۲۴ میلیون دلار در یک ماه نخست سال گذشته به ۱۰۲ میلیون دلار در فروردین ماه امسال رسیده است.
در مجموع میزان صادرات کشور در یک ماه نخست امسال به ۱۵ کشور همسایه به ارزش یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با صادرات یک میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلاری به ۱۵ کشور همسایه در ماه نخست سال گذشته صادرات ۲۸ درصد رشد داشته است.
جمع صادرات در یک ماه نخست امسال به چین و هند به ارزش یک میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار بوده است و جمع صادرات به ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند و چین در فروردین ماه امسال ۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.
طبق گزارش‌ها جمع کل صادرات کشور در نخستین ماه سال یعنی فروردین ۳ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات ۲ میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلاری در سال گذشته صادرات کشور در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۶ رشد داشته است.
باید توجه داشته باشید صادرات به اغلب کشورهای همسایه، چین و هند به لحاظ وزنی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی بوده است.

از کشورهای همسایه به علاوه چین و هند حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سال‌های گذشته یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گرفته بود و در حال حاضر رئیس‌جمهور هدف‌گذاری کرده است تا بتوانیم در ۴ سال آینده حداقل ۳۵ میلیارد دلار افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشیم و با این هدف‌گذاری باید سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات را منطبق کنیم.
به گفته رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران مطالعات سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که از کشورهای همسایه به علاوه چین و هند حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم کسب درآمد کنیم، این بازارها را می‌شود در اختیار گرفت فقط باید تسهیل صورت گیرد و دولت نیز کارشکنی نکرده و موانعی برای تاجر و صادرکننده ایجاد نکند.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، شاهد روند مثبتی در تجارت خارجی کشور هستیم به طوری که تجارت غیرنفتی کشور در ۴ ماه نخست امسال با ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای