آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31954

رشد ۲ درصدی اقتصاد ایران امکان‌پذیر است

یک اقتصاددان با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی از رشد دو درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، گفت: رشد دو درصدی، رقم قابل توجهی نیست که امکان‌پذیر نباشد. با شرایط

رشد ۲ درصدی اقتصاد ایران امکان‌پذیر است
یک اقتصاددان با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی از رشد دو درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، گفت: رشد دو درصدی، رقم قابل توجهی نیست که امکان‌پذیر نباشد. با شرایط موجود نیز می‌توان به این رشد اقتصادی دست یافت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا ؛ سیدعزیز آرمن درباره پیش‌بینی بانک جهانی از رشد دو درصدی اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۳، اظهار کرد: رشد دو درصدی، رقم قابل توجهی نیست که امکان‌پذیر نباشد، با شرایط موجود نیز می‌توان به این رشد اقتصادی دست یافت.
وی افزود: اگر درآمدهای نفت، گاز و پتروشیمی‌ها، همچنین صادرات با وجود تحریم‌ها به همین میزان فعلی محقق شود، اقتصاد ایران در سال جاری حداقل دو درصد رشد می‌کند.
این اقتصاددان گفت: برای آنکه نرخ رشد اقتصاد ایران به بیش از پنج درصد برسد، نیازمند بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در کشور هستیم، همچنین صادرات باید رشد کند و دریافتی‌های صادراتی مجدداً در مدار تولید قرار گیرد.
آرمن اضافه کرد: در شرایط فعلی، رشد دو درصدی برای اقتصاد ایران تحقق‌پذیر است.
گفتنی است؛ بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد سه درصدی را برای اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده است.
درحالی‌که متوسط رشد اقتصادی ۱۸ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۲ به ۵.۸ درصد رسیده بود بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود نصف برسد.
کشورهای نفتی منطقه وضعیت بدتری از این نظر خواهند داشت و انتظار می‌رود متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ با افت ۵۵ درصدی مواجه شود و به ۲.۸ درصد برسد. متوسط رشد اقتصادی این کشورها در سال قبل ۶.۱ درصد اعلام شده بود.
بانک جهانی انتظار دارد از ۱۸ کشور منطقه ۱۵ کشور با کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن مواجه شوند.
عربستان و کویت، شدیدترین افت رشد اقتصادی را در سال جاری میلادی تجربه خواهند کرد. رشد اقتصادی عربستان و کویت در این سال به یک‌سوم کاهش خواهد یافت. عربستان که در سال ۲۰۲۲ با رشد ۸.۷ درصدی اقتصاد خود مواجه شده بود، طی سال جاری رشد اقتصادی بهتر از ۲.۹ درصد را تجربه نخواهد کرد. همچنین رشد اقتصادی کویت از ۷.۹ درصد در سال قبل به ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.
قطر، امارات، بحرین، عمان، عراق، الجزایر، مصر، تونس، اردن، مراکش، جیبوتی، فلسطین و ایران سایر کشورهای منطقه هستند که براساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی کمتری در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.
در عین حال ایران جزو کشورهایی است که کمترین افت را در رشد اقتصادی خود طی سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در این سال به ۲ درصد برسد. ایران در سال قبل از آن رشد ۲.۷ درصدی را در اقتصاد خود تجربه کرده است.
سه کشور مراکش، جیبوتی و لبنان تنها کشورهای منطقه هستند که رشد اقتصادی بیشتری در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن خواهند داشت.
براساس این گزارش، رشد اقتصادی قطر از ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. رشد اقتصادی عراق نیز از ۷.۹ درصد به ۲.۸ درصد خواهد رسید. رشد اقتصادی امارات نیز که در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶.۶ درصد اعلام شده بود در سال جاری به ۳.۶ درصد کاهش خواهد یافت.
بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۳ را معادل ۳.۱ درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است. تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل معادل ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده بود.
طبق این گزارش، تراز مالی ایران نیز از معادل منفی ۲.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ به معادل منفی ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی خواهد رسید.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای