آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20930

رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری را برطرف می‌کند

رییس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: اگر توافقات احیای برجام صورت بگیرد، بعضی محدودیت‌ها بویژه در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه

رفع تحریم‌ها، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری را برطرف می‌کند
رییس اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: اگر توافقات احیای برجام صورت بگیرد، بعضی محدودیت‌ها بویژه در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌تر می‌شود و در صورت تحقق نیافتن توافقات، روال عمومی بر توسعه توافقات منطقه‌ای تجاری است که در حال حاضر به خوبی این موضوع پیش می‌رود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، مسئله مبادلات تجاری ایران با همسایگان با افزایش زمزمه‌های توافق اتمی ایران با غرب و احیای برجام، دوباره به مسئله فعالان اقتصادی بدل شده است.
در این زمینه یحیی آل اسحاق ضمن خاطرنشان کردن اهمیت بازارهای جهانی، توسعه روابط تجاری با همسایگان را حیاتی قلمداد کرده و افزود: مسئله تجارت با همسایگان از ملزومات توسعه است و آنچه که در سیاست‌های دولت آقای رئیسی دیده می‌شود، این است که گسترش روابط منطقه‌ای در حوزه تجاری جزء اهداف اولیه دولت است و در این زمینه، ما در حوزه منطقه‌ای و جهانی فعال هستیم؛ یعنی در خصوص بحث پیمان شانگهای جدی‌تر پیگیری می‌کنند و بدنبال تحقق آن بوده و در تمام مذاکرات و سیاست‌های اعلام شده، به دنبال توسعه روابط هستند.
رئیس پیشین ا تاق بازرگانی ایران افزود: دولت آقای رئیسی ظرفیت این کار را هم دارد، یعنی هم شرایط منطقه به گونه‌ای است که حجم بزرگی از تعاملات را می‌توانند داشته باشند که این ظرفیت تبادلی میزانی حدود 1200 میلیارد دلار برای 15 کشور در سال با یکدیگر است که ما می‌توانیم حدود 300 میلیون دلار از این میزان را به خود اختصاص دهیم و کشورهای همسایه نیز آمادگی این تعامل را با ما در حوزه‌های فنی- مهندسی، برق و انرژی، تجارت منطقه و ترانزیت دارند و دولت نیز در این زمینه مصمم است و منتظر بهبود اوضاع و شکل‌گیری توافقات است؛ بویژه که اکنون ما توسعه جدی روابط با روسیه را پیش رو داریم که حجم مبادلاتمان با توجه به این موضوع بالا می‌رود؛ به طوری که تا پیش از این در حد دو میلیارد بود و حال 4 میلیارد دلار است و قراردادهای 25 ساله با چین و روسیه را نیز داریم.

ظرف 4ماه گذشته حدود 6-7 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم

آل اسحاق در خصوص روابط تجاری کشور تصریح کرد: با سایر کشورهای همسایه که کمتر در ارتباط هستیم، به عنوان مثال با پاکستان که حجم معاملات‌مان نسبتا مناسب نبود، اخیرا با سفری که وزیر راه به این کشور داشتند، قرار شد توسعه روابط را داشته باشیم. همچنین با ترکیه و ارمنستان قرار است توسعه روابط را داشته باشیم. در این میان ظرف چهار ماه گذشته حدود 6-7 میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم و تا پایان سال 9 میلیارد دلار عملیاتی خواهد شد؛ که سابق بر این نیز شده که این موضوع زمینه همکاری‌های فراوانی را ایجاد کرده است.
وی در مورد تسهیل روابط با همسایگان ادامه داد: اگر توافقات احیای برجام صورت بگیرد، بعضی محدودیت‌ها بویژه در زمینه سرمایه گذاری خارجی مرتفع و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی فراهم‌تر می‌شود و در صورت تحقق نیافتن توافقات، روال عمومی بر توسعه توافقات منطقه‌ای تجاری است که در حال حاضر به خوبی این موضوع پیش می‌رود.
آل اسحاق پیرامون بازارهای جهانی درصورت توافق با طرف‌های غربی این گونه ارزیابی کرد: ما بازارهای سنتی خودمان را داریم. همان طور که پیش از این گفته شد، روابط ما با چین در حال توسعه است و این موضوع چندان به تحریم‌ها ارتباط ندارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، زمینه‌های جدیدی در رابطه با بازارهای اروپا و آمریکا و سرمایه گذاری‌های مشترک و صادرات و واردات شکل می‌گیرد اما فضای عمومی کشور علی رغم تحریم‌ها، رو به رشد بوده است.
وی گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود، در نقل و انتقالات بانکی، بیمه و خدمات بازرگانی، موانع کمتر وجود خواهد داشت و تجارت سرعت بیشتری می‌گیرد و نگرانی‌های طرف‌های مقابل برای روابط تجاری با ما کاهش پیدا می‌کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای