آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33108

روغن ولک و نقش آن در مبارزه با آفات کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۳-فروردین ۱۴۰۲

روغن ولک و نقش آن در مبارزه با آفات کشاورزی
روغن امولسیون شونده ولک، یک حشره‌کش، کنه‌کش و علف‌کش با اثرات تماسی است که برای جلوگیری از خسارت، محصولات و باغ‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب متعلق به سموم آلفاتیک هیدروکربن IRAC-NC است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | روغن امولسیون شونده ولک برای کنترل شته‌‌ها، شپشک ‌ها، کنه‌‌ها و تخم‌‌های آنها و برخی از بیماری‌‌های درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این سم با پوشاندن منافذ تنفسی و حیاتی سطح بدن حشرات و تخم‎ها و جلوگیری از پخش اسپورها در بعضی قارچها به حفظ محصولات کشاورزی کمک می‎کند.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی

روغن‎های امولسیون شونده، هیدروکربن‎هایی با درجه وزن مولکولی و نقطه جوش کنترل شده هستند که عمدتاً از هیدروکربن‎های پارافینی تشکیل شده‎اند. این ترکیبات بدون اینکه آسیبی به بافت‎های گیاهی و محصولات کشاورزی برسانند، می‎توانند آفات را از بین ببرند.
خلوص روغن‎های امولسیون شونده را با درجه سولفوناسیون نشان می‎دهند. مثلا درجه سولفوناسیون ۱۰۰ نشان می‎دهد این سم 100 درصد از هیدروکربن‎های اشباع شده تشکیل شده است و با کاهش درجه سولفوناسیون میزان هیدروکربن‎های غیراشباع بیشتر خواهد شد. درجه سولفوناسیون، یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب روغن های امولسیون شونده برای سمپاشی زمستانه و تابستانه است. روغن هایی با درجه سولفوناسیون بالا برای سمپاشی تابستانه و روغن های با درجه سولفوناسیون پایین‎تر برای سمپاشی زمستانه مناسب هستند. این روغن‎ها را می‎توان به تنهایی یا همراه با حشره‎کش‎های دیگر مورد مصرف قرار داد.

طریقه مصرف روغن ولک

طریقه مصرف روغن امولسیون شونده ولک با توجه به درجه سولفاناسیون صورت می گیرد. به عنوان مثال روغن با درجه سولفوناسیون ۶۵ تا ۷۵ درصد برای سمپاشی زمستانه و با درجه سولفوناسیون ۸۵ تا ۹۵ درصد برای سمپاشی تابستانه استفاده می شود.
توجه داشته باشید که روغن ولک مایعی بسیار سبک است و هر ۲۰ لیتر آن حدودا ۱۷-۱۶ کیلوگرم است که باید هنگام استفاده مورد نظر قرار بگیرد.
برای کنترل آفات نهال ها و درختان جوان با بافت چوبی نرم و جوانه ها مقدار مصرف روغن ولک بسیار کمتر از درختان مسن و آلوده به آفات و بیماری ها است.

مزایای مهم روغن امولسیون شونده ولک

  • قابلیت اختلاط با اکثر حشره کش ها و قارچ کش های معمولی؛
  • خواص آفت کشی به شیوه فیزیکی با خفه شدن آفت؛
  • جلوگیری از تبخیر شدید سموم دیگر؛
  • دارای اثراتتشدید کننده و سینرژیک.
علاوه بر موارد ذکر شده می توان با اضافه کردن روغن ولک به سموم دیگر قدرت چسبندگی سم را بیشتر و از شستشوی سم با آبیاری و باران جلوگیری کرد.

مکانیسم اثر

این روغن با اثرات تماسی مستقیم حشرات را از بین برده و آفات را کنترل می کند. از آنجا که حشرات عامل انتقال بسیاری از بیماری های گیاهی هستند، این روغن می تواند راه تنفسی حشرات و لاروها را بسته و آنها را خفه کند. متاسفانه روغن های امولسیون غیرانتخابی هستند و سمپاشی آنها، حشرات مفید مانند کفشدوزک ها را نیز از بین می برد. کنترل بیولوژیک سفید بالک ها را می توان ۱۲ ساعت بعد از روغن پاشی انجام داد.

نکات مهم برای مصرف روغن ولک

برای اثرگذاری مناسب باید آفات مستقیما تحت سمپاشی با این روغن قرار گیرند. توصیه می شود سمپاشی تا زمان ریزش قطرات سم بر روی سطح زمین ادامه یابد. در گلخانه ها سمپاشی با روغن همزمان با دیدن آفت توصیه می شود و در صورت لزوم می توان آن را تکرار گردد.
بین آخرین روغن پاشی تا برداشت محصول یا به عبارت دیگر دوره کارنس باید سه تا چهار هفته فاصله باشد. هرگز گیاهان تحت استرس و نهال های جدید، بوته ها و درختچه های حساس را با این روغن سمپاشی نکنید.

نحوه استفاده

روغن ولک یک روغن مایع غلیظ کاملا یکدست و بدون ناخالصی است که برای محافظت از درختان و گیاهان در زمان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن دارای پارافین بوده و بوی کاملا مشخصی از پارافین نیز هنگام استفاده از آن استشمام می‌شود.
برای استفاده از این روغن باید ابتدا آن را رقیق کرده و سپس بر روی تمام قسمت‌های گیاهان و درختان به صورت محلول پاشی استفاده کنید تا کاملا تمام قسمت‌ها را پوشش دهد. بعد از استفاده از این روغن تنه و برگ های درختان و گیاهان به دلیل وجود پارافین حالت درخشنده ای خواهند داشت که تا چند روز این ظاهر درخشنده باقی می ماند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۳-فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای