آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21039

روند آبرسانی در بحران آب شهرکرد

به دنبال جاری شدن سیلاب و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شهرکرد؛ این شهر دچار بحران کم‌آبی شد و برای حل مشکل، بسیج کامل امکانات

روند آبرسانی در بحران آب شهرکرد
به دنبال جاری شدن سیلاب و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شهرکرد ؛ این شهر دچار بحران کم‌آبی شد و برای حل مشکل، بسیج کامل امکانات وزارت نیرو صورت گرفت.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از روابط‌عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری، بارش‌های سیل آسای فصلی در استان از روز ششم مردادماه شدت گرفت و شاهد وقوع سیلاب در بخش‌های مختلف استان بودیم؛ این سیلاب خسارات فروانی را در بخش‌های مختلف به باور آورد و منابع آبی مانند چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها نیز از خسارات سیلاب در امان نماند و این چالش استان را وارد بحرانی دیگر کرد.
چشمه کوهرنگ بار‌ها و بار‌ها به دنبال بارش دچار کدورت شده بود، اما در سیلاب اخیر این حجم از کدورت و گل‌آلودگی بی‌سابقه بود، به‌گونه‌ای که امکان تصفیه و برداشت آب از چشمه برای شرب عملا امکانپذیر نبود و چشمه تا زمان رفع کامل کدورت از مدار خارج شد.
البته ناگفته نماند که سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در روز‌های اولیه وقوع سیلاب در تاریخ هفتم مردادماه هشدار داد: پیش‌بینی می‌شود به دنبال بارش‌های سیل‌آسا منابع آب شرب استان شامل قنات، چاه‌ها و چشمه‌ها دچار کدورت شود و بنابراین از مردم درخواست شد که نسبت به ذخیره آب اقدام کنند.
پس از گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ایجاد بحران در تامین آب شرب شهرکرد، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن تاکید بر این موضوع که چشمه آب کوهرنگ آهکی است، بنابراین نمی‌تواند منبع آب مطمئنی برای شرب باشد، اظهار داشت: باید طرح آبرسانی بن به بروجن هرچه سریع تر برای تامین آب شرب پایدار در چهارمحال و بختیاری اجرا شود.
همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با همراهی معاون خود و به درخواست استاندار چهارمحال و بختیاری برای مدیریت بحران آب در شهرکرد و تعدادی از شهر‌ها و روستا، در این استان مستقر شد و حضور وی در استان تا پایدار شدن شرایط ادامه داشت.

گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ

ورود تانکر‌های آبرسانی به شهرکرد از تعدادی استان‌های کشور

علی حیدری سرپرست معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به اینکه با قطعی آب در برخی مناطق مواجه هستیم، مقرر شد برای آبرسانی تعدادی تانکر از سایر نقاط کشور وارد استان شود، تعدادی وارد شده و تعدادی نیز تا فردا وارد استان می‌شود که این تانکر‌ها به تامین آب کمک می‌کند.
وی افزود: در شهرکرد ۳۵۰ لیتر کمبود آب داریم، با برنامه‌ریزی صورت گرفته توانستیم بخشی از آب چاه‌های در اختیار شهرداری و کشاورزان را مورد استفاده قرار دهیم.

ورود چند حلقه چاه کشاورزی به مدار آبرسانی شهرکرد

فرشاد متقی مدیر روابط عمومی شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ درصد آب شهرکرد از چشمه کوهرنگ و ۵۰ درصد بقیه از ۳۲ حلقه چاه تامین می‌شد که در حال حاضر برای جایگزینی آب چشمه کوهرنگ سه حلقه چاه وارد مدار شده است.
وی اظهار داشت: رایزنی‌هایی در حال انجام است که چاه‌های دیگری وارد مدار کرده و فعلا آب مورد نیاز را از طریق آن چاه‌ها تامین کنیم، همچنین قرار است ۸۰ تانکر برای آبرسانی وارد استان شود.

گروه های مختلف از استان‌های همجوار برای حل مساله آب شرب شهرکرد بسیج شدند

محسن حسین‌میرزایی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: از همان لحظات اولیه مسئولان استانی بسیج شدند و نشست مدیریت بحران آب در استان تشکیل شد، از طرفی از دیشب تاکنون گروه های مختلفی از استان‌های همجوار برای حل مساله آب شرب مردم به خصوص شهر شهرکرد که موضوع بحرانی‌تر است، بسیج شدند.
وی بیان کرد: برای تامین آب شرب مردم، تعدادی چاه شناسایی شده که امید است آب آن‌ها به شبکه آبرسانی شهر منتقل شود، مردم این اطمینان را داشته باشند آب‌هایی که از چاه وارد شبکه آبرسانی آب شرب می‌شود تمام آزمایشات لازم برای بهداشتی بودن انجام خواهد شد.

سختی فراوان شهروندان شهرکرد سختی فراوان شهروندان شهرکرد

تلاش می‌شود مشکل آب شرب مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در روند سرکشی از چاه‌های کشاورزی شناسایی شده برای وارد شدن به مدار آبرسانی شهرکرد، گفت: به محض اینکه متوجه گل‌آلود شدن سرچشمه کوهرنگ شدیم به سرعت ستاد مدیریت بحران آب تشکیل شد، طی تماس با وزیر نیرو، معاون وزیر به همراه تیم عملیاتی به چهارمحال و بختیاری اعزام شدند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این اتفاق بی سابقه و غافلگیرکننده بود، گروه هایی از استان‌های دیگر به چهارمحال و بختیاری اعزام و تمام نیرو‌ها برای رفع این مشکل بسیج شدند، تلاش می‌شود مشکل آب شرب مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

اضافه شدن ۱۱ حلقه چاه به مدار آبرسانی شهرکرد

عبدالعی ارژنگ در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل کم‌آبی در شهرکرد بیان کرد: با افزوده شدن ۱۱ حلقه چاه در مجموع دبی این چاه‌ها ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است که بخشی از کسری آب چاه شهرکرد را تامین می‌کند، همچنین به‌دنبال اجرای خط پدافندی از سامان به شهرکرد حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه به شبکه توزیع آب شرب در شهرک منظریه شهرکرد افزوده شد.
فرماندار شهرستان شهرکرد با بیان اینکه قطعی و کاهش فشار آب در این شهر طولانی شده است، افزود: امروز مصرف آب در شبکه فراتر از حد تصور بود و در مناطقی که آب وصل بود، کد ارتفاعی مخازن به زیر ۲۰ سانتی‌متر رسیده است که کار را دشوار کرده است.

ورود تصفیه‌خانه خلک به مدار برای تصفیه آب کوهرنگ

به مرور و با وارد شدن تعدادی از چاه‌های آب کشاورزی در تاریخ ۱۹ مردادماه، مشکل تامین آب شرب در برخی نقاط برطرف شد؛ اقدام بعدی وارد شدن آب از خط پدافندی تصفیه‌خانه سامان به مخازن شهرکرد بود، همچنین اقدامات لازم برای تصفیه آب چشمه کوهرنگ در تصفیه‌خانه خلک در دستور کار قرار گرفت و این تصفیه‌خانه به سرعت تجهیز و وارد مدار شد تا با تصفیه آب چشمه بخشی از آب شرب مرکز استان را تامین کند.

اجرای طرح‌های پدافندی برای حل مشکل آب شهرکرد

وارد شدن لوله خط پدافندی و تزریق ۶۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار آبرسانی در شهرکرد، مشکل آب شرب در این محله را تا حدودی رفع شود، همچنین تعداد چاه‌های کشاورزی وارد مدار شده از ۶ چاه به ۱۱ چاه افزایش پیدا کرد و در کنار این اقدامات ۷۰ تانکر نیز به‌صورت مستمر در حال آبرسانی به مردم به‌صورت سیار هستند.
باتوجه به طولانی شدن فرآیند قطعی و کاهش فشار آب در برخی محلات شهرکرد، شامگاه ۲۱ مردادماه نشست ستاد مدیریت بحران با حضور فرماندار شهرکرد، معاونان استاندار، مدیران مرتبط و دادستان مرکز استان برگزار شد و با اقدامات صورت گرفته، به مرور آب شرب برخی از محلات به شبکه متصل شد، اما هم‌چنان در برخی نقاط با کاهش فشار آب و قطعی مواجه هستیم.

سفر وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری برای حل مشکل قطعی آب در شهرکرد

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در هفته جاری به درخواست استاندار چهارمحال و بختیاری به این استان سفر کرد و در این سفر از بسیج امکانات وزارت نیرو برای حل مشکل تامین آب شرب در استان خبر داد.
وی تاکید کرد: دو سامانه تامین آب شرب در شهرکرد وارد مدار شده است و دو سامانه دیگر نیز طی ساعات و روز‌های آینده وارد مدار می‌شود و با این اقدامات کسری آب شرب در شهرکرد جبران خواهد شد.

برپایی موکب‌های آبرسانی در شهرکرد

باتوجه به مشکلات قطعی و گل‌آلود شدن آب شرب برخی از شهر‌های چهارمحال و بختیاری، به‌ویژه شهرکرد گروه‌های جهادی بسیج سازندگی پای کار کمک‌رسانی به مردم آمدند.
این گروه‌ها در مرکز چهارمحال و بختیاری در شش موکب بین مردم بسته‌های آب را توزیع می‌کنند، همچنین توزیع آب بسته‌بندی و توزیع آب با تانکر نیز به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

سه خط پدافندی برای حل مشکل آب شرب شهرکرد در استان در حال اجرا است

غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری در بازدید شبانه از پروژه خط پدافندی تامین آب شرب شهرکرد، گفت: معاون وزیر نیرو و تیم‌های تخصصی از استان‌های مختلف کشور برای حل مشکل آب شرب در استان از یک هفته گذشته حضور دارند، سه خط پدافندی برای حل مشکل آب شرب شهرکرد در استان در حال اجرا است.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: معاون وزیر نیرو و تیم‌های تخصصی از استان‌های مختلف کشور برای حل مشکل آب شرب در استان از یک هفته گذشته حضور دارند، راهکار‌های مختلفی بررسی و اجرای سه خط پدافندی به‌سرعت بررسی و مطالعه شد.
وی بیان کرد: خط پدافندی اول از شهرستان سامان اجر شد که تصفیه‌خانه سامان علاوه بر تامین آب شرب شهروندان این شهرستان، ۱۳۰ لیتر به خط پدافندی اول برای تامین آب شرب در شهرکرد کمک می‌کند، همچنین خط پدافند از طرح عمان سامان است که کشاورزان در این رابطه همکاری لازم را داشتند و تیم‌ها شبانه‌روزی در حال کار هستند تا فردا خط پدافند وارد مدار خواهد شد.
حیدری در خصوص خط پدافندی فدک، خاطرنشان کرد: این خط با سه شیفت در حال اجرا است و امیدواریم این خطوط در کوتاه‌ترین زمان وارد مدار شود و مشکل آب شرب شهروندان شهرکردی را حل کند.

برای حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد استان شده است

استاندار چهارمحال و بختیاری در شورای اداری استان با بیان اینکه برای حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد استان شده است، گفت: گروه های تخصصی در چند شیفت کاری در شبانه‌روز مشغول اجرای طرح‌های پدافندی تامین آب از طرح عمان سامانی، فدک و تصفیه‌خانه سامان هستند، با اقدام جهادی عملیات عمرانی که نیازمند سه ماه زمان بود، در یک هفته اجرا شد.

بابت مشکل به‌وجود آمده برای آب شرب شهرکرد از مردم عذرخواهی می‌کنم

علی حیدری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با بیست و یکمین روز بروز بحران و ایجاد شرایط اضطرار ناشی از فعالیت سامانه بارشی در استان علاوه بر عذرخواهی از مردم استان، از صبوری آنان و همکاری کشاورزان به‌ویژه برای تأمین آب قدردانی می‌کنم.
وی به بررسی روش‌های پدافندی برای حل مشکل آب شرب اشاره و تصریح کرد: تکمیل خط انتقال آب از سامان به‌عنوان نخستین مورد مطرح شد که البته در آن زمان قدرت انتقال آب را نداشت و ضوابط اصولی در آن رعایت نشده بود و شرایط ایده‌آلی برای تقویت نداشت، به‌همین منظور اصلاح این خط انتقال آب قبل از بروز بحران کنونی آغاز شده بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: با آغاز بحرانی کنونی آب، در مرحله نخست ۹۰ لیتر بر ثانیه آب پمپاژ شد، اما امکان انتقال آب تا مخازن منظریه را نداشت، به‌همین منظور آب ابتدا به یک مخزن در مسیر منتقل و سپس به منظریه انتقال داده شد که حجم آن تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت.
وی با اشاره به انتقال کل حجم آب در شب‌ها به شهرکرد در این مدت، افزود: از طرح عمان سامانی امکان انتقال آب تا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه وجود داشت که در اواخر وقت شب گذشته نتیجه داد و هم‌اکنون در حال انتقال است، در این مدت از میدان شهداء (چهارمحال) تا میدان قمربنی‌هاشم (ع) فشار آب کم بود که البته این کاهش فشار در دوران قبل از بحران کنونی نیز در روز‌های جمعه و تعطیل به علت نداشتن ظرفیت انتقال آب کافی از طریق شبکه‌های اجرا شده در سال‌های گذشته وجود داشت.
حیدری یادآور شد: به‌همین علت ۱۰ روز قبل از بحران کنونی عملیات اصلاح آن آغاز شده بود و هم‌اکنون در حال انجام است و در بازه یکی دو ماهه مشکل ضعف در این شبکه رفع می‌شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم نیاز در شناسایی منابع جدید آب در استان، گفت: براساس مطالعات سال‌های گذشته، منبع چشمه کوهرنگ در اسفندماه و فروردین‌ماه گل‌آلود می‌شود، ولی حجم آلودگی در حد ایجاد مشکل نبود، اما به‌دنبال منبع جدیدتر بودیم که شرکت آب منطقه‌ای استان مأموریت یافت منبع جدیدتری در همان نزدیکی پیدا کند، در همین راستا حفر دو حلقه چاه آهکی در نزدیکی شیخ‌علیخان و منتقل کردن آب آن به خط کوهرنگ در کمتر از یک ماه گذشته تمام شده و به پایان رسیده است.
وی افزود: به‌همین منظور در سفر اخیر معاون وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری قرار شد این خط اجرا شده تا مشکل آب شهرکرد به‌صورت جدی رفع شود، مورد بعد خط استفاده از آب چشمه دیمه با ۷ تا ۹ کیلومتر لوله‌گذاری است که قرار شد اعتبار اجرای این طرح در نظر گرفته شود.
حیدری یادآور شد: با اجرای این دو خط انتقال آب، وابستگی آب شهرکرد و شهر‌ها و روستا‌های در مسیر خط انتقال آب کوهرنگ تا شهرکرد به این چشمه حذف می‌شود، هر زمان آب چشمه کوهرنگ تمیز و قابل استفاده شود، به‌عنوان منبع اصلی و اولیه مناطق در مسیر وارد مدار خواهد شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در این مدت استفاده از آب طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پایان فصل کشاورزی امکان قطع آب موجود وجود نداشت، اما هیأت مدیره و کشاورزان طرح‌های عمان سامانی و فدک برای تزریق ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه شهرکرد همکاری کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار می‌شود.
وی عنوان کرد: در این مدت چهار پکیج تصفیه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه دیگر تا امشب وصل می‌شود تا کیفیت بهداشتی آب مورد تأیید باشد، با توجه به ۵۵ کیلومتر فاصله انتقال آب از طرح فدک تا شهرکرد باید ابتدا آب از مسیر عبور داده و شست‌وشو شود و پس از رفع مشکلات احتمالی خط، آب دو تا سه روز دیگر به شهرکرد می‌رسد و مشکلات رفع می‌شود.
حیدری یادآور شد: در زمان آلودگی چشمه کوهرنگ از خط‌های پدافندی و در زمان رفع مشکل از همان خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ استفاده می‌شود، در هشت شبانه‌روز گذشته پیمانکاران چهارمحال و بختیاری تلاش جدی برای رفع مشکلات مرتبط با انتقال آب به شهرکرد داشته‌اند.

حداقل دبی آب از کوهرنگ به مخزن تزریق می‌شود

عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد در بازدید از خطوط پدافندی انتقال آب به شهرکرد، اظهار کرد: پس از گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ایجاد کدورت در آن خط انتقالی کوهرنگ از مدار خارج شد و تقریبا ۵۰ درصد از آب شرب شهرکرد دچار مشکل شد.
وی افزود: بر همین اساس جلسات متعدد مدیریت بحران تشکیل شد و تصمیم گرفته شد از چاه‌های کشاورزی و دیگر چاه‌های موجود در خود شهرکرد برای آب‌رسانی استفاده شود و در کنار آن از تانکر‌های سیار نیز بهره برده شد.
ارژنگ اضافه کرد: در کنار این شیوه توزیع آب توزیع آب معدنی و آب بسته‌بندی هم در برنامه بود، همچنین به موازات آن بر اساس بررسی‌ها خطوط انتقالی پدافندی نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی اولین اقدام در این زمینه را افزایش دبی سامان به شهرکرد عنوان کرد و بیان داشت: بر این اساس به دو برابر افزایش یافت و از ۵۰ لیتر بر ثانیه به ۱۰۰ لیتر بر ثانیه تغییر یافت.
فرماندار شهرستان شهرکرد یادآور شد: خط پدافندی دوم خط عمان سامانی است که طی چند روز کار شبانه‌روزی و با مدیریت مسئولین کشوری و پشتیبانی استاندار و سایر مسئولین امروز وارد مدار شد و براساس آخرین اخبار و اطلاعات در مخزن چاه آهکی در منظریه ۱۸۰ تا ۱۹۰ لیتر بر ثانیه آب است.
ارژنگ تصریح کرد: طرح فدک طرح پدافندی سوم است که مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند و درخواست ما این است که این طرح پدافندی هرچه سریع‌تر تکمیل و آب مورد نیاز مردم را به شهرکرد برساند.
وی گفت: آنچه مهم است بازگشت چشمه کوهرنگ به مدار آبرسانی است، از همین رو تیم‌های فنی و تخصصی در تصفیه خانه خلک درحال فعالیت هستند و براساس گزارشات دریافت شده علی‌رغم نوسانات در کدورت آب شرایط رو به بهبود است.
فرماندار شهرستان شهرکرد با اشاره به اینکه حداقل دبی آب از کوهرنگ به مخزن تزریق می‌شود و این مقدار برای جلوگیری از آسیب به شبکه باید حفظ شود، ادامه داد: آنچه که مهم است تامین منبع آب پایدار برای شهرکرد است.
ارژنگ با تاکید بر اینکه مردم در این مدت همکاری خوبی داشتند، اما باز توصیه می‌شود صرفه‌جویی در دستور کار قرار گیرد اذعان کرد: برخی از نقاط شاهد قطعی‌های مستمر آب بودیم و در یکی دو روز گذشته سعی شد به این نقاط هم آبرسانی انجام شود، براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته هنوز به‌صورت پراکنده در برخی نقاط شهر ازجمله میرآباد غربی، فرهنگیان، کوی پلیس و… قطعی‌های پراکنده داریم که امیدواریم به زودی مشکل رفع شود.
وی با اشاره به لزوم کنترل کیفیت آب افزود: تاکید ما با مرکز بهداشت و آب و فاضلاب این است که سلامت آب مدنظر قرار گیرد در همین راستا تیم‌های تخصصی در محل‌های آبگیری مستقر شدند و کنترل کیفیت صورت می‌گیرد و مراکز بهداشت برای همه مخازن به‌صورت مستمر و روزانه تست سلامت آب را انجام می‌دهند و آخرین وضعیت را به فرمانداری گزارش می‌دهند و مخازن آلوده حتما از مدار خارج می‌شوند.

حل مشکل قطعی آب در محلات شهرکرد

باتوجه به اقدامات صورت گرفته دو هفته اخیر، مشکل قطعی و کاهش فشار آب در محلات شهرکرد برطرف شده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای