آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26142

ترفند سورتینگ‌داران برای ریزش قیمت مرکبات

رئیس اتاق بازرگانی مازندران می‌گوید: برخی‌ها که خود را سورتینگ دار معرفی کرده اند با ترفندی خاص بدنبال ریزش قیمت مرکبات هستند.

ترفند سورتینگ‌داران برای ریزش قیمت مرکبات
رئیس اتاق بازرگانی مازندران می‌گوید: برخی‌ها که خود را سورتینگ دار معرفی کرده اند با ترفندی خاص بدنبال ریزش قیمت مرکبات هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران گفت: مجموعه وسیعی از خریداران که خود را سورتینگ دار معرفی می‌کنند با حضور در باغات مرکبات از ترفند ایجاد ترس برای مفت خریدن مرکبات استفاده می‌کنند.
او با بیان اینکه این‌ها سورتینگ دار نیستند، افزود: این افراد به باغداران می‌گویند حجم زیادی از مرکبات تولید استان امسال صادر نخواهد شد و عرضه انبوه پرتقال نیز قیمت آن را کاهش خواهد داد.
مهاجر ادامه داد: برخی باغداران که تصور می‌کنند این‌ها خریداران واقعی و سورتینگ دار هستند از ترس این موضوع و شاید هم از ترس اینکه دزد به محصولشان نزند حاضر هستند مرکبات را با نرخ پایین بفروشند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران گفت: قیمت پرتقال صادراتی تامسون در انبار‌های صادرکنندگان بیش از ۱۴ هزار تومان است، اما همین سودجویان هر کیلوگرم پرتقال را از باغدار چهار هزار تومان خریداری می‌کنند.

ترفندی مشابه برای دو محصول دیگر

او با بیان اینکه این سودجویان در خصوص نارنگی و کیوی نیز همین ترفند را به کار برده بودند، افزود: آن‌ها در آغاز فصل برداشت هر کیلوگرم نارنگی را ۳ هزار تومان از باغدار می‌خریدند، اما مدیریت مزرعه و صبر و تحمل برخی باغداران سبب شد قیمت در اواسط فصل برداشت نارنگی به ۱۲ هزار تومان برسد.
مهاجر ادامه داد: سودجویان در مهرماه و آغاز برداشت کیوی نیز قیمت هر کیلوگرم کیوی را ۵ تا ۶ هزار تومان اعلام کرده بودند، اما با صبوری کیوی کاران این ترفند آن‌ها خنثی شد و اکنون هر کیلوگرم کیوی از باغدرا ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران گفت: هر کیلوگرم کیوی صادراتی دو ماه قبل ۱۰ هزار تومن بود و اکنون به ۲۴ هزار تومان است و پیش بینی می‌شود تا ۳۰ هزار تومان هم افزایش یابد.

فریب نخورید کمی تحمل کنید

عبداله مهاجر دارابی گفت: روند صادرات مرکبات به کشور‌های خارجی ادامه دارد و ۳۶ هزار تن مرکبات فقط در دو ماه مهر و آبان صادر شد که دو برابر مدت مشابه پارسال است.
او یکی از دلایل افزایش صادرات را خسارت سرما به باغ‌های کشور ترکیه به عنوان رقیب دیرینه مرکبات ایرانی دانست و افزود: تجار برخی کشور‌ها که تا پارسال از ترکیه مرکبات مورد نیاز خود را وارد می‌کردند اکنون خواستار مرکبات شمال هستند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران گفت: علاوه بر تجار کشور‌های منطقه، بازرگانانی از روسیه، قزاقستان و ازبکستان اکنون در مازندران حال رایزنی برای واردات مرکبات هستند.
مهاجر از باغداران خواست تقاضای بازار و مدیریت مزرعه و فروش را جدی بگیرند و فریب دلالانی که به اسم سورتینگ دار، ترس را در دلشان می‌اندازند نخورند.
او افزود: برخی باغداران می‌ترسند که سرمای هوا محصولشان را از بین ببرد اما بر اساس گزارش هواشناسی، سامانه‌ای که به محصولات کشاورزی استان خسارت بزند تا مدت‌ها وارد استان نخواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای