آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29375

زاینده‌رود جان اصفهان است

نصف جهان است اصفهان، اما زنده‌رودش خود جهانی به تمام معنا است، جاری بودن زنده رود برای مردمان این دیار بسیار مهم است، دغدغه‌ای که این روزها به آرزویی تبدیل

زاینده‌رود جان اصفهان است
نصف جهان است اصفهان، اما زنده‌رودش خود جهانی به تمام معنا است، جاری بودن زنده رود برای مردمان این دیار بسیار مهم است، دغدغه‌ای که این روزها به آرزویی تبدیل شده است و تر شدن گاه به گاه گلوی زاینده رود آنچنان مردم را شاد می‌کند که مدت زمانی که آب زاینده‌رود جاری است را غنیمت می‌شمارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا ، شامگاه پنجشنبه بیستم بهمن‌ماه بود که خروجی سد زاینده‌رود به مدت ۱۰ روز و با هدف بازگشایی این رودخانه و تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت. براساس آخرین آمار اعلام‌شده در تاریخ بیست‌ویکم بهمن‌ماه از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا شانزدهم بهمن‌ماه، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۱۴۸ میلیون متر مکعب رسیده که برابر با ۱۲ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش را ثبت کرده است.
بیشتر بخوانید: طومار شیخ بهایی؛ سندی مکتوب برای مدیریت آب زاینده‌رود
با جاری شدن این رود تاریخی که یکی از نمادهای مهم اصفهان است حتی برای چند روز و برای عنوان‌های مختلف جاری هم گره از کار کشاورزان باز کرده است و هم پیر و جوان شهر گنبدهای فیروزه‌ای از حضور خروشان این رود شادمان شده‌اند.

مادری که فرزند کوچک خود را به آغوش کشیده است و با خانواده خود در جوار این رود زیبا وقت می‌گذراند، در خصوص بازگشایی آب و شادی مردم از جاری شدن زاینده‌رود، می‌گوید: زاینده رود همچون مادری مردم را در آغوش کشیده و خنده را بر لب همگان همچون رودی خروشان جاری کرده است، ای کاش حسرت خشکی زاینده رود برای همیشه از دل مردم نصف جهان رخت می‌بست و شادی جاری بودن آن جاودان می‌شد.
کمی آن طرف‌تر جوانی با خنده‌ای بر لب، زاینده‌رود را جان اصفهان می‌داند و با شوری وصف‌ناپذیر از حضور خود در لحظه بازگشایی این رود تاریخی، می‌افزاید: حضور پررنگ مردم هربار برای بازگشایی موقت زنده‌رود در کنار آن نشان از اهمیت جاری بودن همیشگی این رود دارد. علاوه بر مردم نصف جهان مردم شهرهای دیگر نیز به محض اینکه می‌شنوند زاینده‌رود بازگشایی شده است، در هر فصلی چه گرما و چه سرما خود را به نصف جهان می‌رسانند تا از لذت در کنار زاینده‌رود ماندن، جا نمانند.

زاینده‌رود برای کوچک و بزرگ مهم است

در نزدیکی سی‌وسه پل، گروهی از کودکان شعرهایی را در وصف زاینده‌رود زمزمه می‌کنند که در چند روز اخیر در فضای مجازی به گوششان رسیده است، یکی از این کودکان که گردنبندی با نماد زاینده‌رود را بر گردن دارد، می‌گوید: این گردنبند را پدربزرگم که علاقه خاصی به زاینده‌رود دارد و از کاسبان قدیمی اصفهان است، برایم به یادگار گذاشته است، این چند روز که آب باز شده است آن را به گردن انداختم تا پدربزرگم بداند زاینده‌رود از منِ کوچک گرفته تا همه بزرگترها مهم است.
پیرمردی که با عصای خود آهسته و پیوسته روی پل چوبی گام برمی‌دارد در وصف شور و شعف بازگشایی زاینده رود، اظهار می‌کند: از جوانیم تا به امروز تمام شادی‌ها و غم‌هایم را با زاینده رود تقسیم کردم، زاینده رودی که تا چند روز گذشته چشمان همه از خشکی آن تر بود. نمی‌دانم اسمش را آرزو بگذارم یا دعا، هرچه هست دلم می‌خواهد نصف جهان نیل خود را همیشه پرآب ببیند، انشاالله روزگاران بی‌شماری چشممان به جمال زاینده رود زنده روشن باشد.

امیدوارم صدای خروشان آب زیر پل‌های اصفهان ابدی شود

یکی از جوانانی که در کنار زاینده رود به همراه دوستانش در حال پایکوبی بود، می‌گوید: امیدوارم صدای خروشان آب در دهانه‌های سی و سه پل و پل خواجو ابدی شود تا در کنار آن صدای خنده پیر و جوان نیز در گوش زاینده‌رود بپیچد.
جوان‌ترها عکس‌های یادگاری بی‌شماری از لحظات نابشان در کنار زاینده‌رود ثبت می‌کنند یکی از این جوان‌ها، می‌افزاید: آنقدر دلمان برای حضور آب در زاینده‌رود تنگ شده است که دلمان نمی‌آید اکنون که صدای خروشان این رود زیبا در جان و دلمان طنین‌انداز شده است، عکسی به یادگار در کنار آن نداشته باشیم.
زوج جوانی که زندگی خود را به تازگی آغاز کردند و دست در دست یکدیگر در کنار زاینده رود گام بر می‌دارند، می‌گویند: پا قدم ازدواجمان برای زاینده‌رود سبک بود و فردای روز عروسی، زاینده‌رود جاری شد و امیدوارم برای همیشه جاری بماند تا برای همیشه شادیمان را با این رود زیبا تقسیم کنیم.

جاری بودن زاینده‌رود و خوشحالی دوچندان مردم اصفهان

دختر جوانی که خود را دانشجوی رشته ادبیات معرفی می‌کند، تصریح می‌کند: چندی است تمام خوشی‌ها دست به دست هم داده و در این سرمای زمستان دلمان را گرم کرده است، هوا سالم است و از ساختمان‌های مرتفع کوه‌های اطراف به خوبی به چشم می‌خورد و زمانی خوشی دیدن این منظره زیبا دو چندان می‌شود که زاینده رود نیز جاری باشد.

مردم اصفهان سزاوار جاری بودن زاینده‌رود هستند

جوانی که گرد سپیدی روزگار بر موهای او نشسته است با شادمانی که غمی پنهان در پشت آن نهفته است، می‌گوید: مردم اصفهان سزاوار جاری بودن زاینده‌رود هستند، چرا که این مردم در تمام لحظاتی که باید برای تمام هم‌وطنان و خاکشان جانفشانی کردند، حال جا دارد که از کوچک و بزرگ همه دست در دست هم برای جاری بودن زاینده‌رود که شاهرگ حیاتی این شهر زیباست، جان‌فشانی کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای