آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18149

زعفران امید زارعان وامنان شد

زعفران وامنان این روزها در بسیاری از روستاهای اطراف آن به واسطه پول سازی این محصول کشت می‌شود. مردم معتقدند مهرماه هرسال همراه با عطر زعفران

زعفران امید زارعان وامنان شد

اشتغال و اقتصاد آزادشهر جان تازه گرفت

زعفران وامنان این روزها در بسیاری از روستاهای اطراف آن به واسطه پول سازی این محصول کشت می‌شود. مردم معتقدند مهرماه هرسال همراه با عطر زعفران رایحه امید در روستاهای آزادشهر منتشر می شود.

اخبار سبز کشاورزی : درواپسن روزهای مهرماه، پیش از ظهور خورشید در آسمان، کشاورزان روستای وامنان، عازم کشتزارهای خود می‌شوند تا پاداش تلاش خود را برداشت کنند. وامنان روستایی از توابع شهرستان آزادشهر گلستان است که در حال حاضر یکی از کانون‌های کشت زعفران در ایران به شمار می‌رود، سالهاست که درآمد اصلی اهالی روستا از کشت زعفران تامین می‌شود.

قدمت کاشت این محصول پول‌ساز در روستای وامنان نزدیک ۲۰ سال است. درآمد مناسب از آن در این سال‌ها نه تنها مردم روستای وامنان بلکه انبوهی از مردم روستاهای اطراف را بر آن داشته تا به کشت زعفران مشغول باشند با وجود ظرفیت‌های موجود در این منطقه اما خام فروشی، عدم برند سازی و نبود صنایع تبدیلی از جمله مشکلاتی است که زعفران کاران گلستانی با آن مواجه هستند.

مهاجرت معکوس

ذبیح الله عادلی مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران وامنان ت: با رونق کشت زعفران در وامنان ۱۲۶ خانوار مهاجرت معکوس داشتند.افرادی که به خاطر شغل دولتی خود به شهر رفته بودند با رونق کشت زعفران به روستاها بازگشتند، کشت زعفران پویایی و زندگی دوباره به روستاها بخشید و اقتصاد روستاهای این منطقه را متحول کرد. نزدیک به یک هزار سرپرست خانوار عضو شرکت تعاونی هستند و با تجهیزاتی که در حال حاضر اینجا وجود دارد تا پنج سال آینده، قابلیت فرآوری هر محصولی که کشت شود را داریم.

وی ضمن بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه کشاورز عرضه محصول خود به بازار است، افزود: با وجود خرید تضمینی محصول توسط شرکت تعاونی، کشاورز با خیالی آسوده به فعالیت خود می‌پردازد ومحصولات به صورت نقد انجام می‌شود در سال‌های گذشته از نیروی انسانی در روستاها برای برداشت محصول استفاده می‌شد اما اکنون برای کشت زعفران با کمبود نیرو مواجه هستیم خرده مالک بودن اراضی در این منطقه باعث شد تا کشاورزان از کشت محصولاتی چون گندم و سیب زمینی که برای کشاورز به جهت آبیاری و شخم زدن زمین مقرون به صرفه نبود به کشت زعفران روی بیاورند.

زعفران امید زارعان شد

محمد ضیایی دیگر کشاورز آزاد شهری نیز کشت زعفران را مایه تسلی خاطر و امید زارعان این منطقه دانست و گفت: حدود هشت سال است که کشت این محصول را انجام می‌دهم و از درآمد آن بسیار راضی هستم همچنین خواستار افزایش سطح زیر کشت و توسعه آن در سایر روستاهای همجوار هستیم چرا که در گذشته بیکاری مشکل عمده مردم این منطقه بود درحالیکه با رونق کشت زعفران اهالی روستای سایر شهرستان‌ها هم به اینجا می‌آیند.

آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد گلستان توان حفظ روند رو به رشد تولید زعفران و افزایش سطح زیر کشت این محصول در سال‌های آینده را دارد در همین رابطه معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: زعفران گلستان به لحاظ سطح کشت و تولید در کشور رتبه هشتم را در اختیار دارد توسعه کشت این محصول با توجه به ارزش اقتصادی بالای آن می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد خانوار کشاورزی کمک شایانی کند.

زعفران گلستان به لحاظ سطح کشت و تولید در کشور رتبه هشتم را در اختیار دارد

نوید رضا فراهانی با بیان این نکته که حاشیه سود مطلوب این محصول از سال دوم‌کشت آغاز می‌شود، افزود: به طور معمول مدت پنج تا هفت سال برداشت محصول ادامه دارد پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان استقبال کشاورزان و شرایط آب و هوایی، امسال حدود ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت محصول زعفران استان افزوده شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که جهاد کشاورزی استان در خصوص ایجاد صنایع تبدیلی زعفران نقش حمایتی دارد، اضافه کرد: با اعطای تسهیلات، زمینه فعالیت‌های صنایع کشاورزی در حوزه زعفران می‌توانند گسترش پیدا کند.

پیش بینی ها نشان از افزایش می دهند

به گفته معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان، سال گذشته در ۵۵۰ هکتار از اراضی گلستان زعفران کشت شد و امسال پیش بینی می‌شود که سه هزار کیلوگرم از این محصول در استان برداشت شود. پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل برداشت در سال جاری که از اواخر مهرماه آغاز می‌شود با توجه به تولید میانگین ۶.۵ کیلوگرم در هر هکتار، سه هزار کیلوگرم از این محصول در استان برداشت شود.

با توجه به رضایت مردم روستای وامنان و سایر اهالی روستاهای آزادشهر، به نظر می‌رسد کشت این محصول در مناطقی که ظرفیت و پتانسیل در آن موجود است نیاز است تا توسعه یابد به این ترتیب سایر گلستانی‌ها هم از نعمت این محصول پول‌ساز می‌توانند برخوردار شوند./بازار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای