آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24995

زمین 8 میلیارد نفری شد

جمعیت کره‌زمین هشت میلیارد شد و هم‌اکنون هشت میلیارد انسان از زرد و سیاه گرفته تا سرخ و سفید روی این سیاره در حال خوردن، خوابیدن، کار کردن، رنج و مشقت کشیدن

زمین 8 میلیارد نفری شد
جمعیت کره‌زمین هشت میلیارد شد و هم‌اکنون هشت میلیارد انسان از زرد و سیاه گرفته تا سرخ و سفید روی این سیاره در حال خوردن، خوابیدن، کار کردن، رنج و مشقت کشیدن، استثمار شدن و استثمار کردن، دروغ گفتن و دروغ شنیدن و اعمال خیر و شر انجام دادن و در یک کلام نابود کردن خود و کره مسکونی کهکشانی راه شیری هستند (البته تا حالا).
اخبار سبز کشاورزی ؛ نقطه عطفی که باید خیلی‌ها را به فکر آینده بیندازد، آینده‌ای که مشکلات بسیاری چون اضافه شدن بر جمعیت گرسنگان، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها و طوفان‌ها، کاهش آب شیرین، افزایش بیابان‌ها، آفات، بیماری‌ها و بسیاری از ناگواری‌های دیگر بنماید؛ اما چرا این موضوع اهمیت دارد؟
آدم‌های این دوره طول عمر یا اصطلاحاً «امید به زندگی» بیشتری داشته و عموماً به مراقبت بهداشتی، غذایی خوب، آب، آب شیرین و پاک دسترسی زیادی نسبت به نسل‌‌های پیشین دارند؛ اگرچه در حدود یک میلیارد نفر از این جمعیت در فقر شدیدی به سر می‌برند.
پیامد و عواقب بیماری‌های همه‌گیر جهانی نظیر آنچه درمورد کووید 19 اتفاق افتاد می‌تواند چالش‌های بزرگی در مقابل این انسان‌ها قرار دهد و بدترین شرایط اقلیمی نیز به آنها دامن خواهد زد.
بسیاری بر این عقیده هستند که جمعیت جهان بیش از حد تامین نیازهای آنها توسط منابع موجود شده و پایداری حیات به خطر می‌افتد.

اشاره به اعداد و ارقام:

چگونگی رشد جمعیت کند شده، چراکه گذر از هفت میلیارد به هشت میلیارد 12 سال طول کشیده است و به گفته و اعلام نظر سازمان ملل، عبور از هشت میلیارد به 9 میلیارد نفر در حدود 15 سال طول خواهد کشید.
نیمی از این جمعیت در هفت کشور چین، هند، آمریکا، اندونزی، پاکستان، نیجریه و برزیل زندگی می‌کنند و امکان دارد که هندوستان در رشد جمعیت از چین جلو بیفتد.
قرن گذشته از روند معمول افزایش جمعیت فاصله گرفت و دچار شکاف عظیمی در تولد، مرگ و میر و مهاجرت در سراسر جهان شد؛ به هر حال روند جمعیت‌شناسی جهان نشان می‌دهد که زندگی رو به بهبود است و به دلیل کاهش مرگ مادران و نوزادان، انجام معالجات در بیماری‌های مرگ آفرین، مراقبت‌های بهداشتی و سایر عوامل، شرایط بهتر شده است.
در 25 سال گذشته، بنابر اعلام نظر سازمان ملل به‌دلیل افزایش درآمد و کاهش شکاف فقرا و ثروتمندان، شدت فقر کاهش یافته است و سهم افراد فقیری که روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند، از 44 درصد در سال 1974 به 10 درصد کاهش یافته است.
اما بسیاری از جوامع بشری همچنان با چالش‌هایی جدید مواجهند که عبارتند از:
تداوم تغییرات اقلیمی که یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات برای جوامع انسانی است و بنابر اعلام نظر سازمان ملل، استمرار کاهش درآمد در برخی از کشورهای فقیر می‌تواند کوشش‌های رفع فقر را در جهان با مشکل مواجه نماید.
در حدود 100 میلیون نفر بر اثر رفتار حکومت ناچار به ترک وطن خود شده که بدترین آنها در افغانستان و اوکراین مشاهده شده است.
قحطی و گرسنگی در حوزه شاخ آفریقا موجب گردیده تا بنگاه‌های کمک رسانی جهانی به فکر یافتن منابعی برای کاهش این فاجعه باشند؛ اگرچه در همین زمان بحران‌ها و جنگ‌های محلی بر شدت این مشکل می‌افزاید.
قطعا در شریط کنونی یک کره زمین با هشت میلیارد انسان شرایط بهتری نسبت به گذشته نخواهند داشت.

مترجم: مهدی رجول دزفولی

Axios.com : منبع
The human race at 8 billion

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای