آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25011

دشواری‌های زنان سرپرست خانوار درپی محدودیت‌ اینترنت

ایجاد محدودیت‌های اینترنتی باعث نابودی کسب و کار بسیاری از زنان سرپرست خانوار شده و آنها را خانه نشین و یا دست فروش کرده است.

دشواری‌های زنان سرپرست خانوار درپی محدودیت‌ اینترنت

فقدان بازار فروش تولیدات

ایجاد محدودیت‌های اینترنتی باعث نابودی کسب و کار بسیاری از زنان سرپرست خانوار شده و آنها را خانه نشین و یا دست فروش کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار: با توجه به حوادث اخیر و اغتشاشاتی که در کشور انجام شد، مسئولان را بر آن داشت تا برای مدیریت فضای مجازی و قطع شایعه‌پراکنی‌های رسانه‌های معاند در فضای مجازی اینترنت را محدود و همه را به سمت بهره‌گیری از اینترنت ملی تشویق کنند؛ اما با توجه به یک سری محدودیت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی ملی مانند ایتا؛ بله و سروش و سایر پیام‌رسان‌ها وجود دارد دارندگان مشاغل خانگی و کسب و کارهای اینترنتی نمی‌توانند به شکل مطلوبی از این فضاها برای ارائه محصولات خود استفاده کنند.
به گفته این بانوی سرپرست خانوار؛ با کمک اینترنت توانستم برای خود مشتریانی را پیدا کنم و کسب و کار خوبی را فراهم کنم اما این روزها که اینستاگرام قطع شده من کاملاً بیکار شده‌ام
این محدودیت باعث آسیب و خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف اقتصادی شد که در این میان دسته‌ای که در جامعه کم‌تر دیده می‌شوند و حتی حمایت هم نشده‌اند «زنان سرپرست خانوار» هستند؛ زنانی که با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی اقدام به کسب و کار کرده و بار اقتصادی خانواده را به دوش کشیده‌اند، زنانی که هنوز تازه از دو سال بحران کرونا و بحران‌های آن نفسی تازه کرده و کسب و کار آنها رونق گرفته بود.

کسب و کارهایی که با محدودیت‌های اینترنتی فلج شد

زهرا تقویان که سرپرست یک خانواده پنج نفره است و همسر خود را بر اثر بیماری کرونا از دست داده می‌گوید: دو سالی است که شوهرم فوت کرده است و با توجه به این که شغل شوهرم بنایی بود تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودیم و از حقوق و مزایای کار افتادگی و یا بازنشستگی همسر محروم هستم؛ سواد و مدرک تحصیلی هم ندارم لذا به سمت کارهای هنری از جمله خیاطی رو آوردم و با کمک فرزندم که در زمینه شبکه‌های اجتماعی آموزش دیده اقدام به تبلیغ و جذب مشتری می‌کنم.
به گفته این بانوی سرپرست خانوار؛ با کمک اینترنت توانستم برای خود مشتریانی را پیدا کنم و کسب و کار خوبی را فراهم کنم اما این روزها که اینستاگرام قطع شده من کاملاً بیکار شده‌ام و گاهی نیز برای امرار معاش در یکی از بازارهای هفتگی چون درآمدی برای اجاره غرفه ندارم اقدام به تهیه ترشیجات و غیره کرده و می‌فروشم.

کرونا، محدودیت‌ها و نابودی کسب‌و کارها

محمدرضا تاجیک؛ یک فعال و کارآفرین زنان روستایی نیز بیان می‌کند: ما برای توانمندکردن زنان روستایی سرمایه‌گذاری کردیم و زنان روستایی هم استقبال کرده‌اند لذا این زنان از طریق اینترنت کسب و کار کرده و باری را از دوش خانواده خود برداشته‌اند اما با این محدودیت‌ها اکنون بسیاری از این بانوان خانه نشین شده‌اند در حالی که مشاغل خانگی اهرمی برای پیشگیری از مهاجرت به سمت شهر بود.
لیلا یکتایی یک فروشنده آنلاین پوشاک نیز بیان می‌کند: تا دیروز که کرونا کسب و کار ما را به کما برد و با محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی اصناف اجاره چند ماه مغازه من انباشته شد لذا ورشکست شدیم و من و همسرم اقدام به فروش آنلاین پوشاک کردیم حالا هم با محدودیت‌های اینترنتی روبرو شدیم که کام ما را تلخ‌تر کرد؛ خدا از آن دسته اغتشاشگر نگذرد که اقتصاد و کار مردم را لنگ کردند.
بوروکراسی اداری مانع تراشی‌های بانک‌های عامل مهم‌ترین مانع برای مشاغل خانگی و تحت پوشش قرار گرفتن برای وام و ارائه تسهیلات به شمار می‌رود
محدثه السادات محمدی بانوی ۵۵ ساله‌ای که همسر او ناتوان و براثر تصادف سه سالی است که زمین‌گیر شده، با استفاده از هنر و هوش خود در زمینه گل آرایی، سفره عقد و هم‌چنین گل‌های زینتی اقدام به کسب و کار کرده و بار اقتصادی خانه را به دوش کشیده است می‌گوید: با ایجاد صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های مجازی گل‌های زینتی و دست ساز را با تبلیغ به دست مشتری می‌رسانیم.
وی می افزاید: من دو فرزند دانشجو دارم خانه من هم استیجاری است در کنار این هنر خیاطی هم می‌کنم که با این محدودیت اینترنتی کار من تعطیل شده است پیگیر وامی برای مشاغل خانگی بودم که نیاز به ضامن و یک سری روتین‌های اداری است. ممکن است افرادی از فضای مجازی به درستی استفاده نکنند اما ما برای امرار معاش آبرومندانه به کسب درآمد از این طریق روی آورده‌بودیم.

نبود بازارچه‌های دائمی معضل زنان در حوزه مشاغل خانگی

برای بررسی مشکلات زنان سرپرست خانوار با مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم در ارتباط با مشاغل خانگی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت وگو می‌کنیم که در این باره می‌گوید: مهم‌ترین معضل در حوزه مشاغل خانگی نبود بازارچه‌های دائمی است؛ برنامه‌ای داریم تا همه زنان خود سرپرست و کارآفرین را حمایت و تحت پوشش قرار دهیم تا اقدام به درآمدزایی کنند. با بنیاد برکت تفاهم نامه‌ای بسته‌ایم تا سیکل پیچیده‌ای که در زمینه وام گرفتن وجود دارد برای بانوان به ویژه خودسرپرست برداشته شود.
زینب عبداللهی با بیان اینکه ما برای همه دستگاه‌ها فراخوان دادیم، می‌افزاید: به دستگاه‌ها فراخوان داده شد تا بانک اطلاعاتی را به ما ارائه کنند که تاکنون دو هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار به مؤسسه فروغ اندیشه غدیر معرفی شده است که تنها ۲۰۰ نفر اقدام به معرفی خود کرده و مشخص شد از ۲ هزار بانو ۱۸۰۰ نفر فعالیت اقتصادی نداشتند؛ نباید در زمینه اعطای وام مشاغل این نوع وام مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وام‌های بنیاد برکت

به گفته وی، برای بنیاد برکت شرطی را برای وام قرار دادیم و آن این که بعد از استعلام اگر فرد مورد تأیید بود وام مشاغل خانگی در اختیار او قرار می‌گیرد؛ بوروکراسی اداری مانع تراشی‌های بانک‌های عامل مهم‌ترین مانع برای مشاغل خانگی و تحت پوشش قرار گرفتن برای وام و ارائه تسهیلات به شمار می‌رود.
این مصاحبه‌ها و درد دل‌ها گوشه‌ای کوچک از شِکوِه و شکایت زنانی است که اقدام به کسب و کاری حلال کرده تا برای درآمد و اقتصاد خانواده دست به سوی کسی دراز نکنند و در راه درستی چرخ زندگی را بچرخانند. اگر از سوی مسئولان اجرایی بازارچه‌های دائمی در قم وجود داشت شاید امروز این زنان خانه نشین نمی‌شدند و یا به سمت دست فروشی در بازارهای هفتگی مانند منطقه پردیسان هدایت نمی‌شدند. مسئولان باید به این نکته فکر کنند که ممکن است ناتوانی در امر معاش این زنان را به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای