آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15576

جولان زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس

با توجه به استمرار خشک‌سالی در لرستان و ابراز نگرانی متولیان امر از جولان زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس انتظار می‌رود اساتید برای چاره‌اندیشی به میدان بیایند.

جولان زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس

۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان خسارت‌دیده‌اند

با توجه به استمرار خشک‌سالی در لرستان و ابراز نگرانی متولیان امر از جولان زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس انتظار می‌رود اساتید دانشگاه و مراکز تحقیقاتی برای چاره‌اندیشی به میدان بیایند.
اخبار سبز کشاورزی : جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست‌بوم منحصربه‌فرد دارند چراکه از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند.
خسارت «زوال» در برخی مناطق زاگرس جدی است و به گفته برخی از مسئولان حدود ۶۰۰ هزار هکتار از بلوط‌ها به چشم خود زوال را دیده‌اند، اگر اوضاع همین‌طور ادامه یابد و زوال کار خود را کند احتمالاً کل بلوطستان درگیر خسارات جدی خواهد شد.

نگرانی اصلی منابع طبیعی خشک‌سالی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان عصر شنبه در اولین جلسه شورای معاونین سال جدید که با موضوع برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های اداره کل در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: دغدغه اصلی و نگرانی منابع طبیعی خشک‌سالی است که در سال جاری یک چالش اساسی به شمار می‌رود.
شیرزاد نجفی ادامه داد: کاهش بارش‌ها و وضعیت خشک‌سالی استان لرستان قطعاً بر جنگل‌ها، مراتع و پارک‌های جنگلی اثرات منفی خواهد داشت.

جنگل‌های زاگرس روزگار خوشی ندارد جنگل‌های زاگرس روزگار خوشی ندارد

خشک‌سالی با زوال بلوط ارتباط مستقیم دارد

وی با اشاره به اینکه اثرات خشک‌سالی با زوال بلوط ارتباط مستقیم دارد ، خاطرنشان کرد: حوزه معاونت فنی در این راستا با اساتید دانشگاه و مرکز تحقیقات تشکیل جلسه دهد تا خروجی جلسه را به مقامات بالاتر انعکاس داده بلکه بتوانیم در خصوص کاهش زوال بلوط اقدامات مثبتی را انجام دهیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان به سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت و اختصاص اعتبارات آبخیزداری اشاره کرد و افزود: پلاک کاداستر نشده‌ای در سطح استان وجود ندارد و اتمام کاداستر اراضی ملی، یک اقدام کم‌نظیر در سطح اداره کل بود.
نجفی به اجرای سامانه‌های الکترونیکی پیشگیری از حریق، اشاره کرد و گفت: اجرای عملیات آبخیزداری که یک انقلاب بود از فعالیت‌های مؤثر این اداره کل بوده است.
وی همچنین کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی، ثبت آرای موفقیت‌آمیز قضائی به سود اداره، اجرای کارهای زیربنایی در حوزه فنی، جذب همیار طبیعت، برگزاری مطلوب هفته منابع طبیعی، پرداخت طلب همکاران، استفاده از ظرفیت‌های اداره کل از قبیل کاشت گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، زراعت چوب و… مورداشاره قرارداد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان یادآور شد: جذب اعتبارات اسناد خزانه تا پایان ماه، کنترل کوچ عشایر، تهیه بانک اطلاعاتی، فروش ساختمان آبخیزداری، پیگیری جلسات سال قبل و… در دستور کار معاونت‌های مربوطه قرار گیرد.

جنگل‌های بلوط لرستان خسارت‌دیده‌اند

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی گفته بود: ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان به دلیل بیماری «زوال بلوط» خسارت‌دیده‌اند.
حسین گودرزی به مهر گفت: از یک سال گذشته به دنبال این بودیم که کمیته ملی نجات جنگل زاگرس مانند دریاچه ارومیه تشکیل شود.
نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه گفت: درنهایت کمیته ملی و راهبری صیانت از جنگل زاگرس تصویب شد، این ستاد شکل گرفت، جلسات متعددی داشت و دبیرخانه دائمی آن با مدیریت رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه ۴۲ درصد از پهنه جنگلی ایران مربوط به جنگل‌های زاگرس است گفت: شش میلیون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرس است که متأسفانه در ۱۰ سال اخیر با بیماری زوال درخت بلوط مواجه شدند.
نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد از جنگل‌های زاگرس از نوع بلوط است ادامه داد: بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در استان لرستان آسیب‌دیده است.

اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی برای جنگل‌های بلوط

همچنین مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش‌ازاین در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از پروژه آبخیزداری عملیات اجرایی حوضه آبریز شمال خرم‌آباد گفته بود: برای تسریع اقدامات پیشگیرانه و درمانی جنگل‌های بلوط اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.
وی با بیان اینکه مهم‌تر از مسئله زوال بلوط در زاگرس و لرستان این است که بتوانیم رطوبت را در جنگل‌های بلوط نگه‌داریم، بیان کرد: تحقق این موضوع کمک شایانی به جلوگیری از خشکیدگی بلوط و زوال آن خواهد کرد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه برای حفظ رطوبت در جنگل‌های بلوط مهم‌ترین راهکار آبخیزداری است، تصریح کرد: در حال حاضر به‌طور متناوب با دوره‌های خشک‌سالی و سیلاب مواجه هستیم و آنچه می‌تواند رواناب‌ها را در لرستان نگه دارد انجام کارهای آبخیزداری است.

حفظ رطوبت در جنگل‌های بلوط راهکار مقابله با زوال

منصور تأکید کرد: مقدمه کار این است که گسترش فعالیت‌های آبخیزداری را به‌عنوان یکی از اولویت‌های بسیار مهم در لرستان پیگیری کنیم تا هم از سیلاب‌های احتمالی که خسارات زیادی را در سال‌های قبل به شهرستان‌ها و مرکز استان وارد کرد جلوگیری شود و هم بتوانیم رطوبت روی سطحی را برای حفظ جنگل‌های زاگرس نگه‌داریم.
وی با بیان اینکه ستاد ملی حمایت از زاگرس در سطح ملی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و دستگاه‌های عضو تشکیل‌شده است، گفت: سندی که برای حمایت و حفاظت از مجموعه شش میلیون هکتار جنگل زاگرس ازجمله لرستان تنظیم‌شده است در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی دولت تحت بررسی است که امیدواریم به تصویب هیئت‌وزیران برسد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: در سفر هیئت دولت به لرستان، برای تسریع اقدامات پیشگیرانه و درمانی جنگل‌های بلوط اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که امیدواریم به تصویب برسد و بتوانیم عملیات اجرایی را قوت بیشتری ببخشیم.
گفتنی است، حفظ جنگل‌های زاگرس به تدابیری پیش‌دستانه نیاز دارد تا قبل از وقوع تخریب‌های گسترده، جان درختان بلوط به‌عنوان سرمایه اصلی زاگرس نشینان را نجات داد، این اقدامات به اعتبارات پیش‌بینی‌شده خوبی هم نیاز دارد
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای