آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29740

ساداتی‌نژاد و رئیسی چگونه امنیت غذایی ایجاد می‌کنند؟

چند روز بعد از آنکه قیمت گوشت گوسفند به کیلویی 500 هزار تومان رسید وزیر جهاد کشاورزی از شرکت‌های بسته‌بندی خواست تا از بسته‌بندی و عرضه گوشت‌های به اصطلاح

ساداتی‌نژاد و رئیسی چگونه امنیت غذایی ایجاد می‌کنند؟
چند روز بعد از آنکه قیمت گوشت گوسفند به کیلویی 500 هزار تومان رسید وزیر جهاد کشاورزی از شرکت‌های بسته‌بندی خواست تا از بسته‌بندی و عرضه گوشت‌های به اصطلاح لاکچری و لوکس پرهیز کنند.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | به این ترتیب عملا گوشت‌هایی با قیمت گزاف تولید و عرضه نمی‌شود تا باعث انتشار اخبار نگران‌کننده و دامن زدن به تورم انتظاری در زمینه گوشت قرمز شوند.
حالا مقامات دولتی می‌توانند بگویند که گوشت کیلویی 500 هزار تومانی وجود ندارد و نرخ یاد شده واقعیت نداشته است.
البته این نکته مهم وجود دارد که وقتی گوشت گوسفند که ماده غذایی فاسد شدنی است و با گذشت زمان تازگی خود را از دست می‌دهد و به همین نسبت قیمتش کاهش می‌باید، به نرخ 500 هزار تومان برای هر کیلو گرم عرضه می شود احتمالا برای آن مشتری وجود دارد و عرضه کننده و فروشنده حتما انتظار دارند تا قبل از کاهش کیفیت و افت قیمت، گوشت بسته‌بندی شده به فروش برسد.
این بدان معنی است که برای برخی اقشار جامعه، قیمت اصولا معنی‌دار نیست و نمی‌تواند موجب راهبری مصرف و خرید شود.
اینکه وزیر دستور داده است و گوشت لوکس دیگر بسته‌بندی و تولید نمی‌شود آیا لزوما به معنی کاهش قیمت گوشت در بازار است؟
در کنار این دستور و از چند هفته پیش، وزارت جهاد کشاورزی عرضه گوشت یخ‌زده را در بازار مصرف شروع کرده بود که در روزهای گذشته عرضه گوشت گرم واردانی نیز به آن اضافه شده است.
در واقع، دولت با این تدابیر تلاش می‌کند تا قیمت گوشت گرم را در محدوده 250 تا 300 هزار تومان نگاه دارد و به همین خاطر تزریق گوشت با قیمت عای نازل‌تر را به‌طور جدی در دستور کار قرار داده است.
این گوشت‌ها همان طور خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند از برزیل وارد شده و قرار است که در هفته های آینده و تا پایان ماه مبارک رمضان هم این توزیع و عرضه ادامه پیدا کند.
اما آیا بعد از ماه رمضان مردم ایران به گوشت احتیاج ندارند یا مصرفشان کاهش پیدا می‌کند؟ آیا پس از عید نوروز تولید صنعت دامداری ایران چنان افزایش خواهد یافت که مدیریت بازار گوشت کشور بدون واردات _چه گوشت سرد و چه گوشت گرم_ به راحتی امکان پذیر خواهد بود؟
نکته مهم در این باره آن است که از هم اکنون در مورد تراز تامین مصرف نهاده‌های دام و طیور هشدار داده می‌شود.
در این هشدار گفته می‌شود که در ماه‌های آینده به‌ویژه در بهار و تابستان، میزان ذخیره نهاده‌های دام و طیور ناکافی است و ممکن است پاسخ نیازهای بازار را ندهد.
البته مشکل فقط به گوشت قرمز محدود نمی‌شود، هم‌اکنون پیاز در بازار نایاب است و از کیلویی حدود 12هزار تومان به حدود 30 تا 35 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است.
این به آن معنی است که در ماه اخیر پیاز به حدود سه برابر قیمت رسیده است و اگر چنین روالی به سایر محصولات کشاورزی تعمیم پیدا کند در سال آینده امنیت غذایی بسیاری از شهروندان ایرانی مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد.
این نکته البته مورد توجه رئیس جمهور باید قرار گیرد؛ چراکه ایشان بارها در مورد لزوم ایجاد امنیت غذایی برای شهروندان ایرانی صحبت کرده است و وعده برقراری آن را داده است.
آیا سید ابراهیم رئیسی می‌خواهد با وضعیتی که اقلام اصلی غذایی در معرض انفجار قیمت قرار دارد امنیت غذایی را حفظ کند؟
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای