آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27527

ساداتی‌نژاد؛ پیشتاز نوسازی حکمرانی

ساداتی‌نژاد؛ پیشتاز نوسازی حکمرانی/با گذشت بیش از 15 ماه از استقرار دولت سیزدهم، اینک مشخص شده یکدست شدن قوای حکومت و استفاده

ساداتی‌نژاد؛ پیشتاز نوسازی حکمرانی
با گذشت بیش از 15 ماه از استقرار دولت سیزدهم، اینک مشخص شده یکدست شدن قوای حکومت و استفاده از «ید واحده» جناح راست و دانشگاه امام صادق(ع) و پایداری‌چی‌ها و… نتیجه‌ای جز دلار چهل و چند هزار تومانی، تورم چند صد درصدی، گوشت کیلویی 250 هزار تومانی و کمبود گاز و برق در کشوری که چاه‌های گاز و نفت، آن به رتبه دوم و سوم جهانی دارد، درپی نداشته است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ ابوالقاسم گل‌باف | اما ساداتی‌نژاد در بدو ورود به وزارت جهاد کشاورزی ، مستقیما ایده افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه تمام‌شده و اقتدار و امنیت غذایی را در ذهن پرورده و انتخاب‌های خود (نه تحمیل‌ها) را براساس شناخت تقریبی از افراد دور و بر و دولتی‌ها انجام داده و همین اعتماد به آشنایی صرف، موجبات آماربازی، عدم ‌موفقیت تنظیم بازار و رانت در نهاده‌های وارداتی و خالی کردن خزانه چند هزار میلیارد تومانی تعاون روستایی و اتحادیه مرکزی و… شده است.
با این همه، امسال پس از بررسی احکام صادره 16 - 15 ماهه گذشته، به نظر می‌رسید ناگهان وزیر متوجه شده بعضی از دارندگان حکم از وی، در زندان به‌سر می‌برند و برخی از کار معلق شده یا در بازرسی، نهادهای نظارتی و … پرونده دارند و ناکارآمدی برخی دیگر موجب شده تا ساداتی‌نژاد به نقد مدیریتی در وزارتخانه بپردازد.
اینک سوال این است که چرا شرکت پشتیبانی امور دام، باید دام بخرد و بفروشد، بدون اینکه به سود و ضرر مادی و معنوی آن بیندیشد؛ در حالی که تشکل‌های ذی‌ربط صنعت دام و طیور می‌توانند بدون تحمیل هزینه سیاسی به دولت و انبارها و سردخانه‌های تاریخ مصرف گذشته، به تنظیم بازار بپردازد.
GTC چه می‌کند و چه تخصصی در کشاورزی قراردادی دارد؟! و چرا کیفیت محصولات وارداتی آن به‌شدت قابل نقد است؛ چون تاجر بخش خصوصی و واردکننده تخصصی قرار نیست به خودش رانت، سفر خارجی و… بدهد.
پس به مناسب‌ترین قیمت و باکیفیت‌ترین محصول را، خریده و وارد می‌کند تا در رقابت با دیگران به قیمت مناسب عرضه نماید، در حالی که GTC چنین بیانیه ماموریتی ندارد.
چه می‌شود که با گذشت 4 ماه از سال زراعی پیش، هنوز آمار تولیدات سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ استخرج نشده و به صورت پراکنده هرکس ارقامی اعلام می‌کند.
شرکت خدمات حمایتی با هزاران میلیارد تومان بدهی و صدها کارمند و کارشناس مواجب‌بگیر چه می‌کند، به جز امر و نهی به تولیدکننده (در حالی که هیچ نقشی در تولید یا حمایت تسهیلات در آن ندارد) و برخی دیگر از نهاده‌ها و ظاهراً حمایت یارانه، که در مواردی به … انجامیده و به نوعی ترمز چرخ تولید بودن به اتکای چوب حکومت، بالای سرِ سرمایه‌گذار و کارآفرین بخش تولید کود.
تعاون روستایی مخزن پول‌سازی، رأی‌سازی و حاشیه‌سازی دولت‌ها شده که انبارهای زعفران آن خالی می‌شود و کسی را رایای پیگیری نیست؛ چراکه تعاون روستایی مسئول خرید بدون دغدغه و فروش در حیاط خلوت است و حتی گوجه، پیاز و سیب‌زمینی در این وادی قابل مدیریت کردن نیست چه رسد به خرما، کشمش، زعفران، مرکبات شب عید و … .
با این حال، قاعدتاً ساداتی‌نژاد به این نتیجه رسیده است که یک‌سال مدیریت این چنینی به اقتدار کشاورز و غذا نینجامیده و فقط آمارهای دهان پرکن دست‌ساز، وعده‌های کاغذ رنگی، قیمت‌های دستوری، در شبه‌جزیره‌ای که برخی از معاونین به‌جای خدمت به وزارتخانه در اتاق‌های در بسته خود نقشه وزیر شدن را در سر می‌پرورانند و یک پله پایین‌تر مدیرانی که به عشق نمایندگی مجلس گعده بر پا می‌کنند؛ اما کار وزارتخانه تنها با شعار «می‌شود و خواهد شد» رتق و فتق می‌شود.
کارشناسان بر این عقیده‌اند که برخی وزرا به این نتیجه رسیده‌اند که «اداره امور مملکت با توصیه عمه و خاله نمی‌شود»؛ پس باید طرحی نو درانداخت آن هم با تیغ جراحی و شکافتن سقف و دور کردن برخی اقربا، اتفاقاتی که در چندماه گذشته در سطح مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی رخ داد، اگر عمومیت در دیگر وزارتخانه‌ها اجرا نشده باشد، مسلماً می‌توان گفت که ابتکار عمل ساداتی‌نژاد است و وی پیشتاز نوسازی حکمرانی و روی آوردن به سمت مدیران توانمند و کاردانی است که به نوعی حاشیه‌نشین بوده‌اند یا در اثر نقد عملکرد وزیر و اطرافیانش مورد غضب قرار گرفته بودند.
آنچه مبرهن است، معاون، مشاور، رئیس سازمان و مدیرکل دانا، هم نقدپذیر است هم نقدکننده و این دو صفت مدیران این چنینی آینده مطلوب کاری وزارتخانه و وزیر را بیمه می‌کنند.
اینک که وزیر مقدمه واگذاری تنظیم بازار به مردم را کلید زده، امید است در نوسازی حکمرانی در وزارتخانه و طی کردن راه 30 ماه آینده دولت سیزدهم، مسیر مطلوبی را براساس انتخاب مدیران آگاه، کاردان، با تجربه، فهمیده و مورد اقبال بخش طی کند.

سرمقاله ماهنامه دام و کشت و صنعت شماره ۲۷۰ - دی ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای