آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33131

ساماندهی سموم کشاورزی امری ضروری است

دستگاه‌های نظارتی پای کار بیایند مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور، ساماندهی سموم کشاورزی را امری ضروری خواند و گفت: با توجه به رشد روزافزون علف‌های هرز و آفات

ساماندهی سموم کشاورزی امری ضروری است

دستگاه‌های نظارتی پای کار بیایند

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور، ساماندهی سموم کشاورزی را امری ضروری خواند و گفت: با توجه به رشد روزافزون علف‌های هرز و آفات کشاورزی نظارت و رصد سموم کشاورزی از مبادی مختلف ضرورت دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا؛ علیقلی ایمانی امروز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین اظهار کرد: در شرایط کشاورزی امروزه وجود تنوع در سموم امری ضروری است از طرفی تعداد علف هرز، بیماری‌ها و آفات به شدت در حال افزایش است و براساس این اتفاق باید سم موردنظر براساس نوع علف هرز و آفات تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی ادامه داد: گاهی اوقات سموم پلمب شده از گمرکات وارد کشور می‌شود که به نظر می‌رسد باید از همان مبادی ورودی رصد و نمونه‌گیری انجام شود و بعد از تأیید وارد کشور شود.

کارخانجات سم‌سازی باید مورد رصد و بررسی قرار بگیرند

مدیرعامل بنیاد گندمکاران کشور نظارت بر عملکرد کارخانجات تولید سموم را امری ضروری خواند و تاکید کرد: کارخانجات سم‌سازی هم باید مورد رصد و بررسی قرار بگیرند و سموم خارج شده از کارخانه هم باید آزمایش و تست شوند از سویی دیگر نظارت بر سموم در مبادی توزیع و مصرف نیز ضروری است.

دستگاه‌های متولی نباید از امر نظارت غافل شوند

ایمانی با بیان اینکه بسیاری از سموم علاوه‌بر آنکه اثر مثبت و خوبی ندارند خسارت‌زا هم هستند، یادآور شد: تا زمانی که کشاورز متحمل خسارت نشود، نمی‌تواند کیفیت لازم سموم را تشخیص دهد لذا دستگاه‌های متولی نباید از امر نظارت غافل شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی از سموم تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و در داخل کشور تولید و توزیع می‌شود، گفت:‌ ساماندهی حوزه سموم یک مسئله کلان است و دستگاه‌های نظارتی باید برای رفع چالش‌های این حوزه پای کار بیایند.
به گفته رئیس خانه کشاورز گلستان؛ دستگاه‌های قضایی در مقابله با متخلفان حوزه سموم کشاورزی باید طوری برخورد کنند که مجازات اتفاق افتاده کارساز باشد و جلوی تخلفات را بگیرد و کسی نتواند خارج از شبکه نسبت به واردات سم اقدام کند.

باید برخی از تصدی‌گری‌ها در حوزه کشاورزی را به بخش خصوصی واگذار کرد

ایمانی با بیان اینکه پتانسیل و توانمندی بخش دولتی و سازمان جهاد کشاورزی همان چیزی است که در حال حاضر می‌بینیم، افزود: باید برخی از تصدی‌گری‌ها در حوزه کشاورزی را به بخش خصوصی واگذار کرد و بخش خصوصی نیز برای کمک به حوزه کشاورزی مجهز کرد، از مرکز خدماتی که سه کارشناس با رشته کاری غیرمرتبط دارد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای