آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28952

سایه سنگین روسیه بر احیای برجام

رابرت مالي، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران در مصاحبه اي گفت: در عين حال که به توقف اقدامات ايران و محدود کردن فعاليت‌هاي هسته ‌اي اين کشور اعتقاد داريم

سایه سنگین روسیه بر احیای برجام
رابرت مالي، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران در مصاحبه اي گفت: در عين حال که به توقف اقدامات ايران و محدود کردن فعاليت‌هاي هسته ‌اي اين کشور اعتقاد داريم اما حاضريم به طور غيرمستقيم وارد مذاکره با ايران شويم.
اخبار سبز کشاورزی ؛ رابرت مالي در ادامه اعلام کرد: ديپلماسي هرگز به پايان نمي ‌رسد حتي در شرايطي که ما سرگرم اقدامات ديگر هستيم شامل تحريم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ايران در منطقه و بسيج کردن جامعه جهاني.
نماينده ويژه آمريکا در امور ايران تصريح کرد: مذاکرات غيرمستقيمي را با ايران داشتيم و علنا اعلام کرديم که آماده‌ ايم مذاکرات غيرمستقيم را ادامه دهيم اما در عين حال براي توقف اقدامات ايران و يا محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران ترديد نخواهيم کرد بنابراين موضوع بر سر ديپلماسي يا ساير گزينه‌ها نيست؛ موضوعات با همديگر پيگيري مي ‌شوند.
مالي گفت: دو سال پيش که ما روي کار آمديم به دليل تصميم نسنجيده دولت قبل براي خروج از توافقي که کار مي‌ کرد شرايط خطرناکي را تحويل گرفتيم.
او افزود: ايران برنامه توليد سلاح هسته ‌اي خود را از سر نگرفته‌ اند. اگر اين اقدام صورت گيرد شرايط تغيير خواهد کرد اما به اين مرحله چندان نزديک نيستيم چرا که ساخت بمب هسته‌ اي به تلاش ‌هاي طولاني ‌تري نياز دارد. با اين حال ما با اين مقدار که آن‌ ها به توليد سلاح هسته ‌اي نزديک هستند راحت نيستيم. به همين خاطر مسير ديپلماتيک را در پيش گرفته ‌ايم و همانطور که بايدن گفت اگر اين راه به نتيجه نرسد تمام گزينه‌ ها روي ميز خواهد بود.
با اين وجود که نماينده ويژه آمريکا در امور ايران براي مذاکره اعلام آمادگي کرده است اما بار ديگر روس ها وارد ميدان شده اند تا مانع احياي برجام شوند.
بر همين اساس اوليانوف، نماينده دائم فدراسيون روسيه در سازمان هاي بين المللي در وين در خصوص وضعيت کنوني برجام مدعي شد: شرايط کنوني حول برجام را مي توان به بن بست خورده توصيف کرد. از ابتداي سپتامبر مذاکرات ديپلماتيک کمابيش جدي وجود نداشته است. با اين وجود، تاييد اينکه برجام مرده است، به قطع زودتر از موعد است.
ميخائيل اوليانوف، نماينده دائم فدراسيون روسيه در سازمان هاي بين المللي در وين در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک در مورد اينکه شرايط حول معامله هسته اي به شکل مي باشد، در مورد روحيه اعضا مذاکرات برجام، توضيحاتي را مطرح کرد.
وي تاکيد کرد که اعضاي غربي مذاکرات وين اراده سياسي براي به پايان رساندن مذاکرات را ندارند، برعکس ايران اين اراده سياسي را دارد.
اوليانوف در خصوص وضعيت کنوني برجام اذعان کرد: متاسفانه شرايط کنوني حول برجام را مي توان به بن بست خورده توصيف کرد. از ابتداي سپتامبر مذاکرات ديپلماتيک کمابيش جدي وجود نداشته است. شانس براي احياي برجام وجود دارد. براي اين امر تصميم سياسي تمامي اعضاي روند وين براي بازگشت به ميز مذاکرات لازم است تا مذاکرات تا روند را به نقطه معقول برسانيم.
در همين خصوص و در رابطه با اظهارات عجيب مقامات روسي، علي اصغر زرگر، تحليلگر ارشد مسائل بين الملل مي گويد: وزيرخارجه پيشين ايران در گذشته عنوان کرده بود که روسيه در روند مذاکرات برجام کارشکني کرده بود و مصاديقي از آن را نيز عنوان کرده بود.
وي افزود: در مقاطعي در روند برجام شاهد بوده‌ايم که روسيه همسو با ايران نبوده و از ايران حمايت نمي‌کرده است. اين رويه متضاد روسيه به دلايل مختلفي وابسته است. بايد توجه داشت که روسيه يک کشور آسيايي اروپايي است و منافع امنيتي، تجاري، سياسي و اقتصادي خاص خود را دارد که مشخصا اين منافع را فداي ايران نمي‌ کند و نخواهد کرد.
زرگر ادامه داد: روسيه منافعي در همکاري با غرب دارد و از طرفي نيز قسمت اعظمي از خاک اين کشور در آسيا قرار دارد و با کشورهاي شرقي نيز ارتباط تنگاتنگي دارد.
وي افزود: روسيه امروز در خليج فارس و خاورميانه نيز منافعي دارد که همواره ملاحظه آن ها را مي ‌کند و به علت داشتن منافع متعدد که بعضا شايد در تضاد با منافع ايران باشند، نمي‌ تواند از ايران حمايت کند.
اين تحليلگر ارشد مسائل بين الملل تصريح کرد: امروز صحبت‌ هاي اوليانوف نيز آينه ‌اي از همان سياست آن ها بود. يعني نه به گونه ‌اي شفاف صحبت کردند که ساير کشورها از آنها آزرده شوند و نه به گونه‌ اي صحبت کردند که ايران را از دست دهند.
نکته اساسي اين است که روسيه تمايل ندارد اختلافات ايران و آمريکا حل و فصل شود و به همين علت است که بعضا سياست ‌هاي متفاوت از آن ها در قبال ايران مشاهده مي‌‌کنيم.

منبع آرمان امروز

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای