آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22973

سخنگوی صنعت آب: برنامه‌ای برای واردات آب نداریم

سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر شهر و استان خاصی وجود ندارد که بتوان آن را دچار تنش آبی قلمداد کرد وجود ندارد. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر، آب

سخنگوی صنعت آب: برنامه‌ای برای واردات آب نداریم
سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر شهر و استان خاصی وجود ندارد که بتوان آن را دچار تنش آبی قلمداد کرد وجود ندارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ، آب آشامیدنی یکی از حقوق اولیه هرشهروندی به شمار می‌آید. حقوقی نه تنها در بسیاری از روستاهای ما رعایت نشده بلکه در تابستانی که گذشت به علت مشکلاتی که برای برخی از استان‌ها پیش آمده بود از مردمانش سلب شده بود.
حالا با پایان یافتن سال آبی مشخص شده که بارش‌های سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کاهشی ۱۸ درصدی نسبت به سال‌های نرمال داشته، با این وجود، با حداقل تنش، سال آبی را پشت سر گذاشتیم. با این وجود مردمان استان‌هایی نظیر؛ خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان و….. که در تابستان بی آبی و برخی جیره بندی آب را تجربه کردند این نگرانی وجود دارد که آیا آب جیره بندی می‌شود؟
فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب، می‌گوید: سیاست‌ها یی که در تابستان اعمال کرده‌ایم همچنان ادامه دارد و در تلاشیم تا حد ممکن جیره بندی آب اتفاق نیفتد.
این در حالی است که سخنگوی صنعت آب هفته گذشته سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ کم‌آب‌ترین سال نیم قرن اخیر گذشته دانسته و گفته بود: سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در بین ۵۳ سال اخیر، رتبه ۴۴ را از نظر میزان بارش‌ها داشت و جزو ۲۰ درصد سال های کم‌آب نیم‌قرن اخیر کشور بود.

در حال حاضر تنش آبی وجود ندارد

اما اگر بخواهد جیره بندی آب اتفاق بیفتد برای کدام استان هاست؟ استان‌هایی که در فصل گرم تابستان بار این تجربه را به دوش کشیده بودند یا آنکه هنوز وخامت اوضاع به حدی نرسیده است که مشخص شود کدام استان‌ها احتمال جیره بندی آب برایشان وجود دارد؟
سخنگوی صنعت آب در این زمینه توضیح می‌دهد: در حال حاضر مدلی که برای تأمین آب شرب وجود دارد تنش آبی در شهرها را نشان نمی‌دهد.
وی ادامه داد: اما در صورتی که در آینده شرایط بارش، دما و… به سمتی رود که برخی از شهرها دچار تنش آبی شوند، احتمال جیره بندی آب وجود دارد و در آن صورت به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.
قاسم زاده اضافه کرد: در حال حاضر شهر و استان خاصی وجود ندارد که بتوان آن را دچار تنش آبی قلمداد کرد، به عبارتی سطح حساسیتی که وجود دارد مسأله‌ای مبنی بر تنش آبی را نشان نمی‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال چرا با وجود آنکه روستاهای بسیاری از استان‌های پرآب از داشتن نعمت آب شرب محروم هستند، گفت: در جهاد آبرسانی شاخص آبرسانی روستایی به ۹۳ درصد ارتقا پیدا می‌کند و با این موضوع روستاهای بسیار دور افتاده و خالی از سکنه که محدوده سکنه شأن با یکدیگر کم است و یا تعداد ساکنین آن کم است ممکن است تا انتهای این دولت نباشد ولی در دولت بعد اجرایی می‌شود

برنامه‌ای برای واردات آب وجود ندارد

اما در چنین شرایطی بهتر نیست همچو واردات برق. بنزین واردات آب هم داشته باشیم؟ آیا وزارتخانه مربوطه تدبیری برای این موضوع در نظر گرفته است و آن را در دستور کار خود قرار داده است؟ سخنگوی صنعت آب در پاسخ به این سوال گفت: هیچ برنامه‌ای مبنی بر واردات آب وجود ندارد، اما در صورت نیاز پایبند به حقوق خود در حوزه بین الملل هستیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای