آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16061

سرمایه‌گذاری در زمین با مدیریت پسماند

افزایش جمعیت انسان‌ها و افزایش مصرف سبب شده تا پسماند یکی از چالش های زیست محیطی کره زمین شود. مدیریت پسماند می‌تواند راهی برای سرمایه گذاری در کره زمین باشد.

سرمایه‌گذاری در زمین با مدیریت پسماند

به مناسبت روز جهانی زمین پاک

افزایش جمعیت انسان‌ها و میزان تولید و به تبع آن افزایش میزان مصرف سبب شده تا پسماند تولیدی در دنیا تبدیل به یکی از چالش های زیست محیطی کره زمین شود. کنترل و مدیریت پسماند می‌تواند راهی برای سرمایه گذاری در کره زمین باشد. این سرمایه گذاری می‌تواند در مقیاس کوتاه مدت و بلند مدت، سود خوبی به انسان و محیط زیست برساند.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایسنا، انسان‌ها برای هر چیزی که آن را ارزشمند می‌پندارند، سرمایه گذاری می‌کنند. سرمایه گذاری یعنی انسان می‌داند که در ازای پول، زمان یا توانی که خرج می‌کند، چیزی ارزشمندتر و گران‌بها تر به دست می‌آورد.
شعار امسال روز جهانی زمین پاک که دوم اردیبهشت ماه به آن اختصاص داده شده است، به همین موضوع می‌پردازد. «در سیاره ما سرمایه گذاری کن» شعاری است که برای دوم اردیبهشت یا ۲۲ آوریل ( روز جهانی زمین پاک) در نظر گرفته شده است.
شاید ارزشمندترین چیزی که انسان برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی آن ندارد، محیط زیست باشد. شاید دلیل این بی‌مهری، خدمت بی چشمداشت زمین و محیط زیست به انسان است. اگر انسان‌ها مجبور به هزینه برای محیط زیست بودند، ارزش آن را بیشتر درک می‌کردند.
سرمایه گذاری در زمین، می‌تواند به اشکال مختلفی باشد. کاشت درخت، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، حفاظت از گونه‌های زیستی و جانوری و هزاران مورد دیگر می‌تواند به عنوان سرمایه گذاری در کره زمین شناخته شود. یکی از مصادیق سرمایه گذاری در کره زمین، کنترل تولید، دفع و از بین بردن پسماند است.
در هزاره سوم و با رشد فزاینده جمعیت کره زمین، میزان پسماند تولیدی بشدت افزایش یافته و این مورد سبب شده تا محیط زیست به شکل بی‌رحمانه‌ای میزبان دورریختنی‌های انسان شود.
*امروزه یکی از مشکلات بسیار جدی محیط زیست کشور، مساله مدیریت نادرست انواع پسماندهای شهری، خانگی، صنعتی، بیمارستانی و خطرناک است.
*این پسماندها باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت منابع زیستی (آب، خاک و هوا) می‌شوند.
*پسماندها در بسیاری از موارد سبب ایجاد تنش‌های اجتماعی منطقه‌ای نیز می‌شوند.
*میزان خسارت‌های وارده به محیط زیست ناشی از مدیریت نادرست پسماندها سالانه حدود ۴۴۸هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
*دفن غیر اصولی، عدم تفکیک زباله، اشغال زمین ، آلودگی منابع خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی ناشی از نشت و نفوذ شیرابه، تولید گازهای گلخانه‌ای، تخریب سیما و منظر محیط زیست از دلایلی است که سبب آسیب پسماندها به محیط زیست می‌شود.
*کشورهای پیشرفته و برخی جوامع درحال‌توسعه نزدیک به ۷۰ درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند.
*برآوردها نشان می‌دهد که تنها ۱۰ تا ۱۷ درصد پسماندها در ایران تفکیک می‌شود.
*با تصویب قانون شهرداری‌ها در سال ۱۳۴۸ برای اولین بار در کشور، شهرداری‌ها موظف شدند تا مکان‌های مجاز برای دفع فاضلاب و پسماندها و لجن را به اطلاع عموم برسانند.
*به‌طور مشخص اولین قانون که به‌طور خاص به موضوع پسماندها می‌پردازد «قانون مدیریت پسماندها» مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی است.
*به‌موجب این قانون مدیریت پسماندها چارچوب قانونی برای پسماندها تعیین شده است.
*بهترین روش مدیریت پسماند «بازیافت» آن است.
*بازیافت زباله در دنیا درآمدزا و اشتغال زا است و به همین علت پایه اقتصادی بسیاری از کشورها بر مبنای بازیافت زباله است.
*شیوه‌های بازیافتی که در کشور داریم، اصلا شیوه‌های مناسبی نیست و از طریق مجاری غیرقانونی و دوره‌گردها و سازمان‌های سیاهی که شکل گرفته است، انجام می‌شود و این روند باید متوقف شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای