آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17381

سرگردانی میلیون ها تن غلات در اوکراین

در حالیکه با بستن بنادر اوکراین در دریای سیاه میلیون ها تن غلات در اوکراین گیر افتاده، یک عضو ارشد سابق شورای آتلانتیک می گوید: با این اقدام روسیه عمداً سعی

سرگردانی میلیون ها تن غلات در اوکراین

تلاش روسیه برای ایجاد گرسنگی در کشورهای جهان سوم

در حالیکه با بستن بنادر اوکراین در دریای سیاه میلیون ها تن غلات در اوکراین گیر افتاده، یک عضو ارشد سابق شورای آتلانتیک می گوید: با این اقدام روسیه عمداً سعی می‌کند در کشورهای جهان سوم گرسنگی ایجاد کند.
اخبار سبز کشاورزی : اوکراین که سبد نان اروپا نامیده می شود، یکی از بزرگترین صادرکنندگان ذرت، گندم و جو به اتحادیه اروپا است، اما جنگ تاثیر زیادی بر کشاورزان کشور دارد. فراتر از تخریب زمین های کشاورزی، مسدود کردن بنادر دریای سیاه اوکراین توسط روسیه به این معنی است که غلات را فقط می توان از طریق راه آهن یا جاده به خارج از کشور ارسال کرد. به طوری که اگرچه قبل از حمله روسیه، اوکراین تا ۶ میلیون تن غلات در ماه صادر می کرد اما به گفته تحلیلگران در ماه مارس ۳۰۰ هزار تن و در آوریل نیز ۹۰۰ هزار تن غلات صادر کرده است.

با بسته شدن بنادر اوکراین در دریای سیاه ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین گیر کرده است

نکته قابل توجه اینکه به گفته یک مقام غذایی سازمان ملل متحد حدود ۲۵میلیون تن غلات در اوکراین گیر کرده و قادر به خروج از کشور نیست؛ بزرگترین مشکل این است که به دلیل محاصره روسیه، صادرات از طریق بنادر اوکراین در دریای سیاه غیرممکن است. این مقام غذایی سازمان ملل متحد می گوید: تنها مسیرهای زمینی از طریق لهستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان را به عنوان گزینه‌های صادراتی باقی گذاشته است و با این حال، آنها نمی‌توانند چنین حجم عظیمی را از مسیرهای نامبرده عبور دهند و در بحث جاده و راه آهن به طور خاص در کشور لهستان مشکل داریم.

250هزار هکتار کشت قراردادی گندم 250هزار هکتار کشت قراردادی گندم

گرسنگی می تواند فقیرترین افراد جهان را تحت تأثیر قرار دهد

گفتنی است اوکراین یکی از بزرگترین کشورهای کشاورزی در جهان است و مشکلات اوکراین می تواند خیلی زود به یک مشکل جهانی تبدیل شود. به طوری که طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، روسیه و اوکراین حدود ۱۹ درصد از صادرات ذرت جهان و ۲۹ درصد از صادرات گندم را تشکیل می دهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان است و تهدیدی که برای عرضه آن وجود دارد، قیمتها را بالا برده و مصرف کنندگان و رستوران داران را تحت تأثیر قرار داده است.
با این وجود مساله اساسی در حال حاضر میلیون ها تن غلات موجود در اوکراین است که نمی توان آنها را صادر کرد و در این خصوص آندرس آسلوند، اقتصاددان سوئدی و عضو ارشد سابق شورای آتلانتیک، به یورونیوز اعلام کرده است اگر این غلات صادر نشوند، به هر طریقی از بین خواهند رفت.
این عضو ارشد سابق شورای آتلانتیک افزود: لذا مشکلات صادرات و کاهش بالقوه تولید عواقب شدیدی برای جهان خواهد داشت؛ این بدان معناست که در جهان گرسنگی وجود خواهد داشت و به نظر بنده، روسیه عمداً سعی می‌کند در کشورهای جهان سوم گرسنگی ایجاد کند.
او گفت که جبران محاصره روسیه در دریای سیاه با افزایش صادرات از طریق مرز زمینی با اتحادیه اروپا غیرممکن است، زیرا غلات فضای زیادی را اشغال می کند.
از سوی دیگر بر اساس این گزارش، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که این انسدادها به عنوان عاملی برای افزایش قیمت مواد غذایی در نظر گرفته می شود که در ماه مارس پس از تهاجم روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسید، اما در آوریل کمی کاهش یافت.
لازم به ذکر است: اوکراین دارای برخی از بهترین زمین های کشاورزی در جهان است و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در حال مدرن سازی این بخش بوده است. در سال ۲۰۲۱، وزارت سیاست کشاورزی و غذا اوکراین اعلام کرد که اوکراین ۱۰۶ میلیون تن غلات، حبوبات و دانه های روغنی تولید کرده است که یک رکورد محسوب می شود.

چگونه جنگ زمین های کشاورزی اوکراین را ویران کرده است؟

بر اساس این گزارش تهاجم روسیه به اوکراین مانع تکرار شدن رکورد تولید غلات، حبوبات و دانه های روغنی شده است و لذا سازمان فائو تخمین می زند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از مناطق کاشته شده برای کشت زمستانه در اوکراین در طول فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ برداشت نشده باقی می ماند و از سوی دیگر ابهامات قابل توجهی در مورد ظرفیت کشاورزان اوکراینی برای کاشت محصولات در طول محصول بهاره که به سرعت نزدیک می شود وجود دارد.
آندری نووسلوف، تحلیلگر جهانی در این خصوص به یورو نیوز گفته است: کشاورزان اوکراینی با کمبود سوخت، کود و تجهیزات مواجه هستند و بسیاری از کشاورزان مناطق اطراف شمال اوکراین بسیاری از تجهیزات خود را از دست داده اند و مزارع آنها پر از «مین» است و این خود خطری است که برای محصولات بهاره وجود دارد به خصوص اینکه برخی از کشاورزان اعلام کرده اند که به دلیل مین نمی توانند هیچ کار میدانی انجام دهند.
به این ترتیب نووسلف از اتحادیه اروپا خواست تا به افزایش صادرات از طریق مرز زمینی اوکراین، به ویژه از طریق لهستان و رومانی، کمک کند تا از آنجا به سایر بنادر برسد. وی افزود: با این حال، نمی توان بسته شدن بنادر دریای سیاه اوکراین را جبران کند.
نووسلوف گفت: حتی اگر جنگ پایان یابد، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تمام مین‌ها در دریای سیاه پاکسازی شود و هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، روز به روز قیمت گندم و غیره بیشتر می شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای