آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19163

سلامت غذا؛ سلامت جامعه

همایش روز جهانی سلامت غذا، سه‌شنبه 17 خرداد 1401 برابر با 7 ژوئن 2022 در سازمان حفظ‌نباتات کشور برگزار شد.

سلامت غذا؛ سلامت جامعه
همایش روز جهانی سلامت غذا، سه‌شنبه 17 خرداد 1401 برابر با 7 ژوئن 2022 در سازمان حفظ‌ نباتات کشور برگزار شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در این همایش که با حضور وزیر جهاد کشاورزی؛ مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت کشاورزی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ‌نباتات، رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم دفع‌آفات‌نباتی و دیگر مسئولان، کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان برگزار شد.
علاوه‌بر پرداختن به موضوعِ اهمیت توجه به سلامت غذا و چگونگی ارتقای آن، از دو سامانه «نهالستان» و «سِماک» نیز رونمایی گردید.

لزوم حرکت به‌سمت شناسنامه‌‌دار کردن محصولات کشاورزی

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی در این همایش گفت: محصولات کشاورزی که در کشور عرضه می‌شوند و همچنین محصولات صادراتی باید دارای شناسنامه کامل از نظر رصد و پایش و سلامت غذایی باشند. وی با اشاره به ضرورت آگاهی‌رسانی به کشاورزان اظهار داشت: در کشور با مشکل تولید سموم تقلبی مواجه هستیم که باید با قدرت و قوت جلوی آن را گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در کنار تولید سموم با کیفیت، باید مسئله مکانیزاسیون و ادوات سمپاش باکیفیت و کارآمد را نیز در نظر داشته باشیم. همچنین ساداتی‌نژاد گفت: سازمان دامپزشکی نیز یکی دیگر از بازوهای مهم در دست‌یابی به سلامت غذا به‌شمار می‌رود.

امنیت ملی به امنیت غذایی گره خورده است

سید جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز طی سخنانی اظهار داشت: متاسفانه گرسنگی در دنیا در حال افزایش است و چشم‎انداز آینده امنیت غذایی چندان روشن نیست. عواملی مانند تغییرات اقلیمی، جنگ‌های منطقه‌ای و زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی، کمبود غذا در دنیا را تشدید می‌کند. به گزارش «دام و کشت و صنعت»، سیدجواد عسکری در نشست سازمان حفظ‌نباتات به مناسبت روز جهانی غذا با محوریت سلامت محصولات کشاورزی اظهار داشت: یکی از مزیت‌های نسبی در کشور ما تولید محصولات ارگانیک است که ظرفیت‌خوبی در این زمینه داریم و باید از آن استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید غذای سالم نیز مجلس شورای‌اسلامی به‌عنوان یک دستگاه نظارتی آمادگی همکاری و اقدامات لازم را دارد، گفت: هر کشوری که در جهت دست‌یابی به غذا تلاش نکند در آینده به‌صورت جدی آسیب خواهد دید.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر به‌دنبال دیپلماسی غذایی و نقش‌آفرینی در تامین غذا و صادرات آن هستیم باید توجه ویژه‌ای به سازمان حفظ‌نباتات داشته باشیم تا این مسیر را دنبال کنیم.

40درصد امنیت غذایی وابسته به فعالیت سازمان حفظ‌نباتات است

در ادامه شاهپور علایی‌مقدم در نشست سازمان حفظ‌نباتات به‌مناسبت روز جهانی غذا با محوریت سلامت محصولات کشاورزی اظهار داشت: حدود 600 نوع آفت و بیماری در گیاهان شناسایی شده که باید با آنها مبارزه کنیم و 40درصد امنیت غذایی در هر کشوری وابسته به فعالیت سازمان حفظ‌نباتات آن کشور است.
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آفت‎کش‌ها در کشور از متوسط جهانی پایین‌تر است، افزود: میزان واردات محصولات کشاورزی 27 و نیم میلیون تن و میزان صادرات آن 5 میلیون و 400 هزار تن است که سازمان حفظ‌نباتات باید بر این حجم واردات و صادرات نظارت داشته باشد. رئیس سازمان حفظ‌نباتات کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت 57درصد نیروی کارشناسی در این سازمان خالی است و امیدواریم که کمک‌های لازم صورت گیرد تا سازمان حفظ‌نباتات بتواند نیروهای کارشناسانی لازم را به خدمت بگیرد.
علایی‌مقدم با اشاره به معرفی سامانه نهالستان برای صدور گواهی بهداشتی اندام‌های تکثیرشونده در سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای گیاهی گفت: سالانه 100 میلیون نهال در کشور تولید می‌شود که 50 میلیون نهال آن خارج از کنترل سازمان حفظ‌نباتات است که می‌تواند منشأ گسترش آفات، بیماری‌ها و … باشد.

ظرفیت تولید 450 هزار تُنی و مصرف حدود 40 هزار تنی سموم کشاورزی در ایران

مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سموم کشاورزی در کشور 450 هزار تن و میزان مصرف داخلی نیز 45هزار تن است، گفت: باید برای ظرفیت‌های تولید داخل چاره‌اندیشی کرد که یکی از راهکارهای آن توسعه صادرات است.
گیل‌آبادی اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با بالا بردن کیفیت تولیدات خود، نقش مهمی در تامین سلامت و امنیت غذایی مردم بازی می‌کنند.

17 کارخانه تولیدتکنیکال در ایران

وی افزود: از زمان آزادسازی سم در سال 84 کارخانجات تولید داخلی برخلاف شرایط سخت تحریم، موفق به تامین و تدارک سموم کشاورزی کشور شده‌اند و علاوه‌بر آن در حال‌حاضر 8 کارخانه نیز در سطح کشوری 17 نوع تکنیکال مختلف را تولید می‌کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به تغییر نرخ ارز تعرفه‌های گمرکی عنوان کرد: بار دیگر تعرفه واردات سموم آماده مصرف و تکنیکال‌ها با هم برابر شده است و تولیدکنندگان سموم داخلی در این شرایط انگیزه تولید را از دست خواهند داد که لازم است چاره‌اندیشی مناسبی صورت گیرد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۳- اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای