آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19207

سگ‌هایی که امنیت شهروندان را چنگ می‌زنند

سگ‌هایی که امنیت شهروندان را چنگ می‌زنند/ رمقی برایش نمانده بود، تشنه و گرسنه در کوچه‌ها و اطراف خانه‌ها پرسه می‌زد، شاید دستی از دور بیاید و غذایی مانده،

سگ‌هایی که امنیت شهروندان را چنگ می‌زنند
رمقی برایش نمانده بود، تشنه و گرسنه در کوچه‌ها و اطراف خانه‌ها پرسه می‌زد، شاید دستی از دور بیاید و غذایی مانده، استخوانی جامانده در ظرف یا تکه‌های گاززده برایش بیاورد. نایی برایش نمانده اما جثه بزرگ و موهای کثیفش بچه‌ها را می‌ترساند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، اسمش را هرچه دوست دارید، بگذارید، ولگرد، بی خانمان، بلاصاحب، این نامگذاری‌ها چیزی از صورت مسئله حل نمی‌کند، امروز خیابان‌ها و معابر سطح شهر‌ها و روستا‌های تبریز، از حضور انبوهی از سگ‌های ولگرد، تبدیل به قفسی از رعب و وحشت شده است، ترس از سگ در نگاه‌های وحشت زده شهروندان، از کودکان گرفته تا حتی مرد‌های جوان، خانه کرده است.
وجود سگ‌هایی که نه تنها باعث رعب و وحشت می‌شوند، بلکه ناقل آلودگی و بیماری‌های زیادی هم هستند، بیماری هایی، چون هاری، کرم انگلی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان که باعث شده وجود آزادانه سگ‌ها بعنوان یک تهدید برای انسان و جامعه رقم بخورد و این معضل را تبدیل به یک فاجعه‌ای دردناک برای شهر‌های آذربایجان شرقی بدل سازد.
حضور سگ های ولگرد موضوعی است که این روزها نه تنها تصویر تبریز را از لحاظ منظر شهری مخدوش کرده، بلکه موجب نارضایتی و نگرانی شهروندان از تبعات و خطرات پرسه این حیوانات در سطح شهر شده است.
این روزها شاهد تجمع سگ های ولگرد در خیابان هایی مانند اشرفی لاله، رسالت، یاغچیان،مرزداران، راه آهن و روستاهای چسبیده به تبریز به ویژه آناخاتون هستیم که باعث ناراحتی بسیاری از هموطنان شده اند، سگ های در طرح و رنگ های متفاوت که آزادانه در سطح شهر پرسه می زنند و علاوه بر برهم زدن منظر شهری، احتمال خطرات جانی و بهداشتی را برای شهروندان نیز افزایش داده اند.

سگ ولگرد ۵ نفر را در تبریز راهی بیمارستان کرد

سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی هفتم خرداد امسال از مصدومیت پنج نفر بدنبال حمله و گاز گرفتگی توسط سگ ولگرد در باغات اطراف تبریز خبرداد.
وحید شادی‌نیا اظهار کرد: در این حادثه کودک پنج ساله مورد هجوم سگی در باغشان قرار گرفت و پدر خانواده به کمک فرزندش شتافت و کودک را از دست سگ نجات داد و خود پدر نیز مورد هجوم قرار گرفت و همسایگان به کمک پدر و پسر آمدند و متاسفانه انگشت دو همسایه بدنبال گازگرفتگی سگ قطع شد.
وی افزود: در ادامه سگ مهاجم، زن ۶۰ساله را در مسیر فرار مورد حمله قرار داد و مصدوم کرد.
سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: تمام مصدومان بلافاصله تحت اقدامات درمانی اورژانس قرار گرفته و توسط سه دستگاه آمبولانس به بیمارستان سینا تبریز انتقال یافتند.

ضرورت جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تاکید کرد.
احد صادقی اظهار کرد: لازم است در خصوص جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اقدامات جدی صورت گیرد.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: خواهشمندیم این موضوع در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به جد پیگیری و نسبت به ساماندهی اقدامات جدی صورت گیرد.

لزوم توجه به دغدغه عمومی شهروندان در ساماندهی سگ‌های بلاصاحب

احد صادقی، نائب رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص زنده گیری سگ‌های بلاصاحب و ملزومات آن گفت: در خصوص عقیم‌سازی سگ‌ها بایستی توجه داشته باشیم که روش زنده‌گیری چگونه است و خود شهرداری این کار را انجام می دهد یا پیمانکار؟ از سوی دیگر روش بیهوشی که در حال حاضر انجام می‌شود تا چه میزان مؤثر بوده و آیا نتیجه حاصل‌شده مطلوب است یا خیر؟
وی افزود: اینکه گفته می‌شود سگ‌ها بعد از عقیم‌سازی در محل قبلی رهاسازی می‌شوند تا قلمرو خود را حفظ کنند، تا چه حد عملیاتی است؟ وضعیت نباید به‌گونه‌ای پیش برود که دوباره همشهریان دچار مشکل شده و مسئله سگ‌های بلاصاحب حل‌نشده باقی بماند.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: امیدوارم بتوانیم قدم‌های عملیاتی برداریم تا به بهبود شرایط محیط‌زیست و خدمات شهری کمک کنیم. موضوع سگ‌های بلاصاحب هرچند مسئله کوچکی است اما با توجه به دغدغه‌های موجود، این موضوع حائز اهمیت بوده و اگر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب به‌صورت زیربنایی و اساسی باشد می‌توان فرصت داده و منتظر آغاز فعالیت پناهگاه جدید بود.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص کمیته‌ای که به‌منظور ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در فرمانداری تشکیل‌شده نیز قدردانی می‌کنیم چرا که درگیر شدن دستگاه‌های مختلف نسبت به وظایفشان، اهمیت موضوع را بیشتر کرده و می‌تواند به رفع مشکلات کمک کند.

اطلاع‌رسانی در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب صورت گیرد

پرویز هادی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص زنده گیری سگ‌های بلاصاحب گفت: بایستی دغدغه عمومی همشهریان در خصوص زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب مورد توجه قرارگرفته و اطلاع‌رسانی مناسب در این راستا انجام شود.
فریدون بابایی اقدم دیگر عضو شورا با تاکید بر لزوم حفظ و حراست بهداشت جامعه موضوع رسیدگی به سگهای بلاصاحب بخصوص در محدوده آناخاتون را اساسی خواند.

زنده گیری و عقیم سازی سگ‌های ولگرد با پیستول های بیهوشی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز در خصوص زنده گیری و دور سازی سگ های بلاصاحب گفت: زنده گیری و دورسازی سگ های بلاصاحب در تبریز توسط اکیپ های زنده گیری مناطق صرفا با استفاده از پیستول های بیهوشی انجام می گیرد.
جواد صدیقی در خصوص وضعیت عقیم سازی سگ های بلاصاحب اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله استعلام پیمانکار برای اجرای عقیم سازی سگ های بلاصاحب هستیم.
وی ادامه داد: البته همزمان با استعلام پیمانکار برای عقیم سازی، در حال احداث سایت مخصوص و پناهگاه حیوانات شهری هستیم که با تکمیل آن کلیه مراحل عقیم سازی و در این سایت انجام خواهد گرفت.
صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین راه کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب و کاهش زاد و ولد آنها ، از دسترس خارج کردن پسماندهای غذایی و منابع تغذیه این حیوانات است، افزود: به شهروندان توصیه می کنیم از رها سازی پسماندهای مواد غذایی در دسترس حیوانات خودداری کنند چون در دسترس بودن این پسماندها به عنوان غذا باعث افزایش بی رویه زاد و ولد حیوانات می شود.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در خصوص غذارسانی به سگ ها نیز افزود: غذا رسانی شهروندان به سگ ها از روی حیوانات دوستی و طبیعت دوستی است که در ظاهر امری خوشایند است اما در نتیجه این غذارسانی افزایش انفجاری تعداد سگها را شاهد هستیم که مستقیما تعادل زیست محیطی را به هم زده و باعث صدمه غیر قابل جبران به سایر گونه های حیات وحش در پیرامون شهرها شده است.
نکته قابل ذکر این است که بار‌ها اتفاق افتاده، اشخاصی که مورد حمله و گازگرفتگی سگ‌ها قرار گرفته اند، با وجود اینکه صاحب داشتند، اما از این آب گل آلود، بنام سگ‌های ولگرد سند زدند.
واقعیت این است که هیچکس راضی به معدوم کردن سگ‌ها نیست، چرا که این حیوانات در کنترل جمعیت دیگر جانوران، نقشی مفید دارند و چرخه طبیعت بهم ریخته خواهد شد، اما در مقابل این تهدید باید مدیریت درستی صورت گیرد تا در کنار تقویت جلوه‌های انسانی، بهداشت جامعه نیز در نظر گرفته شود.
چند سالی است که زاد و ولد و رشد صعودی جمعیت سگ‌های بدون صاحب به معضلی لاینحل در شهر‌ها و روستا‌های آذربایجان شرقی تبدیل شده است؛ وجود متعدد سگ‌های بدون صاحب نه تنها باعث بروز پیامد‌های بهداشتی می‌شود، بلکه ایجاد رعب و وحشت از انتقال بیماری‌های انگلی و گازگرفتگی را نیز به همراه دارد.

سمیه لطفی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای