آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17146

سیستم پیش‌آگهی دسترسی به آب

افزون‌بر دو میلیارد نفر در جهان با کمبود آب مواجهند و در همین حدود نیز طی 20سال گذشته تحت‌تاثیر سیلاب‌ها قرار داشته‌اند

سیستم پیش‌آگهی دسترسی به آب
اخبار سبز کشاورزی : افزون‌بر دو میلیارد نفر در جهان با کمبود آب مواجهند و در همین حدود نیز طی 20سال گذشته تحت‌تاثیر سیلاب‌ها قرار داشته‌اند. با چنین چالش‌هایی انتظار می‌رود که در سال‌های آینده تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی، افزایش فعالیت‌های اقتصادی و بالا رفتن جمعیت جهانی با مشکلات جدیدی مواجه شویم.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، برمبنای همین دلایل اقداماتی بین‌المللی توسط سازمان هواشناسی جهانی (WMO) و با همکاری مرکز اکولوژی و هیدرولوژی انگلستان به‌عمل می‌آید، جوامع بشری در سراسر جهان قادر خواهند شد که به‌صورت پیش‌آگهی از موضوع تغییرات و مشکلات مرتبط با آب اطلاع پیدا کرده و بتوانند تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.
نمادها هیدرولوژیکی و سیستم‌های مراقبتی، اطلاعات تنظیم شده‌ای درمورد منابع آبی ازقبیل سطح آب‌های زیرزمینی، جریان آب رودخانه‌ها، ذخایر آبی، دریاچه‌ها و رطوبت خاک را در تمام مناطق محلی در جهان را در اختیار جوامع بشری قرار می‌دهد.
این سیستم‌های تخمین و بررسی شرایط را برای طول یک‌سال و پیش‌بینی اینکه وضعیت ممکن است بهتر یا بدتر شود، در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و معلوم می‌کند که در ماه‌ها و هفته‌های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.
زمانی که این سیستم راه‌اندازی شود، جزئیات اطلاعات توسط مسئولان هیدرولوژی ملی و خدمات هواشناسی (NHMSS) به بخش‌های کلیدی ازقبیل دولت‌ها و مراجع محلی، شرکت‌های آب و برق و صنایع کشاورزی، حداقل برای مدت یک‌ماه ارائه می‌شود.
این اطلاعات، اخطارهای زودهنگام از امکان کمبود آب یا جریان سیل در آینده نزدیک را اعلام و در نتیجه موجبات حمایت‌های موثر به‌منظور مدیریت منابع آب و برق، هدایت عملیات کشاورزی و کمک به جلوگیری از فجایع طبیعی و اقدامات فوریتی را فراهم می‌نماید.
سازمان هواشناسی بین‌المللی (wmo) تخمین می‌زند که تا سال 2030 یک شکاف 40درصدی بین تهیه و تقاضای آب به‌وجود آید.
سایر کارشناسان نیز خسارات ناشی از خشکسالی‌ها را سالانه در حدود 8000میلیارد دلار تخمین می‌زنند که در بخش کشاورزی و سایر زیربخش‌های آن اتفاق خواهد افتاد.
طبیعتاً چنین حجمی از خسارات موجب کمبود غذا و گسترش فقر در جهان خواهد شد. سازمان هواشناسی بین‌المللی (wmo) یک برنامه پنج‌ساله آزمایشی برای این سیستم به راه‌انداخته که نیازهای آن را برمبنای گزارش‌های شرایط هیدرولوژیکی جهانی تعیین نموده و شرایط بین‌المللی را رصد می‌کند.
نکته کلیدی آن سیستم روشی است که در آن بالا بردن ظرفیت علمی سازمان‌های هواشناسی و هیدرولوژیکی در سراسر جهان مدنظر قرار دارد و سعی می‌شود تا اطلاعات لازم با بالاترین کیفیت درمورد منابع آب در اختیار نمایندگی‌ها قرار گیرد.
سازمان هواشناسی جهانی با حمات مرکز اکولوژی و هیدرولوژی انگلستان (UKCEH) که برای دولت انگلستان پیش‌بینی‌ها و مطالب لازم را تهیه می‌نماید به این امر می‌پردازد.
دانشمندان و جویندگان از سراسر جهان که علاقه‌مند به همکاری در این مقوله هستند، اعلام آمادگی نموده‌اند که بتوانند از طریق رصد و ثبت اطلاعات، گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به آب در کشورها و مناطق مورد نظر را در اختیار آنان قرار دهند.
سیستم «HYDROSOSl» به اعضای سازمان هواشناسی جهانی در تجهیز ادوات لازم برای گزارش درمورد آب کمک خواهد کرد.
این اطلاعات پس از جمع‌آوری به اتخاذ استراتژی‌هایی به منظور کاهش زیان‌های اقتصادی و مرگ و میرهای ناشی از خشکسالی و سیلاب‌ها منجر خواهد شد.
داشتن اطلاعات لازم و فوری از موضوع هیدرولوژی یک موضوع حیاتی موثر برای تصمیم‌گیری درمورد اطمینان دادن به آدم‌های برای داشتن آب کافی آبیاری محصولات کشاورزی، انرژی لازم و فعالیت‌های اقتصادی است.

مهدی رجول دزفولی

منبع: Phys.org

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای