آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21987

شالیکاران چشم انتظار مشتری

نوبرانه شالیزارهای مازندران با هزار رنج و زحمت برداشت و دپو شد و شالیکاران چشم انتظار مشتریانی دست به نقد برای فروش دسترنجشان هستند.

شالیکاران چشم انتظار مشتری

بازار خرید برنج از کشاورزان در مازندران راکد و کساد است

نوبرانه شالیزارهای مازندران با هزار رنج و زحمت برداشت و دپو شد و شالیکاران چشم انتظار مشتریانی دست به نقد برای فروش دسترنجشان هستند.
اخبار سبز کشاورزی : دپوی مقادیر قابل توجهی برنج در شالیکوبی ها و انبارهای خانگی در حالی است که طی نیمسال اول هزاران تن برنج خارجی و بی کیفیت از خارج وارد شده است و نوبرانه های کشاورزان معطل مشتری است.
بازار خرید برنج از کشاورزان در مازندران راکد و کساد است، نه کشاورز راغب به فروش است و نه خریدار تمایلی خرید دارد. هر دو در حال وزن کشی بازار و قیمت سنجی نوبرانه ها هستند.
بیشتر بخوانید: برنج‌های نو رسیده نه فروشنده دارد نه خریدار
در حالی که خریدار و کشاورز در سکوت فرو رفته اند تا محصولات را با قیمت منطقی عرضه کنند آن سوزی بازار و در فروشگاه ها، برنج همچنان قد می کشد و نرخ آن در برخی فروشگاه ها بیش از ۱۳۰ هزار تومان نیز رسیده است.
این وضعیت درحالی است که کشاورز می گوید مشتری نداریم و شالیکوبی داران نیز در آرزوی حضور تاجران و بنکداران برای عرضه مصولات هستند اما در بازار، برنج ساز دیگری می زند.

بوی دلالی به مشام می رسد

سکوت و خلاء ایجاد شده در بازار برنج که مایه نگرانی کشاورزان و شالیکوبی داران شده است، ردپای دلالی و واسطه ها را بیش از گذشته پررنگ می کنند. ارزیابی و بررسی ها حکایت از آن دارد که واسطه و بنکداران در تلاش هستند تا از رکود ایجاد شده در بازار برنج، دسترنج کشاورزان را با قیمت ناچیز از انبارهایشان بیرون کشند.
علیمراد محمدی شالیکار مازندران که گرانی نهاده های کشاورزی داغ دلش را تازه کرده است گفت: یک کیسه ۵۰ کیلوکرمی کود شیمیایی را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خریداری کردم درحالی که محصول برنج من در انبار بی مشتری مانده است.
وی با اظهار این که نهاده ها به صورت آزاد فروخته می شود، گفت: در شرایط کنونی بازار اگر کشاورز هر کیلوگرم برنج خود را ۱۰۰ هزار تومان بفروشد باز هم ضرر کرده است.

منتظر کاهش جدی قیمت برنج باشید منتظر کاهش جدی قیمت برنج باشید

وی با عنوان این که هزینه های کشاورزی و شالیزاری بالا رفته است، افزود: ما حاضر برنج را با قیمت بسیار پایین تری بفروشیم در صورتی که هزینه نهاده ها نیز افت داشته باشد.
کشاورز دیگری با بیان این که یک سفره دارای چهار گوشه است و باید همه از آن نفع بریم، گفت: اگر نهاده ها و هزینه ها کاهش داده شود حاضر محصول و دسترنج خود را با قیمت بسیار پائین تری به فروش برسانیم.
موسوی با اظهار این که با شرایط کنونی قیمت ها و هزینه ها، حتی اگر برنج را کیلویی ۱۵۰ هزار تومان بفروشیم باز چیزی عایدمان نمی شود، دو ماه از برداشت برنج می گذرد و هنوز کسی برای خرید برنج به ما مراجعه نکرده است.

دستمزد روزانه ۱.۵ میلیون تومانی شالیکار

وی ادامه داد: برای کشت اول برنج دستمزد کارگران روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود و با این هزینه ها، برنجکاری برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.
با سرزدن به شالیکوبی های مازندران شاهد انبار دپور برنج در تناژهای بالا هستیم و شالیکوبی داران نیز از رکود بازار برنج گلایه دارند. عارف حسینی مدیر یک واحد شالیکوبی در هلال کلای بابل با اظهار این که وضعیت کشت برنج محصول در سال جاری خوب بود، گفت: برنج امسال از نظر کیفیت و مرغوبیت بسیار عالی است.

مشتری نداریم؛ قیمت ها منصفانه نیست

وی مهمترین نگرانی و دغدغه را نبود مشتری ذکر کرد و گفت: از اول فصل برداشت تاکنون هنوز هیچ تاجر و بازرگانی برای خرید برنج به شالیکوبی و درب کارخانه مراجعه نکرده تا برنج خریداری کند.
وی با اظهار این که انبار شالیکوبی ها از برنج پر شده است، ادامه داد: هیچ مشتری نداریم و از سوی دیگر قیمت محصول نسبت به هزینه های آن بسیار پایین است و در درمجموع نرخ ها منصفانه نیست.
حسینی از مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلات و شالیکوبی داران شد و گفت: با رویه موجود و مشتری نداشتن و دپوی برنج در انبارها، برای کشت دوم جایی برای انبار و ذخیره سازی نداریم تا اقدام به تبدیل برنج کنیم.
این شالیکوبی دار درباره نرخ محصول برنج گفت: قبل از برداشت برنج نرخ طارم بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار رسیده بود و متاسفانه اکنون مشتری نداریم که برنج را با قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خریداری کند.
وی با اشاره به این که برخی کشاورزان تا کیلویی ۷۵ هزار تومان برای محصول برنج مشتری داشتند، گفت: با هزینه های موجود کارگری،سود و نهاده فروش برنج با قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به صرفه نیست.

افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج

افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج و مرغوبیت آن در مازندران سال خوبی را برای شالیکاری در استان رقم کرده است و با این حال برنامه ریزی برای حمایت از شالیکاران مسئله ای مهم و اساسی است.
حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال تولیدات خوبی در محصول برنج داشتیم، گفت: از نظر تولید شرایط بسیار خوبی داریم و در برخی مزارع تا ۳۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: پیش بینی میش ود ۱.۵ میلیون تن شلتوک و یک میلیون تن برنج سفید از مزارع استان برداشت شود.
وی با بیان این که شروع فصل برداشت و افزایش عرضه طبیعتا در کاهش قیمت آن موثر خواهد بودف گفت: افزایش عملکرد را شاهد هستیم و کشاورزان استان سال خوبی را تجربه کردند.
اگرچه هزمان با عرضه برنج و برداشت آن قیمت در شالیکوبی ها شکسته شد اما بازار و فروشگاه های مازندران همچنان برابر کاهش قیمت مقاومت می کنند و نرخ برنج طارم در برخی مغازه ها تا ۱۳۰ هزار تومان نیز رسیده است.
مازندران ۴۰ درصد برنج کشور را تامین می کند و با توجه به اجرای طرح قراردادی کشت برنج، لازمه ورود دولت برای مدیریت بازار برنج ضروری به نظر می رسد تا دست دلالان و واسطه ها از بازار برنج کوتاه شود./بازار
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای