آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18986

توضیح برای شفاف‌سازی یا ایجاد ابهام بیشتر

طی هفته‌های گذشته بارها اسنادی درمورد بروز فساد در یکی از دستگاه‌های دولتی منتشر شده، همچنین اخباری درمورد تغییر و برکناری برخی عناصر سیاسی، حاکمیتی

توضیح برای شفاف‌سازی یا ایجاد ابهام بیشتر
طی هفته‌های گذشته بارها اسنادی درمورد بروز فساد در یکی از دستگاه‌های دولتی منتشر شده، همچنین اخباری درمورد تغییر و برکناری برخی عناصر سیاسی، حاکمیتی و امنیتی منتشر شده که تعدادی از این اخبار محقق شده و درموردش به‌طور رسمی اطلاع رسانی شده است.
اخبار سبز کشاورزی : در آخرین نمونه که ابهامات زیادی پدید آورد و بعد ذی‌حساب مربوطه درباره این ابهام و برطرف ساختن آن توضیحاتی را ارئه کرد، گفته شده بود که مقداری از منابع ارزی سازمان تعاون روستایی بدون هماهنگی برداشت شده است.
البته ذی‌حساب این سازمان توضیح داد که برداشت غیرمجاز انجام نشده و آنچه برداشت شده فقط انتقال پول‌های این سازمان‌ـ تعاون روستایی‌ـ به دو شرکت زیرمجموعه بوده که اینجانب (ذی‌‌حساب) از آن خبر نداشته‌ام.
تصور می‌کنید واکنش افکار عمومی به این توضیحات چیست؟ آیا شهروندان به محض شنیدن این اخبار خدا رو شکر کرده و گفته‌اند که خوب شد این توضیحات روشنگرانه از سوی ذی‌حساب مذکور داده شد تا ابهامات پیش آمده برطرف شود؟
قابل انتظار است که برخی شهروندان ایرانی چنین موضعی بگیرند و به اظهارات رسمی بیان شده از سوی ذی‌ربط سازمان تعاون روستایی اعتماد کنند؛ اما براساس مشاهدات میدانی و اظهاراتی که از افراد نزدیک به ماجرا شنیده می‌شود، احتمالاً تعداد زیادی از مردم این اظهارات را روپوش گذاشتن بر تخلف می‌دانند و می‌گویند که این ذی‌حساب با فشار مقامات ارشدتر از خود مجبور به بیان چنین دلایل و قراینی شده است.
در این باره پرسیده می‌شود که هر چند رئیس این سازمان به‌خاطر تخلف‌های گذشته برکنار شد؛ اما معاونان و ذی‌حساب سازمان تعاون روستایی هر یک به کارهای خویش ادامه داده و مسئولیت‌های خود را به انجام رسانده‌اند. در این صورت چرا ذی‌حساب درمورد مسئولیت ذاتی خود، یعنی برداشت از حساب این سازمان بی‌اطلاع بوده تا جایی‌که مجبور به مکاتبه با بانک مرکزی شده است.
یک حالت انتزاعی آن است که ذی‌حساب و مدیران این سازمان پس از بر کناری رئیس از دخالت یا انجام امور مهم سازمان کنار گذاشته شده باشند و به همین دلیل آنچه درمورد حساب ارزی سازمان انجام شده، به اطلاع ایشان نرسیده است. در این صورت این ابهام پدید می‌آید که آیا ذی‌حساب و سایر مدیران ارشد سازمان تعاون روستایی در جایگاه قانونی و شرعی خود قرار دارند یا چون رئیس سازمان برکنار شده، این مدیران هم به‌طور غیررسمی برکنار شده و اثربخشی خود را از دست داده‌اند؟
در تصاویر و توضیحاتی که ذی‌حساب مذکور منتشر کرده، مسئولیت برداشت از حساب ارزی سازمان برعهده وزارت جهاد کشاورزی و مدیران ارشد گذاشته می‌شود؛ این یعنی مدیران خود اجازه می‌دهند که از بودجه‌های این سازمان را برداشت کنند و در این باره به هیچ کس پاسخگو نباشند؛ چنان‌که حتی مقامات سازمان تعاون روستایی را در جریان این برداشت قرار نداده و درباره اقدام خود اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.
البته هنوز مدیران وزارت جهاد کشاورزی درباره این اظهارات و توضیحی که قرار بود نامه آقای ذی‌حساب خطاب به رئیس بانک مرکزی را شفاف‌سازی کند، موضعی اتخاذ نکرده‌اند؛ اما از آنجا که رسانه منتشر کننده این مصاحبه نزدیک به وزارت جهاد کشاورزی است، ممکن است این اظهارات هماهنگ شده و مطلوب نظر مدیران وزارت جهاد کشاورزی باشد. در این صورت آیا مشروعیت مدیران فعلی سازمان تعاون روستایی به چالش کشیده نمی‌شود؟
آیا از این پس مدیران یاد شده می‌توانند با قدرت بر سر کار خود حاضر شوند و مسئولیت‌هایشان را انجام دهند؟

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای