آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23752

شکار غیرمجاز بلای جان پرندگان مهاجر

موسس انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان: برای حفاطت از پرندگان مهاجر باید همه جهان دست به دست هم دهند

شکار غیرمجاز بلای جان پرندگان مهاجر
موسس انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان با تاکید بر اینکه برای حفاطت از پرندگان مهاجر باید همه جهان دست به دست هم دهند، اظهار کرد: صید و شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه دو عامل تهدیدکننده برای پرندگان مهاجر محسوب می شوند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، صید غیرمجاز پرندگان مهاجر زمستانی یکی از مشکلاتی است که از دیرباز وجود داشته و حتی در بازارهایی در مناطقی همچون فریدون کنار گوشت پرندگان مهاجر به عرضه میشده است. پیش از این فروش پرندگان مهاجر به خصوص در فصول مهاجرت بسیار محدود و به صورت زیرزمینی انجام میشد.
تأسفانه با ایجاد بازار پرندگان فریدونکنار به صورت غیرقانونی ضمن افزایش تقاضای خرید پرندگان حمایت شده و ایجاد چرخه مالی بالا، عملا این محل به محملی برای فعالیت های غیرقانونی تبدیل شده بود که بعضا مورد حمایت برخی افراد با نفوذ نیز قرار میگرفت. در سال های اخیر تلاش هایی برای مقابله با این عمل غیرقانونی انجام شده است و حتی در اردیبهشت ماه سال جاری سمیه رفیعی - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس - با استناد به دستور قضایی از تعطیلی همیشگی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار خبر داد.
یکی دیگر از چالش هایی که پرندگان مهاجر با آن دست و پنجه نرم میکنند از بین رفتن زیستگاه است که به گفته علیرض هاشمی - موسس انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان - این چالش به حدی پیش رفته است که در تالاب هایی همچون پریشان و بختگان به علت خشکی و از بین رفتن آن زیستگاه دیگر قادر به دیدن گله های فلامینگوهای مهاجر نیستیم.

زیست ۳۵ گونه انواع پرنده در تالاب‌های مهاباد زیست ۳۵ گونه انواع پرنده در تالاب‌های مهاباد

علیرضا هاشمی درباره مخاطراتی که برای پرندگان مهاجر زمستانی وجود دارد، اظهار کرد: عوامل انسانی بیش از هرچیزی در نابودی پرندگان مهاجر تاثیر دارند. بخش عظیمی از پرندگان مهاجر زمستانی که منتظر رسیدن آنها به کشور هستیم را پرندگان آبزی و کنار آبزی تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: دو مسئله یعنی از بین رفتن زیستگاه پرندگان که به مناطق آبی و تالابها منتهی میشوند و صید و شکار بیرویه که طی سالهای اخیر به صورت افسارگسیخته و باندهای مافیایی بوده است بیشترین آسیب را به این پرندگان وارد می کنند. میزان صید و شکار و آسیب به حیات وحش به قدری زیاد است که حتی سازمان حفاظت محیط زیست و مراجع مربوطه هم نتوانسته اند جلوی آن را بگیرند.
موسس انجمن پرنده شناسی و پرندهنگری طرلان درباره مناطقی که در خطر تخریب و تجاوز هستند، افزود: نمونه بارز این مناطق فریدون کنار است که تمام مسئولان از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تا مدیران ارشد و حتی مدیران قضایی اعلام می کنند که کار غیرقانونی صورت میگیرد ولی هر سال بدتر و فجیعتر از سال گذشته قتل عام میلیونی پرندگان در یک محدوده کوچک صورت می گیرد.
وی با تاکید بر ارزش بالای پرندگان مهاجر گفت: پرندگان مهاجر به دلیل اینکه برای مهاجرت از چندین کشور عبور میکنند و زیستگاه آنها از مناطق شمال سیبری تا جنوب غرب آفریقا را در برمی گیرد ارزش زیستی بسیار زیادی دارند و مربوط به یک کشور نیستند و به تمام مردم جهان تعلق دارند.

هاشمی تاکید کرد: پرندگان اعمال بسیار مهم و تاثیرگذاری انجام می دهند. آنها در کنترل آفات نقش بسزایی دارند و کود آنها بسیار ارزشمند است و…. بنابراین افرادی که به حیات وحش دست درازی میکنند، کاری خلاف عرف و اخلاق انجام میدهند.

وی افزود: ایران را درجهان به عنوان یکی از سیاهچاله ها در زمینه از بین رفتن برخی گونه های پرندگان همچون غازها و اردکها میشناسند. برای اینکه این اتفاق در دنیا نیفتد، کنوانسیون های بسیاری به وجود آمده و یکی از مهمترین آنها کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی به نام «CMS» است.

به گفته موسس انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان در این کنوانسیون که ایران نیز عضوی آن است، حفاظت جهانی از حیات وحش بهویژه پرندگان جزو فعالیتهای مهم است.
وی افزود: همه مردم باید از منافع موجود در حیات وحش که یک میراث ملی و طبیعی است منتفع شوند اما تنها عدهای خاص با بهرهبرداری بیشتر، سودجویی و منفعت طلبی با استفاده از روابط لقمهای چندین هزاربرابر سهم خودشان از طبیعت جدا می کنند که با این کار به حقوق عامه مردم جهان تجاوز می شود.
هاشمی افزود: همه مردم باید از این حیات وحش منفعت و لذت کسب کنند. خودخواهی و منفعت طلبی این افراد سودجو باید مورد توجه قرار گیرد و مدعی العموم با جدیت وارد شود و پیگیری کند.
وی افزود: متاسفانه این موضوع به گونه ای مطلوب پیگیری نمی شود. حیات وحش و این پرندگان وحشی میتوانند معیشت افراد نیازمند را تامین کنند. مناطق محرومی همچون سیستان و بلوچستان نیز می توانند در چارچوب قانون از این نعمت الهی استفاده کنند و یا در بخش های گردشگری همچون مشاهده پرندگان از حضور آنان لذت ببرند چراکه پرندگان در صورت امن بودن محیط انس بیشتری با مردم می گیرند.
موسس انجمن پرنده شناسی و پرنده نگری طرلان ادامه داد: اما امروزه مردم برای منفعت شخصی خود شکار میکنند و این وظیفه ارگان های نظارتی است که این بهرهمندی را بین همه مردم ایران و منطقه تقسیم کنند نه اینکه چندصد نفر، سودهای خیلی زیاد و با حجم زیادی داشته باشند و عده زیادی نیز تنها بار ضرر را بر دوش خود حمل کنند.
وی با بیان اینکه حفاطت از زیستگاه ها اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: بسیاری از تالابها با بهانه های مختلفی همچون برداشت آب برای کشاورزی و عدم مدیریت منابع آبی در حال خشک شدن و نابودی هستند و با این خشک شدن، هر کدام از آنها گنجینه های زیست محیطی بسیاری را از دست می دهند که تکرار شدنی نیست.
هاشمی در پایان تصریح کرد: ما در حال از دست دادن جمعیت خیلی مهمی از پرندگان هستیم که دیگر قابل جایگزینی نیستند. به طور مثال در بختگان و پریشان گله هایی از پرنگان از جمله فلامینگوها بود که الان دیگر در این مناطق حضور ندارند و این وضعیت به دلیل از بین رفتن زیستگاه به وجود آمده است و هر ساله زادآوری آنها را دچار مشکل می کند. در این شرایط برای حفاظت از پرندگان مهاجر باید همه جهان دست به دست هم دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای