آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23229

شیوع گال زیتون در باغات گلستان

برخی مسئولان جهاد کشاورزی گلستان از ابتلای صدها هکتار باغات زیتون به بیماری گال خبر می‌دهند و عده‌ای از مدیران نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده

شیوع گال زیتون در باغات گلستان

مسئولان مدعی کنترل اوضاع هستند

برخی مسئولان جهاد کشاورزی گلستان از ابتلای صدها هکتار باغات زیتون به بیماری گال خبر می‌دهند و عده‌ای از مدیران نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده یا میزان آن را محدود می‌دانند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار، مطابق آمار مدیران جهاد کشاورزی گلستان در استان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغ زیتون کنسروی و روغنی دایم وجود دارد که در حال حاضر برداشت آن در پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان آغاز شده است.
این خبر روزهای گذشته در حالی منتشر شده که زمزمه‌هایی از وجود بیماری گال زیتون در باغ‌های استان شنیده می‌شود موضوعی که مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان از خردادماه در رسانه‌ها آن را اعلام کرده بااین‌حال آمارهای گفته شده از سوی این مسئول با میزان مساحتی از باغات زیتون که مبتلا به بیماری مسری گال شده‌اند از سوی رئیس جهاد کشاورزی گلستان بسیار متفاوت است.

شیوع تنها در ۲ هکتار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان میزان ابتلا باغات زیتون استان را محدود به دو هکتار می‌داند و می‌گوید: چند باغ زیتون در شهرستان مینودشت به بیماری گال باکتریایی مبتلا شدند بااین‌حال تلاش کردیم تا با هرس درختان این آفت کنترل شود.
به گفته محمد برزعلی، خوشبختانه این آسیب به سایر باغات استان انتقال نیافته و به مساحت کمی محدود شده است که علت همین میزان ابتلا هم استفاده از نهال غیر گواهی شده است. استفاده از نهال گواهی شده نه‌تنها مانع بروز بیماری گال باکتریایی زیتون می‌شود؛ بلکه احتمال بروز هر نوع آفت و بیماری را در انواع درختان از بین می‌برد.
برزعلی خواستار توجه باغداران به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی استان می‌شود و می‌افزاید: در صورت توجه بهره‌برداران به نکات آموزشی مشکلی برای سایر باغات استان ایجاد نخواهد شد.

عدم همخوانی اظهارات دولتی‌ها

این اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی با آنچه چندی پیش از سوی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان مطرح شده همخوانی ندارد. چراکه این مسئول تیرماه امسال در گفتگو با خبرگزاری ایرنا مساحت درگیر شده باغات زیتون مینودشت به بیماری گال را ۱۲۵ هکتار اعلام کرده و معتقد بوده که از این تعداد بیش از دو هکتار از این عرصه باید امحا شود.
بر اساس مصاحبه کیانوش حق نما با رسانه‌ها، ۱۲۵ هکتار از باغ‌های زیتون روستای قره چشمه شهرستان مینودشت درگیر شده که در سطحی حدود ۱۲۲ هکتار آن مدیریت و کنترل بیماری انجام شده و درختان ۲.۵ هکتار از این باغات باید نابود شود.
مطابق آمارهای اعلام شده از سوی مدیران جهاد کشاورزی گلستان، برای مدیریت و کنترل بیماری در باغ‌های زیتون قره‌چشمه و جلوگیری از گسترش آن به سایر نقاط یک طرح ۲ساله نوشته شده که برای اجرای آن به ۶۵ میلیارد ریال اعتبار و برای نابودی کامل درختان ۲.۵ هکتار از باغات آلوده هم به ۳۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است.
به باور کارشناسان سرایت این بیماری به میوه زیتون باعث تغییر طعم میوه، کاهش محصول و کیفیت روغن زیتون می‌شود بااین‌حال هنوز در استان ما جواب روشنی نسبت به بروز این بیماری در باغات مینودشت و میزان ابتلای آن سخنی به میان نیامده است.
باتوجه‌به اینکه میوه زیتون و روغن آن در بازارهای جهانی دارای اهمیت است پس بحث صادرات برای استانی مانند گلستان که سرانه درآمد مردمش نصف میانگین کشوری است بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در صورت بروز هر نوع بیماری، مدیران به‌جای نگرانی از اظهارنظر در رسانه نسبت به رفع سریع‌تر این مشکل اقدام کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای